Pagina 5 van 10

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2019, 11:51
door aatv
Het heeft even wat uurtjes en asperines voor de koppijn gekost om de de hele bende draden
te herleiden van wat er ooit gemaakt is.aldoende een hoop geleerd over verschillende relais
wat ze doen en welke je waar voor gebruikt en das weer mooi meegenomen! kennis is macht
zeg ik altijd. Nu wilde ik een goede laadstroomverdeler kopen maar in mijn bedrading zit een
bosch scheidingsrelais 75A van 50 euries dus hier de vraag, wat is wijsheid? de relais blijven gebruiken,
het heeft tenslotte altijd gewerkt met twee accus ( start en accessoire accu) of liever gaan
voor de verdeler daar het aantal accu s uitgebreid wordt.

tevens zit er een relais in voor het starten 30A en een voor het gloeien 70A ik ga er van uit dat
deze zwaar genoeg zijn. wel graag een advies over de mm2 van de kabels die van de relais naar
de verbruikers gaan en naar de schakelaars want wat er aan zit heb ik mijn bedenkingen bij.

ook een aansluitschema voor mijn motor mitsubishi K4D gevonden, het is welliswaar voor een K4E
motor maar volgens drinkwaard indentiek aan de K4D.

Hopende op uwer wijze raad :D ,

greetzz aat

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2019, 12:00
door henkvd
Als je blijft bij een start accu en een accessoire accu als verschillende accu groepen voldoet het scheidings relais prima, ik ga er van uit dat je de accessoire accu groep groter maakt door daar de capaciteit te vergroten door een accu daar aan toe te voegen, dat maakt het nog steeds 2 groepen, de laadstroom zal niet groter worden dan de huidige laadstroom als de dynamo hetzelfde blijft.

Hulp startrelais bedrading naar de startmotor 2,5 mm2
Voor gloei relais afgaande bedrading naar gloeistiften 6mm2

van het dashboard naar de relais zal 1.5 of 2.5 mm2 ruim voldoen, maar net wat je voorhanden hebt, loopt alleen de houdt stroom van het relais doorheen.

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2019, 13:41
door aatv
dank je Henk, je blijft lachen als je ziet wat er in mijn oude bedrading gedaan is. zoals 3x 1.5mm2 draad
samen gebonden om bv iets van 4mm2 te maken terwijl het4 of 6mm2 zou moeten zijn. het is blijkbaar altijd
goed gegaan ermee maar het geeft je toch te denken. ik begrijp gewoonweg de risico s niet die mensen met elektriek nemen.
als ze ooit de elektriek gaan controleren op het water blijven er denk ik genoeg boten voortaan in de haven haha.

mocht ik ooit een grotere dynamo willen monteren dan begrijp ik dat de relais ook zwaarder moet worden?

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2019, 12:55
door aatv
Schema getekend om de motor aan te sluiten inclusief scheidings / start / gloei relais
volgens mij zou het zo moeten werken maar advies is altijd welkom. helaas heb ik geen
software om schema s te tekenen maar mocht iemand dat wel hebben en de moeite
willen nemen mijn schema s volgens de regels der kunst voor me te maken dan zou ik
dat zeeeer op prijs stellen.

voor dit schema heb ik ook een nieuw contactslot met voorgloei nodig. graag advies
welke te kopen en hoe deze met mijn schema aan te sluiten.

greetzzz aat

Afbeelding

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2020, 14:27
door aatv
Wie helpt er even?

ik heb een nieuw bosch contactslot
stand 1 contact aan deze kan ik verend doordraaien zoals bij de auto. om te starten neem ik aan?
dan kan ik de sleutel indrukken en ook verend draaien. gloeien?

30 gaat de stroom op 15 gaat naar alles wat stroom via contact heeft zover ik weet.

heb ik nog 50A 17 en 19

hoe sluit ik hem nu correct aan en wat op welke nummertjes?
ik gebruik een startrelais en een gloeirelais.

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2020, 15:36
door henkvd
30 plus van accu
15 uit voeding acc
50a naar start relais
19 naar voorgloei relais





Afbeelding

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2020, 21:23
door aatv
dank je Henk. waar kun je 17 eventueel voor gebruiken?

greetzz aat

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2020, 14:16
door Yep
Kleine bijdrage aan dit project:
Ik werk naar volle tevredenheid steeds meer met Wago verbindingsklemmen.
Solide, makkelijk, geen kroonsteentjes, geen bewerkelijke soldeerverbindingen met krimpkous.
Verkrijgbaar met verschillende omvang (2-, 3-, 4-, 5-voudig).

Afbeelding

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2020, 12:15
door aquanaut
aatv schreef:dank je Henk. waar kun je 17 eventueel voor gebruiken?

greetzz aat


17 is eigenlijk voor het starten, 19 voor het gloeien of de vlamstarter.
50a is voor het inschakelen van het hulpstartrelais of serieparallel relais bij een op 24V startend voertuig.
Ook als je motor stopt door het verbreken van een voedingsspanning van een solenoid (dieselklepje op brandstofpomp) is het aan te raden om 50a en 15 door te verbinden op het contactslot.
Door deze verbinding blijft 15 te allen tijde onder spanning, ook tijden het starten.


Aquanaut

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2020, 15:02
door quichot
henkvd schreef:30 plus van accu
15 uit voeding acc
50a naar start relais
19 naar voorgloei relais





Afbeelding

Even in het kader 'domme vragen bestaan niet':
wat is het verschil tussen + accu en voeding accu?