nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Nov 2019, 11:10

Inmiddels ben ik zover met mijn interieur dat het handig is gaandeweg de elektra te gaan toevoegen daar ik anders
later weer stukken van de plaats moet halen. Er staat zoveel info op internet en hier op het forum, en evenveel
meningen en discussies, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. ik wil, met jullie hulp en mijn boot als voorbeeld,
proberen hier een draadje te maken met foto s schema s en duidelijke uitleg zodat de gemiddelde handige harrie
zoals ik hiermee een eenvoudig veilig werkend basis boordnet zonder al te veel poespas kan aanleggen.

Ik spreek op de werf waar mijn boot ligt redelijk veel mensen die regelmatig even komen kijken hoever ik met
de boot ben. Uit de gesprekken merk ik op dat de meesten best veel zelf kunnen maar bij het woord stroom
toch angstig beginnen te kijken. natuurlijk kunnen ik en ook de andere mensen de elektraman van de werf het
werk laten doen maar voor de gewone man is dat meestal niet te betalen zeker niet als je een heel bootje moet/wil
opknappen.

Aan de elektra goeroes hier op het forum vraag ik vriendelijk om eventuele uitleg en advies zo simpel mogelijk te houden
zodat ook de mensen die nog niet verder zijn gekomen dan een stekker aan een draad zetten de moed kunnen vinden hun
bootje een stuk veiliger te maken. want echt ik bekijk regelmatig andere bootjes/opknappers en meestal is de elektra een
spaghetti drama en sta ik er versteld van dat er relatief weinig ongelukken mee gebeuren.

Op mijn boot is dus totaal niets meer aan elektra en alles moet er dus nieuw in. wat komt er in;

een 12V systeem en een eenvoudig walstroomnet

Walstroom gaat bestaan uit een scheidingstrafo, de acculader en een paar stopkontakten voor magnetron, koelkast,tv en eventueel een senseo.
12V net wil ik om te beginnen behandelen van de accu s naar de stroomkast ( meestal in de stuurstand) en van de motor naar de stroomkast voor
de zaken op je dashboard. ik ga alles netjes monteren met kabelgoot rijgklemmen zekeringen adereindhulsjes en de juiste kleuren en diktes draad
en ondanks dat ik een redelijke basis kennis heb van 12V, opgedaan uit motorfiets techniek, ga ik jullie hulp echt wel nodig hebben om deze klus tot
een goed eind resultaat te brengen.

Om te beginnen heb je fatsoenlijk gereedschap nodig zoals een kniptang, draadstriptang, adereind/kabelschoentang en schroevendraaiers etc.nodig.
mijn advies, koop goed gereedschap het hoeft niet het duusrste te zijn maar het gemiddelde bouwmarkt gereedschap laat te wensen over! goed
gereedschap gaat ook een leven lang mee en is dus een goede investering. via internet koop je semyprof gereedschap voor de prijs van hobby spul
uit de bouwmarkt.

Over het gebruik van draad kun je overal lezen dat de draad met vaste kern, zoals in huizen gebruikt wordt, op een boot niet gebruikt mag worden
omdat er breuken in kunnen onstaan door trillingen van de boot. regelmatig zie ik dat mensen het toch doen/gedaan hebben zoals ook op mijn boot
toen ik de boel eruit gehaald heb. Goede bedrading is niet goedkoop maar bespaart een hoop mogelijke ellende in de toekomst.

kabelgoot, rijgklemmen etc heb ik besteld en zodra deze binnen zijn ga ik beginnen met montage hiervan in de stroomkast. aangezien we bij het
begin beginnen zal ik ook hier foto s van plaatsen en proberen de stroomkast zo logisch mogelijk in te richten. advies is natuurlijk welkom.

Alle hulp en input van de elektra mannen gaat zeer gewaardeerd worden maar ik vraag nogmaals met klem geen uitgebreide/off topic discussies
te voeren maar gewoon als er een vraag gesteld wordt eenvoudig advies te geven over wat het beste te kopen en hoe dit met simpele uitleg aan te sluiten.
als we op deze manier stap voor stap van a naar b gaan blijft het draadje overzichtelijk, denk ik dat veel mensen hier dankbaar voor gaan zijn en hopelijk
veel boten een stuk veiliger.

Aan mensen die het draadje volgen vraag ik om geen vragen op dit draadje te stellen betreffende hun eigen boot of elektra om zodoende uit dit draadje
een duidelijke voor iedereen bruikbare stap voor stap handleiding over te houden.

Greetzzz Aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 15 Nov 2019, 11:44

Aat,

Korte vraag om te beginnen;
Wil je de genoemde magnetron en Senseo ook kunnen gebruiken als je niet verbonden bent met de walspanning?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Nov 2019, 11:57

het is niet echt noodzakelijk voor mij koffie kun je ook ouderwets met een keteltje water maken
en iets eetbaars kan zonder magnetron ook wel. je zit altijd toch met je accu cappaciteit en dan
vind ik het fijner als de koelkast het blijft doen. koud biertje en zo haha. ik heb een 1500w omvormer
die er ook in komt dus de mogelijkheid is er wel straks maar gezien het stroomverbruik van een senseo
of magnetron misschien niet slim. ben chauffeur van beroep dus heb enige ervaring met deze zaken in
de vrachtwaggel.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aquanaut » 15 Nov 2019, 12:08

duidelijk,

Hoeveel batterijen ga je aan boord maken, alles uit 1 of een losse staraccu en een huishoudbatterij?
Nog zaken als boegschroeven/hekschroeven aan boord?

En dan nog een persoonlijke vraag ;) ;
Ben je een "control freak", m.a.w. wil je alles aan boord zelf kunnen in en uitschakelen met schakelaars?
Er zijn mensen die voor alles een knopje willen en er zijn mensen die liefst zo min mogelijk knopjes willen.

Je verlichtingsarmaturen binnen, neem je die met of zonder eigen schakelaar? (dit is van belang voor de manier van bedraden)

En dan aan het werk!
Maak een gedetailleerde opsomming van alle stroom verbruikers aan boord die op de accu worden aangesloten (pompjes lampjes apparatuur enz.)
Deze opsomming is de basis voor je schema.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Nov 2019, 12:40

k heb een start accu en een AGM van 180amp. de AGM was praktisch nieuw toen ik de boot kocht maar hangt
sinds drie jaar samen met de startaccu met regelmaat aan de lader. in hoeverre deze straks nog goed zijn eer
de boot klaar is moeten we afwachten. de bedoeling is om straks twee goede startaccu s met elkaar te verbinden
zodat ook de boegschroef hierop werkt. boegschroef gebruik je niet de hele dag dus dat zou zo afdoende moeten
werken. eventueel koop ik twee nieuwe AGM accu s voor de overige zaken. belangrijkste is dat de 220v koelkast
het een dag of twee a drie blijft doen via de omvormer als ik ergens ben zonder walstroom. er komen een aantal
ledlampjes op batterij in de boot alszijnde noodverlichting indien de accu s het opgeven.

verder hou ik de dingen graag zo simpel mogelijk wat er niet inzit gaat niet kapot en veroorzaakt ook geen storingen.
over het algemeen zal ik in de kuip zitten dus als ik in de kajuit een lampje aan wil hebben mag de schakelaar gerust
op het dashboard zitten. je loopt er toch langs. een lampje om naar bed te gaan kan gerust op een batterij werken
met de huidige ledlampjes werkt dat prima.

zojuist de kabelgoot en rijgklemmen binnen gekregen. aangezien ik alleen woon in een (te) groot huis straks ff een
kamer vrij maken om te hobbyen met de stroomkast want das een stuk warmer dan in de garage.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Nov 2019, 13:00

op mijn andere draadje hulp bij elektra waren we tot een bruikbaar schema gekomen maar helaas
zijn de fotos weg het schema zal ik opnieuw hier uploaden.


zoals het schema is wil ik het uiteindelijk maken. kort gezien stekker walstroom er in schakeld automatisch
de omvormer uit koelkast blijft werken acculader gaat laden en stroom op 220v net. stekker eruit omvormer
gaat aan koelkast blijft werken acculader gaat uit. ik moet alleen even kijken welk schema de laatste uitvoering
was maar met jullie hulp komen we daar wel uit.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor varg » 15 Nov 2019, 17:10

Aat, wil je nog wel een compleet 12V systeem aanleggen? Ik bedoel...overal in het scheepje armaturen, schakelaars en bekabeling. De werkelijkheid is dat steeds meer de 230V installatie het belangrijkst is en dat 12V alleen nog wordt gebruikt op je instrumentenbord en in de motorruimte.
Als je bekabeling aan wilt leggen voor huishoudelijk gebruik en en verlichting ga dan gelijk voor een 230V systeem en vergeet de 12V armatuurtjes. Ze zijn duur, er is vaak veel spanningsverlies over de bekabeling en het zit de 230V installatie vaak in de weg.
Je hebt bijna overal een 230V aansluiting nodig. Voor je radio in je kooi, voor je batterijlader, een mogelijke tv en vooral......de koelkast. Al die 230V apparatuur is veel goedkoper en vaak beter doorontwikkeld dan de 12V apparatuur.

Ik ben zelf andersom begonnen (een 15 jaar geleden)...alles 12V en geen onbetrouwbare moderne fratsen! Maar de praktijk is dat ik op de ruitenwissers, de Chinese kachel, de navigatieverlichting, de marifoon en de motorinstallatie na eigenlijk nergens meer 12V voor gebruik (ik pomp het water nog met de hand....dan doe je er langer mee :)).

Bijna overal wil je je draagbare apparatuur kunnen opladen. Het beste (ik weet het, het klinkt raar) kan je daar toch je 230V net voor gebruiken, De laders voor 12V zijn overwegend van slechte kwaliteit en zorgen vaak voor een flinke ruis op je radio/tv/mariofoon door hun hoogfrequent schakelgedrag. Zoek eens naar een goed uitgevoerde usb multilader zodat je een hoekje kunt maken om al je draagbare spulletjes op te laden direct vanaf usb A in plaats van met behulp van al die verschillende opladers.

Zelfs de led-verlichting, die immers meestal op 12 of 24 Volt werkt, kan je makkelijker via de omvormer laten draaien. Je hebt dan meer keus bij het aanschaffen van armaturen en je bespaart op een 12V stabilisator (om je ledjes te beschermen tegen hoge laadspanning aan boord)
Maar goed, wat je ook kiest: zorg voor aparte routes die duidelijk te onderscheiden zijn voor je laag- en hoogspanningskabelgoten. Bijv. alle 12V via stuurboord laten lopen en de andere (230V) kabelgoot aan bakboord.
Verder...denk nooit...ik maak dat nu even werkend en dan later maak ik het nog wel netjes!...voordat je het weet heb je spaghettibekabeling!

Tip: koop een leuke labelprinter (bijv, Rhino 4200 van €70,-) die ook Dymo Flexibel Nylon lettertape kan bedrukken. Dat is apart ontwikkeld voor kabels.
laatste opmerking: led is populair en zuinig! Maar let goed op de storing die led-drivers veroorzaken. Door de hoogfrequent schakeling in de drivers kunnen ze een flinke stoorbron voor je zend en ontvangst-apparatuur zijn. zie ook: https://www.veron.nl/nieuws/toplichten- ... n-storing/

succes, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Yep » 15 Nov 2019, 18:06

Goed verhaal.
Ook ik zou 12 of 24V helemaal laten vallen.
Op 24V heb ik nog slechts:

- Waterdrukpomp
- Toilet vacuümpompen
- Grijswaterpomp
- Zwartwaterpomp
- LED verlichting
- Motorgebonden apparatuur

Een aantal van deze spullen zijn ook in 230V beschikbaar.
En het (gelijktijdig) stroomverbruik van wat er dan nog overblijft valt mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 15 Nov 2019, 18:54

Hoi Arnold, kijk dat is advies om meteen over na te denken voor we ergens aan beginnen. daar ik maar
een klein bootje heb en ik niet al te veel luxe fratsen nodig heb hoor ik graag wat ik nodig ga hebben
als ik meer het 220v wil gebruiken. spaghetti gaat het zeker niet meer worden alles wordt meteen
vakkundig gemonteerd anders blijf je bezig.

als we uitgaan van zoveel mogelijk op 220V
op 220v via de omvormer, ik heb een goede van 1500W, draait straks dan wat ledverlichting, tv + iets waarmee ik F1 kan kijken
de koelkast, magnetron( deze zal in principe alleen met walstroom gebruikt worden) en de senseo (geen must met een keteltje
zet je nog steeds prima koffie) lappetop gebruik en telefoon laden.. eventueel een speakersysteem als ik de telefoon ipv autoradio ga gebruiken.

ik moet dus genoeg accupower en omvormer cappaciteit hebben om drie dagen koelkast( 24/7) te hebben verlichting als het donker wordt
(zal in de zomerdagen nooit echt lang aanstaan) een filmpje/F1/tv kunnen kijken( natuurlijk niet de hele dag)

wat heb ik; een scheidingstrafo belastbaar tot 2200W een omvormer met zuivere sinus van 1500W een AGM accu van 180Amp
en een victron acculader van 12V 30Amp voor drie accu s. wat kan ik hier mee en wat ga ik eventueel nog nodig hebben bovengenoemde
voor drie dagen te gebruiken zonder walstroom. niet dat drie dagen op de accu s vaak zal voorkomen maar tis handig als het kan.
zonnepaneeltjes komen in de toekomst dit laat het budget nu ff niet toe.

het 12V gebeuren zal zich inderdaad beperken tot het motor/dashboard gebeuren ruitenwissers nav verlichting en een autoradio alhoewel
ik nog niet zeker weet of ik deze monteer daar je via je telefoon tegenwoordig kwa muziek ook alles kan. misschien nog wel mijn navi ik heb
ik heb een garmin truck navi waarop ook waterkaarten kunnen draaien. en niet te vergeten de waterpomp deze was nieuw toen ik de boot
kocht zonde om hem niet te gebruiken. is er een van kraan open en pompt automatisch. de bilgepomp is ook 12V maar die gebruik je hopelijk nooit haha
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 16 Nov 2019, 09:23

Ben is even aan het onderzoeken geweest betreffende omvormer en accu capaciteit. kom ik er toch op uit dat de koelkast
die ik wil kopen, is een aaa+ dus zuinig (55W), alleen al een accu capaciteit nodig heeft van 275Ah bij 24 uur aan staan zonder
bijladen.in deze berekening ontlaad ik de accu voor 50% ( een AGM accu kan dat hebben). verder zal ik nog wat stroom voor andere
dingetjes gebruiken. aan twee accu s van 180Amp verbonden tot 360 ga ik dus net genoeg hebben om max 24u zonder
bijladen ergens te blijven liggen en dan moet je niet de senseo of magnetron gebruiken. Een accubank groot genoeg
om zonder bijladen 3 dagen te gebruiken gaat dus gewoonweg niet in mijn bootje passen! Ik reken met de verbruikers
hier wel wat krap ten opzichte van de accu capaciteit maar hoe minder diep je ontlaad hoe langer je accu s meegaan.

hier een link naar de rekenpagina staan interessante dingen op;
https://welke-kiezen-kopen.nl/omvormers ... en-accu-ah

Ok ik ga dus uit van 24u zonder opladen,
de omvormer die ik heb is zwaar genoeg, 1500W zuivere sinus, accu bank moet dus minimaal 2 x 180AH gaan worden
liever ga ik voor 2 x 200Ah maar dat ligt aan het gewicht de grote en de prijs van deze accu s. vooral het gewicht ik moet ze er
wel ingetild krijgen. ga ik voor de 2 x 200Ah dan hou ik een 180Ah die ik nu heb over kunnen we die altijd nog voor de boegschroef gebruiken.

Met al dat accugeweld moet je ook nog rekening gaan houden met de laadcapaciteit van je dynamo. ook een leuk onderwerp
maar dat komt later wel aan de orde we gaan eerst de stroom aanleggen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten