Pagina 1 van 2

boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 16:40
door sinty
het is al weer een tijd geleden had er al eerder vragen over gesteld maar niets van gekomen mede door het schepen beleid in den haag waar ik lig

in ieder geval heb ik wat vragen te stellen, er staat een yanmar 3gm30 als aandrijving nu wil ik een 55 kw boegschroef laten plaatsen ik vraag me af of de yanmar daar geen problemen mee krijgt qua toerental stationair met inschakelen boegschroef en zou ook willen vragen mocht het kunnen wat zou de max ah kunnen worden als ik een zwaardere dynamo zou plaatsen zonder dat er een dip optreed bij boegschroef gebruik ( afslaan ? ) er staat nu 1 huishoud accu 150 ah op een 150 watt zonnepaneel victron , en een startaccu van 150 ah gescheiden via de beruchte schakelaar waar ik overigens nog nooit problemen mee heb gehad . de alternator is geloof ik 55 ah die op de yanmar zit . wat raden jullie aan ? doen met deze configuratie of veranderen ? een nieuwe accu voor de boegschroef wil ik in ieder geval er bij maar maak me meer druk om de capaciteit van de dynamo en eventuele dip van de yanmar

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 18:40
door harry19612
Dat is een wel heel grote boegschroef in vergelijking met je motor. Hoe groot is je boot, als ik vragen mag?

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 19:01
door sinty
harry hij is 11.60 lang en is een platbodem soort aakje

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 20:58
door Ivoisrood
Weet je heel zeker dat het 55kw boegschroef is en niet 55kgf? 55kw zou ongeveer 75 pk zijn, dat is 2.5x meer dan je vermogen om vooruit te komen...

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 21:32
door harry19612
Ok, dan denk ik ook dat je met 55kgf wel voldoende vermogen hebt. Dat is ongeveer 3kW
Ik kan je met je vragen helaas niet helpen. Anderen hier op het forum hebben veel meer kennis in huis. Ik was alleen verbaasd over die 55kW.
Zelf heb ik een 24V boegschroef van 7kW aan 2 startaccu's van 150Ah die met een relais samen de 24V voor de boegschroef opwekken.
Voor mijn boot van 9,75 meter zwaar overbemeten, maar ja, het zat er in dus laat ik het maar zo.

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 21:58
door sinty
inderdaad moest het 55 kgf zijn excuses ik heb liever iets teveel stuw kracht dan net te weinig .
misschien is 55 kgf over bemeten ? ik heb geen idee , hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden om op de nieuwe aankomende ligplaats aan te meren tussen de palen .

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2019, 22:26
door harry19612
Nee hoor, ik denk niet dat hij te zwaar is. Op de site van Vetus kun je prima zien welke sterkte ze aanraden voor welke lengte van boten. Kijk alleen wel even naar de maximale kabellengte die ze aanraden bij 12V.

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2019, 07:54
door aquanaut
Het vermogen voor de boegschroef moet uit de aangesloten accu komen.
Het gevolg is wel dat je dynamo met het volledig beschikbare vermogen zal bijladen.
Als de dynamo de originele dynamo is, is dit geen probleem voor de motor en zal hij er echt niet op stilvallen.
Een 55A dynamo neemt op vol vermogen nog geen halve PK aan vermogen op.
Daarbij zal de dynamo stationair draaiend nooit zijn volle vermogen afgeven.

Aquanaut

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2019, 11:04
door quichot
Bovendien heeft een gezonde,volle accu voldoende buffer om die boegschroef een paar tellen -langer is het doorgaans niet- te laten werken, zonder dat de dynamo meteen op vol vermogen moet gaan bufferladen.
Wat dat betreft is het zonnepaneel een welkome aanvulling; als je na een tijdje stilliggen aan boord stapt is je accu maximaal geladen.

Re: boegschroef

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2019, 12:41
door R.C.Grootveld
quichot schreef:-langer is het doorgaans niet-

Ben je zeker nog niet veel Duitsers met huurbakken tegengekomen .... gebruiken het als roer.
Maar ja, het heet niet voor niets BuchStrahlRuder .... :lol: