Electrisch toilet werkt slecht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor harry19612 » 02 Sep 2019, 21:04

Ik heb op mijn boot een electrisch toilet, Jabsco liter flush uit ws 2009, dat slecht werkt.
Uit een oud draadje werd geopperd om de spanningsval te meten bij het toilet en dat heb ik gedaan. Die val is nogal dramatisch, n.l. van 13.1V naar 10.8V.
De accu's zijn nieuw.
De bedrading moet volgens de instructies 6mm² voor afstanden van 0 tot 4m en dat is denk ik ook wel het geval (diameter kern is 2.8 mm), maar het laatste stukje voor het toilet is een kort stuk ht&k draad van 1.5mm² geplaatst (zit een zekering tussen dit en het dikke draad).
Kan dit zoveel verschil maken of moet ik rekening houden met grotere problemen? De spanning heb ik gemeten bij de verdeelkast, ongeveer 1.5m van het toilet af.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor Amersfow » 02 Sep 2019, 21:39

Echt veel dikker draad gebruiken. Dunne accukabel ofzo. Je kunt ook een paar extra adres trekken, dan kun je de mm2's bij elkaar optellen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor harry19612 » 02 Sep 2019, 21:43

Dank je wel. Dus sowieso dat laatste stuk moet eruit, maar nog beter zou zijn alles naar 10mm²? (Dat is nl. het advies voor lengtes vanaf 4 meter.)
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor ErikH » 02 Sep 2019, 23:03

Hoe dik is de bedrading tussen accu en verdeelkast en welke lengte?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor eagle » 02 Sep 2019, 23:03

Zo,n toilet trekt ca 20 Ampere. Ingeval van blokkeren, of zware belasting (...) kan dat oplopen tot wel 80 ampere...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor harry19612 » 03 Sep 2019, 07:27

@Erik, naar verdeelkast is een fractie dikker en net geen 3 meter lang
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2019, 09:31

harry19612 schreef:Dank je wel. Dus sowieso dat laatste stuk moet eruit, maar nog beter zou zijn alles naar 10mm²? (Dat is nl. het advies voor lengtes vanaf 4 meter.)
Een kort stukje dunne kabel is niet de oorzaak. Ik neem dat je zo'n in-line zekering hebt met wat dunnere kabel. Dat is niet het probleem. De dikte van de kabel is altijd in relatie met de lengte. Hoe langer de kabel hoe meer diameter vereist wordt. Het laatste stukje bij het apparaat is niet de oorzaak. Wel moet je je afvragen waarom daar een zekering zit. De zekering behoort aan het begin van de dikke kabel. Heeft dit probleem zich nooit eerder vertoond? Is dit opeens??

Als het altijd goed gewerkt heeft dan moet je het probleem toch elders zoeken, loopt de motor zwaarder, wordt de motor ergens door geblokkeerd? Met name in scheepstoiletten kunnen haren, billendoekjes en stug toiletpapier in de pomp blijven zitten de de boel zwaarder laten lopen met als gevolg hogere stromen en spanningsval op het apparaat.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor harry19612 » 03 Sep 2019, 10:59

@Aadbloem, We hebben deze boot nu een maand en de problemen deden zich pas voor na intensiever gebruik. Volgens de vorige eigenaar deed alles het prima, maar die was wel van meer dingen niet op de hoogte.
Wat betreft het laatste dunnere stukje draad was ik bang dat het misschien als een weerstand werkt en de spanningsval daarvan het gevolg is. Voor hetzelfde geld veroorzaakt de zekeringsverbinding veel weerstand; geen idee.
Dit type toilet kent geen mogelijkheid om de vermaler te servicen, dus ik moet uit zien te vinden of ik ermee verder wil of gewoon weer een handbediend toilet erin ga zetten. Momenteel ben ik erg geneigd om dit ding eruit te gooien, omdat ik er sowieso geen fan van ben om electra te gebruiken als dat niet nodig is en vanwege de over het algemeen niet zo beste ervaringen van anderen met dit toilet. Aan de andere kant vind ik het ook wel zonde om iets dat wel goed is weg te gooien en mocht het dus iets simpels (goedkoper) zijn dan wil ik het graag fixen. Ik beschouw het aanleggen van 2x4m draad als simpel en goedkoop, maar de kosten van een nieuwe pomp met bijbehorende zaken zijn hoger dan die van een nieuw pomptoilet. Dat zijn dus zo de afwegingen.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2019, 11:20

Harry, geheel mee eens. In eider geval is het zo dat weerstand van koperdraad pas een rol van betekenis gaat spelen bij langere stukken. Niet bij kleine stukjes van 10cm. Ik ben een handmatig pomptoilet al 10 jaar ontwend dus ik zou inderdaad de hele kabel vervangen in jouw geval en ook het kleine stukje zekering-draad. Plaats een zekering aan het begin van de kabel met een waarde die nodig is voor de pomp.

Geen service voor de pomp?? Ik neem toch wel aan dat het geheel uit elkaar te nemen en schoon te maken is? De simpelste pompen onder de boot wc's die ik ken zijn gewoon impellerpompen met op de kop van de as een maceratormes die de zaak versnijdt. Jabsco en en diverse ander onbekende merken gebruiken zo'n pomp. Nagemaakt van Jabsco :D en meestal is het uit elkaar te schroeven en schoon te maken. Let op er kan sprake zijn van pakkingen, die als je voorzichtig werkt vaak wel herbruikbaar zijn.
Zoek eens op Youtube op werking en revisie van Jabsco Lite Flush
Laatst gewijzigd door aadbloem op 03 Sep 2019, 11:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor Yep » 03 Sep 2019, 11:20

Ik zou eerst even 2 kabels los plaatsen tussen toilet en accu.
Dan weet je binnen 1 minuut of het spanningsval betreft of iets anders.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten