boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

boegschroef

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2019, 16:40

het is al weer een tijd geleden had er al eerder vragen over gesteld maar niets van gekomen mede door het schepen beleid in den haag waar ik lig

in ieder geval heb ik wat vragen te stellen, er staat een yanmar 3gm30 als aandrijving nu wil ik een 55 kw boegschroef laten plaatsen ik vraag me af of de yanmar daar geen problemen mee krijgt qua toerental stationair met inschakelen boegschroef en zou ook willen vragen mocht het kunnen wat zou de max ah kunnen worden als ik een zwaardere dynamo zou plaatsen zonder dat er een dip optreed bij boegschroef gebruik ( afslaan ? ) er staat nu 1 huishoud accu 150 ah op een 150 watt zonnepaneel victron , en een startaccu van 150 ah gescheiden via de beruchte schakelaar waar ik overigens nog nooit problemen mee heb gehad . de alternator is geloof ik 55 ah die op de yanmar zit . wat raden jullie aan ? doen met deze configuratie of veranderen ? een nieuwe accu voor de boegschroef wil ik in ieder geval er bij maar maak me meer druk om de capaciteit van de dynamo en eventuele dip van de yanmar
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef

Berichtdoor harry19612 » 30 Sep 2019, 18:40

Dat is een wel heel grote boegschroef in vergelijking met je motor. Hoe groot is je boot, als ik vragen mag?
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: boegschroef

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2019, 19:01

harry hij is 11.60 lang en is een platbodem soort aakje
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef

Berichtdoor Ivoisrood » 30 Sep 2019, 20:58

Weet je heel zeker dat het 55kw boegschroef is en niet 55kgf? 55kw zou ongeveer 75 pk zijn, dat is 2.5x meer dan je vermogen om vooruit te komen...
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: boegschroef

Berichtdoor harry19612 » 30 Sep 2019, 21:32

Ok, dan denk ik ook dat je met 55kgf wel voldoende vermogen hebt. Dat is ongeveer 3kW
Ik kan je met je vragen helaas niet helpen. Anderen hier op het forum hebben veel meer kennis in huis. Ik was alleen verbaasd over die 55kW.
Zelf heb ik een 24V boegschroef van 7kW aan 2 startaccu's van 150Ah die met een relais samen de 24V voor de boegschroef opwekken.
Voor mijn boot van 9,75 meter zwaar overbemeten, maar ja, het zat er in dus laat ik het maar zo.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: boegschroef

Berichtdoor sinty » 30 Sep 2019, 21:58

inderdaad moest het 55 kgf zijn excuses ik heb liever iets teveel stuw kracht dan net te weinig .
misschien is 55 kgf over bemeten ? ik heb geen idee , hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden om op de nieuwe aankomende ligplaats aan te meren tussen de palen .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef

Berichtdoor harry19612 » 30 Sep 2019, 22:26

Nee hoor, ik denk niet dat hij te zwaar is. Op de site van Vetus kun je prima zien welke sterkte ze aanraden voor welke lengte van boten. Kijk alleen wel even naar de maximale kabellengte die ze aanraden bij 12V.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 01 Okt 2019, 07:54

Het vermogen voor de boegschroef moet uit de aangesloten accu komen.
Het gevolg is wel dat je dynamo met het volledig beschikbare vermogen zal bijladen.
Als de dynamo de originele dynamo is, is dit geen probleem voor de motor en zal hij er echt niet op stilvallen.
Een 55A dynamo neemt op vol vermogen nog geen halve PK aan vermogen op.
Daarbij zal de dynamo stationair draaiend nooit zijn volle vermogen afgeven.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: boegschroef

Berichtdoor quichot » 01 Okt 2019, 11:04

Bovendien heeft een gezonde,volle accu voldoende buffer om die boegschroef een paar tellen -langer is het doorgaans niet- te laten werken, zonder dat de dynamo meteen op vol vermogen moet gaan bufferladen.
Wat dat betreft is het zonnepaneel een welkome aanvulling; als je na een tijdje stilliggen aan boord stapt is je accu maximaal geladen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Okt 2019, 12:41

quichot schreef:-langer is het doorgaans niet-

Ben je zeker nog niet veel Duitsers met huurbakken tegengekomen .... gebruiken het als roer.
Maar ja, het heet niet voor niets BuchStrahlRuder .... :lol:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten