Inmiddels ben ik zover met mijn interieur dat het handig is gaandeweg de elektra te gaan toevoegen daar ik anders
later weer stukken van de plaats moet halen. Er staat zoveel info op internet en hier op het forum, en evenveel
meningen en discussies, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. ik wil, met jullie hulp en mijn boot als voorbeeld,
proberen hier een draadje te maken met foto s schema s en duidelijke uitleg zodat de gemiddelde handige harrie
zoals ik hiermee een eenvoudig veilig werkend basis boordnet zonder al te veel poespas kan aanleggen.
Ik spreek op de werf waar mijn boot ligt redelijk veel mensen die regelmatig even komen kijken hoever ik met
de boot ben. Uit de gesprekken merk ik op dat de meesten best veel zelf kunnen maar bij het woord stroom
toch angstig beginnen te kijken. natuurlijk kunnen ik en ook de andere mensen de elektraman van de werf het
werk laten doen maar voor de gewone man is dat meestal niet te betalen zeker niet als je een heel bootje moet/wil
opknappen.
Aan de elektra goeroes hier op het forum vraag ik vriendelijk om eventuele uitleg en advies zo simpel mogelijk te houden
zodat ook de mensen die nog niet verder zijn gekomen dan een stekker aan een draad zetten de moed kunnen vinden hun
bootje een stuk veiliger te maken. want echt ik bekijk regelmatig andere bootjes/opknappers en meestal is de elektra een
spaghetti drama en sta ik er versteld van dat er relatief weinig ongelukken mee gebeuren.
Op mijn boot is dus totaal niets meer aan elektra en alles moet er dus nieuw in. wat komt er in;
een 12V systeem en een eenvoudig walstroomnet
Walstroom gaat bestaan uit een scheidingstrafo, de acculader en een paar stopkontakten voor magnetron, koelkast,tv en eventueel een senseo.
12V net wil ik om te beginnen behandelen van de accu s naar de stroomkast ( meestal in de stuurstand) en van de motor naar de stroomkast voor
de zaken op je dashboard. ik ga alles netjes monteren met kabelgoot rijgklemmen zekeringen adereindhulsjes en de juiste kleuren en diktes draad
en ondanks dat ik een redelijke basis kennis heb van 12V, opgedaan uit motorfiets techniek, ga ik jullie hulp echt wel nodig hebben om deze klus tot
een goed eind resultaat te brengen.
Om te beginnen heb je fatsoenlijk gereedschap nodig zoals een kniptang, draadstriptang, adereind/kabelschoentang en schroevendraaiers etc.nodig.
mijn advies, koop goed gereedschap het hoeft niet het duusrste te zijn maar het gemiddelde bouwmarkt gereedschap laat te wensen over! goed
gereedschap gaat ook een leven lang mee en is dus een goede investering. via internet koop je semyprof gereedschap voor de prijs van hobby spul
uit de bouwmarkt.
Over het gebruik van draad kun je overal lezen dat de draad met vaste kern, zoals in huizen gebruikt wordt, op een boot niet gebruikt mag worden
omdat er breuken in kunnen onstaan door trillingen van de boot. regelmatig zie ik dat mensen het toch doen/gedaan hebben zoals ook op mijn boot
toen ik de boel eruit gehaald heb. Goede bedrading is niet goedkoop maar bespaart een hoop mogelijke ellende in de toekomst.
kabelgoot, rijgklemmen etc heb ik besteld en zodra deze binnen zijn ga ik beginnen met montage hiervan in de stroomkast. aangezien we bij het
begin beginnen zal ik ook hier foto s van plaatsen en proberen de stroomkast zo logisch mogelijk in te richten. advies is natuurlijk welkom.
Alle hulp en input van de elektra mannen gaat zeer gewaardeerd worden maar ik vraag nogmaals met klem geen uitgebreide/off topic discussies
te voeren maar gewoon als er een vraag gesteld wordt eenvoudig advies te geven over wat het beste te kopen en hoe dit met simpele uitleg aan te sluiten.
als we op deze manier stap voor stap van a naar b gaan blijft het draadje overzichtelijk, denk ik dat veel mensen hier dankbaar voor gaan zijn en hopelijk
veel boten een stuk veiliger.
Aan mensen die het draadje volgen vraag ik om geen vragen op dit draadje te stellen betreffende hun eigen boot of elektra om zodoende uit dit draadje
een duidelijke voor iedereen bruikbare stap voor stap handleiding over te houden.
Greetzzz Aat