boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: boegschroef

Berichtdoor varg » 01 Okt 2019, 13:12

aquanaut schreef:Het vermogen voor de boegschroef moet uit de aangesloten accu komen.
Het gevolg is wel dat je dynamo met het volledig beschikbare vermogen zal bijladen.
Als de dynamo de originele dynamo is, is dit geen probleem voor de motor en zal hij er echt niet op stilvallen.
Een 55A dynamo neemt op vol vermogen nog geen halve PK aan vermogen op.
Daarbij zal de dynamo stationair draaiend nooit zijn volle vermogen afgeven.

Aquanaut


aanvulling vanuit de praktijk: een 50 pk Yanmar verandert niet merkbaar in toeren bij stationair draaien als je de boegschroef gebruikt. Het betreft een boegschroef ZONDER eigen accu, maar met 70 kwadraat kabels op de start/huishoud-accu aangesloten. De dynamo van de Yanmar staat voor 80A, maar dat heb ik er nog nooit uit zien komen.
groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 01 Okt 2019, 16:27

quichot schreef:Bovendien heeft een gezonde,volle accu voldoende buffer om die boegschroef een paar tellen -langer is het doorgaans niet- te laten werken, zonder dat de dynamo meteen op vol vermogen moet gaan bufferladen.
Wat dat betreft is het zonnepaneel een welkome aanvulling; als je na een tijdje stilliggen aan boord stapt is je accu maximaal geladen.


vwb het tweede gedeelte, helemaal mee eens, het eerste stuk is een misvatting.
Mits we het over loodzuur batterijen hebben.

Zodra je de boegschroef aan zet zal deze zijn energie trekken uit de hiervoor geselecteerde batterij.
Deze batterij zakt hierdoor direct in spanning zit er een dynamo gekoppeld aan deze batterij dan zal de spanningsregelaar van die dynamo onmiddellijk de maximaal haalbare laadspanning (met bijbehorende stroom) inregelen.
M.a.w. de dynamo zal direct zijn maximale, bij dat toerental behorende, vermogen (dus stroom leveren).
Dit effect wordt wel gedempt door:
- een diodebrug met meerdere accu's aan dezelfde dynamo
- (te) dunne bedrading tussen de dynamo en de accu.
- een extreem grote batterij in verhouding tot het verbruik (geen spanningsval)

Probeer het maar uit, hang een ampèretang aan de B+ en verhoog je motortoerental naar het toerental dat je doorgaans draait.
Schakel een verbruiker in die meer stroom opneemt als dat je dynamo kan leveren en je zal zien dat hij volledig mee doet.
Naast een boegschroef gaat dit uiteraard ook met een zware omvormer, of een ankerlier bijvoorbeeld.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: boegschroef

Berichtdoor quichot » 01 Okt 2019, 18:05

Ok!
Ik dacht dat ten onrechte omdat mijn boegschroef bij niet-lopende motor (dus niet-meedraaiende dynamo) net zo goed werkt. En na kort inschakelen (normaal gebruik, dus niet als Ruder! :lol: ) is er maar weinig uit de accu opgesoupeerd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten