Electrisch toilet werkt slecht

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor harry19612 » 03 Sep 2019, 12:06

@aadbloem, Er staat in de gebruiksaanwijzing:

The flush pump unit is a non-serviceable item. If leakage or breakdown occurs, please contact your local agent for a replacement unit.

Als ik dan zoek op het nummer kost dat rond de €300, dus tja, best prijzig.

@yep, ja, dat ben ik helemaal met je eens, alleen heb ik niet die lengtes ergens liggen, zal dus sowieso aan moeten schaffen en als ik dan toch moet aanschaffen, welke dikte is dan benodigd. Ga ik dan gelijk voor de 10mm² of voldoet de 6mm² dan ook.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor Davidos » 03 Sep 2019, 12:26

harry19612 schreef:Ik heb op mijn boot een electrisch toilet, Jabsco liter flush uit ws 2009, dat slecht werkt.


Werkt dat al 10 jaar slecht, of heeft het goed gewerkt en ligt het dus niet ineens aan de bedrading?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor ErikH » 03 Sep 2019, 12:29

Vergeet even wat Aad Bloem hier allemaal beweerd en doe even het simpele testje wat Yep voorstelt met een stukje 6mm2. Waarschijnlijk word de spanningsval veroorzaakt door een optelsom van kleinere spanningsvallen; stukkie draad, zekering, ander stukkie draad, losse accupool, andere slechte verbinding, kroonsteentje hier en daar, etc.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Electrisch toilet werkt slecht

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2019, 12:36

aadbloem schreef:Harry, geheel mee eens. In ieder geval is het zo dat weerstand van koperdraad pas een rol van betekenis gaat spelen bij langere stukken. Niet bij kleine stukjes van 10cm. Ik zou inderdaad de hele kabel vervangen in jouw geval en ook het kleine stukje zekering-draad. Plaats een zekering aan het begin van de kabel met een waarde die nodig is voor de pomp.


@ErikH wat is hier mis mee en val jij in herhaling wat Yep en Aad Bloem al hebben geadviseerd??
@Harry als je toch nieuw moet kopen neem dan 10mm2
aadbloem
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten