nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 16 Nov 2019, 12:50

aatv schreef: de koelkast die ik wil kopen, is een aaa+ dus zuinig (55W)

Is dat het opgenomen vermogen van de compressor, of is dat het verbruik uitgedrukt in kWh zoals het energielabel vermeld? Want bij stroomverbruik van een koelkast is het wattage van de compressor niet bepalend, omdat de compressor gemiddeld (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) maar 20 minuten per uur draait.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 16 Nov 2019, 18:21

hoi Guido

volgens de info fan de fabrikant gebruikt de koelkast 62Kwh op jaarbasis
en 55W netbelasting. meer info vind ik er niet over. ik ga gewoon van volle
belasting uit zit ik altijd goed met de accu duur. tevens bouw ik de koelkast
rondom goed geisoleerd in dus ook dat zal helpen de compressortijd in de
hand te houden. de achterzijde blijft natuurlijk wel open en heeft zeker 30cm
ruimte om de warmte af te voeren.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Nov 2019, 18:43

Ik sluit me bij diverse reacties hierboven aan:
Vergeet 12V apparatuur voor zover als mogelijk en investeer in een goede, dwz zware 220V AC installatie.
Dwz voldoende accu cap, omvormer etc. etc.

Daarbij adviseer ik een combi (lader en omvormer in één), scheelt extra componenten als omschakelrelais en bovendien hebben veel omvormers ook nog eens zg power assist. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Nadeel van combi is het single-point-of-failure (als ie kapot is, is vaak ook alles kapot), ik vind dat echter niet opwegen tegen het comfort van een alles in één kast waarbij ik verder niet na hoef te denken.
Ik kan (in mijn geval) altijd beschikken over min 2000W AC zonder enige schakelaar of wat dan ook, het enige wat ik in de gaten moet houden is de max belasting van de walstroom om te voorkomen dat ik de walzekering eruit trek.
Voor de rest regelt die kast alles zelf, incl. verdeling over boordnet en boiler

Zoals elders gesteld: Sommigen kicken op schakelaars en metertjes, sommigen doen het met 'bare minimum'
Ik behoor tot de laatste en heb dan ook geen 0-1-2-B schakelaars, overbrugging- resp. hoofdschakelaars of wat dan ook, alleen een fraai (althans in mijn ogen) Mastervolt paneel met zg circuit breakers (Schakelaar en zekering in één) voor de diverse 12V DC circuits. De diverse 230V AC circuits (boiler, oven, wcd's etc) hebben elk hun eigen zekering, het geheel beschermd door een aardlek.

Mbt accu cap: Je hebt nooit te veel, houd de cap in de gaten in relatie tot omvormer en lader

Succes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Nov 2019, 00:27

Rob, dank voor het advies ik ga zeker voor de 220v installatie de 12v straks alleen nog voor dashboard
en motor gebeuren. combi apparaat gaat hem ff niet worden ik heb een hagelnieuwe omvormer van 1500w
en daar moet het voorlopig mee want een komplete boot restaureren kost al genoeg. zie mijn draadje bootje opknappen.
ik was al aan het kijken naar een laadstroomverdeler en een walstroomschakelaar. natuurlijk zijn er van deze twee weer tig
te koop dus advies welke voor mij geschikt is hoor ik graag. ik koop graag goed spul het hoeft niet het duurste te zijn maar
ook weer niet een relaitje van een paar euro.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor henkvd » 17 Nov 2019, 01:20

Deel die 65 Kwh eens door 365 en dan nog eens door 24.
Dan kom je onder uiteraard ideale omstandigheden nog lang niet aan de 55 Watt.
Stel, we stellen de omstandigheden 4x slechter dan ideaal dan kom je op de helft van 55 watt uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor quichot » 17 Nov 2019, 11:03

aatv schreef: Ok ik ga dus uit van 24u zonder opladen<.........>Met al dat accugeweld moet je ook nog rekening gaan houden met de laadcapaciteit van je dynamo.

Misschien roepen sommigen 'heb je hem weer met z'n zonnepanelen', maar is dat geen optie?
Zeker 's zomers kun je met een bescheiden oppervlak aan panelen rustig ergens een paar dagen blijven liggen zonder de motor te hoeven starten om bij te laden. Ik had in de periode mei t/m september daarvoor genoeg aan 1,8 m2.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Nov 2019, 11:43

hoi Henk, als ik het goed begrijp ga ik dan aan 2 x 180ah accu wel genoeg hebben. moest het zijn dat ik
straks 2 nieuwe accu s moet kopen dan overweeg ik 2 x 200.

ik hou de boot vrij basic de koelkast moet minimaal 24 uur zonder laden blijven werken indien mogelijk wat langer.
dan zou het leuk zijn als ik in die periode ook een filmpje of F1 kan kijken. veel meer hoeft niet persee want eten
en koffie kun je met een kooktoestel ook maken en een ledlampje gebruikt niet zo veel.

Henk kun jij me adviseren welke walstroom/omvormer schakelunit voor mij geschikt zou zijn want ik zie ze in
verschillende amperages.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 17 Nov 2019, 17:16

wel prijzig: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... gLpPPD_BwE
goedkoop (ik gebruik hem ook): https://www.conrad.nl/p/ivt-us-12n-omsc ... sert_kz=8J
Volgens mij heb je genoeg aan een 10A schakelaar, In dat geval is deze ook een verantwoorde koop: https://planarstandkachel.shop/winkel/a ... 10-10-amp/ Hij is er ook in een zwaardere uitvoering.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 18 Nov 2019, 16:21

Dank je Arnold voorhet advies!

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 19 Nov 2019, 10:30

Aat,
Je koelkast uitleggen op 55Wh ofwel 1,3Kwh per dag is natuurlijk onzin.
De waarde die de fabrikant eraan hangt, is anderzijds weer te optimistisch. (wat Henk terecht al aangeeft)
Ik reken altijd met 1/3 dan zit je over het algemeen veilig.
Dus in dat geval teken je de koelkast in je balans in voor 440Wh per etmaal.
Vergeet hierbij echter niet de nullast van je omvormer mee te rekenen!!
Stel je nullast is 10W dan wordt het totaal verbruik 680 Wh per etmaal, ofwel zo'n 56Ah uit de batterij onttrokken energie.
Als je nog meer verbruikers hebt die 24 uur per dag energie krijgen via de omvormer hoef je hier uiteraard geen nullast te rekenen.
Per dag heb je dus ongeveer 100Ah bruto accucapaciteit nodig voor de koelkast.
Met je geplande 400Ah heb je dus 4 dagen autonomie (zonder verdere verbruikers mee te rekenen, zonder eventuele opbrengst van bijv. zonnepanelen)

Een omschakelautomaat bouw je eenvoudig zelf met een relais wat 2 wissel- (of 2 maak/2 verbreek) contacten heeft 230V-16A en een spoelspanning van 230V
Bijvoorbeeld:
Afbeelding
https://www.elektrototaalmarkt.nl/hager-erc-magneetschakelaar-4162233

De maakcontacten en de spoel komen op de walspanning, op de verbreekcontacten komt de omvormer spanning.
Per setje contacten (1x maak/1x verbreek) verbind je 1 zijde door en hieraan komt je boordnet. (in het geval van het relais uit het voorbeeld)
Op deze manier kan er nooit walspanning op de uitgang van de omvormer komen staan, daar kunnen ze over het algemeen niet zo goed tegen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten