nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 18 Okt 2020, 07:27

in principe is, op het aansluiten van wat verlichting en stopcontacten na, de elektra op mijn boot
zover klaar. op de boot van mijn maat die ik aan het opknappen ben ga ik ook de elektra vernieuwen.
als ik zover ben dat ik hier aan begin zal ik ik de hele operatie met fotootjes hier plaatsen.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 03 Okt 2021, 06:53

Gisteren de drinkwaterpomp uit de opslag gehaald want deze moet er ook weer in.
ook hier heeft men de bedrading op zich netjes gemaakt en de aan\uit schakelaar van
de pomp middels een relais gemaakt. wat ik dan weer niet begrijp is dat de draden
van de schakelaar naar de relais net zo dik zijn als de draden van relais naar de accu
terwijl de opzet van een relais nou net is om met dunne draden dikke te schakelen.
leuk geprobeerd maar geen sigaar zullen we maar zeggen! denk dat de hele relais en
schakelaar er tussen uit gaat daar ik de hele 12V via een hoofdschakelaar aan en uit kan zetten.
wat er niet inzit kan ook niet kapot gaan en het scheelt weer bedrading trekken.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Nerissa » 03 Okt 2021, 14:40

Wat ik fijn vind aan “overal” een schakelaar tussen…..
Je kan ergens aan werken, zonder je complete systeem spanningsloos te maken, bv licht en radio blijven aan, werkt prettiger.

Groet

Frans
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 03 Okt 2021, 19:19

alle verlichting en stroom gaat bij mij op 220v.via walstroom of omvormer.
zijn net de dingetjes zoals de waterpomp die op 12v gaan.
daarnaast heb ik straks nog een paar ledlampjes op batterij voor noodgevallen. en even geen muziekje
tijdens een reparatie is met je foon en een blauwe tand speakert ook opgelost! de muziek voorziening
gaat straks zowiezo via mijn foon of lappietop

het handige van een compleet nieuw elektra systeem is dat je het meteen doordacht en toekomstgericht
kunt maken. tevens heb ik het zo gemaakt dat uitbreiding makkelijk is zonder slopen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten