nieuwe elektra in de boot.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 13 Jul 2020, 21:49

Nieuwe update,

Alle stroom is zover aangesloten en geloof me als je dat dus echt netjes wil doen is het een zeer
tijdrovend klussie!. begonnen met de motor opnieuw te bedraden inclusief nieuwe degelijke relais
voor start en gloeien. elk draadje wat er maar aanzit/zat is vervangen en eventueel aangepast aan
de juiste mm2. alle draden vanaf de motor heb ik laten samenkomen in een " aanhanger stekker en doos
zodat mocht de motor er ooit uit moeten het een kwestie is van stekker los startmotorkabel los en dynamo
los en de motor kan er uit zonder te knippen of te slopen. alle zware stroom en accukabels zijn 50mm2.
verder ook nog een argofet voor de laadstroom verdeling aangezien ik een scheidingsrelais ook maar zozo
vind en een nieuwe snel 75 euries kost. tegenover 110 eurie voor de argo was de keus niet moeilijk.
alle draden bij montage voorzien van adereindhulsjes en/of krimpkous.

daarna het hele 230V systeem aangelegd. alle kabels zijn 2.5mm2 lopen netjes door buizen en deze zijn zodanig gemonteerd
dat het zo goed als onmogenlijk is dat ooit een van de kabels in contact met metaal kan komen. zo is het veilig en dubbel
geisoleerd. op eerder geplaatste foto s kun je zien hoe een en ander eruit zag voor plaatsing in de boot.

rest nu nog de primaire kant van de scheidingstrafo aansluiten, draadje trekken voor de W-aansluiting toerenteller en acculampje
aansluiten. buis leggen voor de kabel van de dieptemeter, tank aansluiten, tankje voor carteronluchting monteren en een doorvoer
voor de tankontluchting maken. hierna kan het kuip interrieur erin en kunnen we aan de bedrading van navi licht, ruitenwissers en kuip
en kajuit verlichting gaan beginnen. zo zie je er zit meer in zo n klein bootje dan je zou denken en dan hou ik het kwa luxe mogelijkheden
nog zeer basic!!

tip van aat, ga je toch nieuwe stroom aanleggen en je wil de kabels in buizen leggen verzamel dan de slangen van oude stofzuigers,
ik haal deze regelmatig uit de container op de werf, want deze zijn ideaal voor bochten in je buizensysteem en passen precies in de
koppelstukken van 40mm pijp.

za deze week fotos maken en plaatsen, plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Jul 2020, 05:25

plaatjes bij voorgaande tekst,

230V in de stuurstandkast. niks losse draadjes. rechts naast de omvormer
komt de acculader nog.

Afbeelding


stekker verbinding motor naar 12V gedeelte (dashboard) en sterpunt aarde.

Afbeelding


De argofet en alle kabels door buizen. netjes afgeschermd en geen enkele kabel
kan het staal van de boot raken.

Afbeelding


tank netjes aangesloten. tank is ook geaard. in de vulleiding zit een rvs bocht ook deze
is geaard.

Afbeelding


de motor, ook compleet opnieuw bedraad met nieuwe start en gloeirelais. bedrading
zie je niet veel van daar deze ook netjes gemonteerd is.

Afbeelding


kijkje onde de vloer, uitlaatsysteem en verder kun je zien dat de motorruimte clean is
zonder door elkaar lopende leidingen slangen en andere rommel. door de tuinslangen
lopen mijn gas en keerkoppelings kabels zo zijn deze extra beschermd en en blijft de
vloer ook netjes.

Afbeelding

de scheidingstrafo, in mijn ogen onmisbaar voor de veiligheid en het behoud
van de boot.

Afbeelding


persoonlijk denk ik dat een en ander zo netjes en veilig in een klein bootje
gepropt zit. geloof me het was een hell of a job om mezelf overal tussen
te proppen om het aan te leggen!

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Jul 2020, 05:50

het volgende punt is de kleine afwerking van het geheel en het plaatsen en
aansluiten van de bilgepomp. leuke was bij aanschaf van de boot dat deze
er wel in zat maar er was geen doorvoer voor de pomp om af te voeren.
zo heb je er lekker veel aan !! goed nu wordt deze gemonteerd direct op
de accu met een vlotterschakelaar. best handig dat de pomp ook zijn werk
doet als je thuis op de bank zit als er iets fout mocht gaan! de vlotterschakelaar
heb ik ooit uit de afvalbak op de werf gevist deze schoongemaakt en hij werkt
nog perfect. zo zie je de een zijn schroot de ander zijn brood!

