nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor henkvd » 10 Feb 2020, 18:21

acc uit, is accessoires uit, ( dashboard verlichting, motor alarmen etc. )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3758
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2020, 08:39

Helder. Dank(u)!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2342
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Feb 2020, 15:13

heb eens zitten kijken voor zekering automaten. zoals met alles te veel verschillende.

wie kan er wat meer advies over geven?
koop ik ze die de nul ook af schakelen en welk afschakel type B C etc.
10 ampere genoeg of gewoon 16 ampere zoals thuis ?

bv deze? https://www.vekto.nl/installatieautomaa ... iek-b-10ka
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 273
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 11:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Feb 2020, 15:18

Henk zoals jij de aansluiting voor het contactslot noemt is ok
of moet het nu zoals aquanaut het zegt?
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 273
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 11:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 17 Feb 2020, 11:08

Aat,
Als je geen hulpstart relais hebt of serie parallel relais....
En je hebt ook geen dieselmotor welke spanning nodig heeft om te blijven lopen maakt het niet uit of je de startplus op 50a of 17 zet.

Over zekering automaten:
Als je AC (230V) gaat zekeren werk je met dubbelpolige (of beter 1 polig + 0) automaten, van het type uit je link, de B of C staat voor de karakteristiek oftewel hoe snel de automaat uitschakelt bij overbelasting of kortsluiting.

Zekeringen voor DC (12V/24v) mogen enkelpolig worden uitgevoerd, wel heb je hiervoor automaten nodig welke geschikt zijn voor DC gelijkstroom.
Een AC automaat zal niet (volledig) functioneren in de DC systeem en je hebt de kans dat als ze een keer moeten aanspreken ze direct kapot zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2239
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Feb 2020, 16:30

dank je Aquanaut, is 12V afzekeren met automaten nodig? gebruik 12v alleen voor dashboard
waterpomp voor kraan en navigatie verlichting en die zijn afgezekerd via het schakelpaneel en een zekeringskastje
de rest gaat allemaal op 230V via walstroom of omvormer. enige wat in de boot komt is een verlichting koelkast en
een magnetron. in de toekomst nog een tv om F1 te kunnen kijken. de automaten in mijn link zijn dus goed om te gebruiken?

voor de motor zat er een startrelais een gloeirelais en een scheidingsrelais in meer niet. zat me
al af te vragen of een regulator nodig was, waarschijnlijk niet want er zat er ook geen in. ben meer
bekent met motorfiets techniek maar aldoende leert men.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 273
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 11:31
ligplaats: wessem
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten