Pagina 1 van 1

Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2019, 12:05
door Lotte
is er een verklaring te geven voor het doorverbinden van de min tussen de start- en service accu? Ik heb 3 accu’s op mijn polyester Joda, start, service en boegschroef. Service en start zijn origineel voor het ontladen gescheiden door een accuscheider. Start- en boegschroef gescheiden door een Cyrix. De min van de startaccu gaat naar de motor. De min van de serviceaccu is dus gekoppeld aan de min van de startaccu. Heeft de service accu ook een minverbinding naar de motor nodig op een polyester schip?

Gr Lotte

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2019, 12:58
door R.C.Grootveld
Het is algemeen gebruikelijk om alle minnen aan elkaar te hangen ..... niet alleen op schepen.
Tenzij je bewust voor gescheiden/zwevende netten kiest, maar dan moet je het ook consequent doorvoeren, dus alle bekabeling dubbelpolig uitvoeren.

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2019, 13:16
door Lotte
Had er nog misschien bij moeten vertellen, dat aan de min van serviceaccu een shunt voor een ampere meter hangt. Blijft het dan nog steeds logisch om alle minnen van de verschillende accu’s aan elkaar te knopen?

Lotte

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2019, 13:31
door henkvd
Uiteindelijk komen alle minnen bij elkaar, hoe je dat doet maakt niet zoveel uit.
Stel je zou alle minnen aansluiten op de startaccu en daar vandaan naar het motorblok gaan, dan zou die kabel de capaciteit moeten hebben om de stroom van de service, boegschroef en de laadstroom aan te kunnen, laten we het starten maar even weg. Die kabel zal dus dikker zijn dan de 3 plus kabels naar die 3 accu's.

Maar niets houd je tegen om 3 aparte kabels te hebben voor de min naar de 3 accu sets.
Zolang de shunt in de service accu min blijft zitten zal deze meten wat er in of uit de service accu gaat.

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2019, 08:55
door aquanaut
Lotte,
Pak een stuk papier en teken het eens uit.
Afbeelding
Probeer dan een stroomkring te maken voor het laden van je service accu via de genoemde Cyrix.
Als de min van de startaccu (welke tevens de min is van je dynamo) niet verbonden is met de min van je startaccu zal je deze nooit kunnen laden.....
Daarom zijn ze dus verbonden.
En dan de shunt, houdt er rekening mee dat je de minkabel tussen de startaccu en de serviceaccu niet direct aan de minpool van je serviceaccu vast maakt!
Deze moet aan de gebruikerskant van de shunt worden gemonteerd:
Afbeelding

Aquanaut

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2019, 10:17
door Lotte
aquanaut schreef:Als de min van de startaccu (welke tevens de min is van je dynamo) niet verbonden is met de min van je startaccu zal je deze nooit kunnen laden.....


Verbonden met de serviceaccu denk ik dan?

en dit is het plaatje van de accu's.
Afbeelding

Hier wil ik structuur in aan brengen. Van de service accu 1 min en 1 plus naar een zekeringkast en van daaruit verder.

Zoals te zien is, zijn de minnen volgens mij aan het juiste punt van de shunt aangesloten. Overigens is op de serviceaccu een zonnepaneel van 170 watt aangesloten, genoeg om voor de hele zomer een goed werkende compressor koelkast te hebben.
Kan het zo zijn dat die minkabel van start- naar serviceaccu er origineel aangesloten is en nu met dat zonnepaneel niet meer nodig is? Dus als het alleen om het laden gaat door de dynamo, dan is die minkabel toch overbodig? Dan zou die minkabel eigenlijk naar de boegschroefaccu moeten gaan? Dat zou die 3e minkabel aan de startaccu kunnen zijn? Heb nog geen lege boegschroef-accu gehad.



Lotte

Re: Accu min verbonden

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2019, 09:14
door aquanaut
Lotte schreef:
Verbonden met de serviceaccu denk ik dan?


Klopt, sorry typo...moet uiteraard de serviceaccu zijn :oops:

Aan je afbeelding te zien kan er inderdaad wel wat geordend worden.
Ik neem aan dat je alle accu's via de motor wil kunnen laden, dan is het noodzakelijk om alle accu's met de min aan elkaar te leggen.
En omdat je een Cyrix gebruikt zal ook de zonne-energie ook de startaccu laden.

Hoe je boegschroef accu in dit schema zit is me dan wel weer even onduidelijk.
Bij dit soort installaties is het meestal het handigst om eerst een schema te maken hoe het nu zit en vervolgen hoe je het wilt hebben.
Je ontkomt er dan meestal niet aan drastisch te "snoeien" en opnieuw te beginnen.

suc6
Aquanaut