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor pascall » 17 Jul 2020, 06:48

Ziet er super netjes uit!!!

Vraagje, de scheidingtravo, staat deze los, ik kan op de foto niet zijn of deze geborgd is?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Jul 2020, 06:49

hoi pascal, ja staat nog los wordt nog vastgezet maar eigenlijk kan ie
geen kant op zoals hij nu staat.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor pascall » 17 Jul 2020, 07:05

Oke, Ik denk maar, kan maar vast staan, en een spaar tukjes rubber er onder kan ook nooit geen kwaad.
Maar het is een plaatje, zo hoort het!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Jul 2020, 10:06

dank je pascal, en ja zo hoort het maar het is zo jammer dat het bij de meeste
boten nogal rammeld met de elektriek. ik hoop dat er mensen zijn die hier een
voorbeeld aan nemen om het ook goed en veilig te maken op hun boot. voor hulp
en uiteg mag iedereen me een bericht sturen en als ikje helpen kan dan doe ik dat.

momenteel ben ik bezig een kennis uit te helpen op zijn boot en ook hier is de
elektriek levens gevaarlijk. overal losse draden waar nog stroom op staat en de
gewoonlijke plakband kroonsteen spaghetti situatie. heb om te beginnen alle overbodige
draden er uit gehaald of afgesloten. als zijn boot verder weer in orde is trek ik
de hele boel eruit en wordt het allemaal up to date weer veilig aangesloten.
krijg op de werf ook steeds meer vragen of ik eens kan komen kijken omdat de stroom
of het interrieur vervangen moet worden.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor Amersfow » 17 Jul 2020, 12:19

Ik kijk er met genoegen naar, wat mijzelf weerhoud om alles opnieuw te bedraden is dat al die uren niet zo heel veel opleveren. Het werkt nu, en werkt straks ook. Het is hoofdzakelijk optisch. Tijd besteden aan een nieuw lampje of nieuw apparaat levert veel meer op. En laten we wel wezen; 12v en kroonsteenjes gebruiken is niet zo snel levensgevaarlijk (mits er wel zekeringen zijn natuurlijk). Die rijen waar je op een iso rails draden in klemt zijn ook niets meer dan veredelde kroonsteentjes. Anyway, als de boot verder klaar is zal ik het ook eens gaan doen;-) Het is nog niet zo eenvoudig. (mooie motor trouwens, niet Mitsubishi blauw; en slim om zo'n 13pool aanhangerstekker te gebruiken).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor aatv » 17 Jul 2020, 13:38

hoi amersfow, natuurlijk kun je met kroonsteentjes ook netjes werken maar dan moet
je het wel netjes doen met adereindhulsjes en zo. tis inderdaad een klus maar tis daarna
wel overzichtelijk en veilig. en niet te vergeten up to date alles 230V alleen het motorgebeuren 12V.
de motor is zo goed als nieuw pas 700 uur gelopen en inderdaad mooi zwart.

en iedereen mag gewoon mijn " slimme" ideeen jatten hoor haha beter goed gejat dan slecht gemaakt toch?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: nieuwe elektra in de boot.

Berichtdoor pascall » 17 Jul 2020, 17:27

Amersfow schreef:Ik kijk er met genoegen naar, wat mijzelf weerhoud om alles opnieuw te bedraden is dat al die uren niet zo heel veel opleveren. Het werkt nu, en werkt straks ook. Het is hoofdzakelijk optisch. Tijd besteden aan een nieuw lampje of nieuw apparaat levert veel meer op. En laten we wel wezen; 12v en kroonsteenjes gebruiken is niet zo snel levensgevaarlijk (mits er wel zekeringen zijn natuurlijk). Die rijen waar je op een iso rails draden in klemt zijn ook niets meer dan veredelde kroonsteentjes. Anyway, als de boot verder klaar is zal ik het ook eens gaan doen;-) Het is nog niet zo eenvoudig. (mooie motor trouwens, niet Mitsubishi blauw; en slim om zo'n 13pool aanhangerstekker te gebruiken).


Klopt, het is inderdaad een veredeld kroonsteentje, en daarom voorkomt het bakken ellende!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten