Accu's en accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu's en accu's

Berichtdoor HappyHarry » 28 Aug 2019, 12:00

Ik ben eens aan het "voor" kijken naar nieuwe accu's zodat, als het zover is meteen de juiste kan bestellen.
Maar... er zijn er nog al wat, ieder met zijn eigen voor- en nadelen.

Er staan nu 4x 200Ah met doppen. Ik dacht altijd dat doppen aangaf het oudere types te zijn, echter zijn ze gewoon nieuw te kopen.
Ze staan 2 x 2 geschakeld (24v) geschakeld en bedienen allen het starten, boegschroef en service dus jaren gelijke belasting.

Wat zijn nu zo de verschillen als je deze bekijkt (behalve onderhoud), de ene spreekt over het zware werk, de ander over zware motoren, dikkere platen, etc.:

https://www.awaccu.nl/product/1470-mari ... -12v-230ah
https://www.awaccu.nl/product/1469-mari ... -12v-230ah
https://www.awaccu.nl/product/781-96803 ... -12v-230ah

Andere vraag: als je bij de afmetingen kijkt zijn 200Ah en 230Ah vrijwel gelijk, hoe werkt dat eigenlijk om meer Ah te produceren in gelijke maten?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Accu's en accu's

Berichtdoor Davidos » 29 Aug 2019, 22:34

Eerst wat algemene dingen:

Lood-zuur accu's "met doppen" behoren denk ik tot de meest eenvoudige lood-zuur accu's. Dat wil niet zeggen dat ze ook per definitie slecht zijn.

"Start accu's" moeten in een korte tijd veel stroom kunnen leveren (Cold Cranking Amps, CCA, koudstartstroom), en hoeven niet heel lang maar een beetje stroom te kunnen leveren zoals voor een koelkast, verlichting, etc. Deze accu's hebben in de regel relatief dunne platen, kunnen veel stroom leveren en kunnen niet tegen diepe ontlading, ze gaan stuk (de platen vreten door). Meer dan 20% ontladen is vaak al te veel.

"Semi tractie accu's" hebben dikke platen en zijn speciaal gemaakt om dieper te kunnen ontladen, bij de accu's die je linkt staat allemaal 70% genoemd.
het zijn allemaal "semi tractie accu's". Ook wel deep-cyle genoemd. Deze accu's zijn zo enorm dat ze ook een startstroom kunnen leveren..... (CCA is hoog)

Gas dat tijdens het laden onstaat (water wordt waterstof en zuurstof = knalgas) gaat bij een eenvoudige accu de accu uit, waardoor uiteindelijk je platen droog komen te staan. Vandaar de doppen, kan je bijvullen met gedemineraliseerd of beter gedestilleerd water.

Lood-zuur accu's met glasvezelmatten zijn wat luxer, die kunnen een deel van het ontstane gas helpen 'recombineren' tot water; je accu raakt minder snel leeg. Ook is de glasmat een isolator die je accu intern beschermt mocht er toch een stukje lood weg-eroderen ergens. De cel sluit dan niet kort....

Lood-zuur accu's met glasvezelmatten en van het type "onderhoudsvrij" doen dat recombineren (en binnen houden van het knalgas) zo goed, dat je ze niet eens KUNT bijvullen. Ze raken altijd wel iets kwijt, maar zo weinig dat gedurende de levensduur van de accu, bijvullen niet nodig is.

Alles staat of valt met het gebruik van de juiste lader. Laden met een te hoge spanning, te lang laden, of de spanning onder de 12,6V (of daaromtrent) laten komen (tijdens opslag dus) is allemaal niet goed, en verkort de levensduur van je accu.

Tijdens opslag van accu's is het belangrijk dat je zorgt dat je de accu af koppelt, en de polen schoon maakt, zodat de accu niet onverwacht snel door zelfontlading/lekstroom onder de 12,6V (of lager) komt, en stuk gaat.

Alle drie de accu's die je linkte zijn 230Ah, maar die verschillen met 200Ah kunnen komen uit plaatdikte, dikte van de accubak, mechanische opbouw, beetje fop-specificatie (stiekum toch 200Ah ipv 230Ah) etc. Daar ga je denk ik niet achter komen wat het precies is....

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Accu's en accu's

Berichtdoor Marie Christina » 30 Aug 2019, 08:53

De accu's onder de12,6volt laten komen.
Bedoelde je hier niet 11,6?
12,6 V heb je bij wijze van spreken al na een kwartiertje een led-lampje laten branden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Accu's en accu's

Berichtdoor Davidos » 30 Aug 2019, 10:20

Heb het nog even opgezocht, het is onder 12,6V, onbelast, (bij 20 graden) dat een natte lood-zuur accu al gaat sulfateren.

De accu is dan namelijk niet vol meer....

Nou gaat dat niet hard bij bijv. 12,5V, maar als je je accu 10+ jaar mee wilt laten gaan dan maakt dat dus wel degelijk uit, en moet je de accu niet maanden zo laten staan.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Accu's en accu's

Berichtdoor Marie Christina » 30 Aug 2019, 12:54

Ah, ja.
Onbelast.
Nu lees ik het ook: "tijdens opslag".

Ik zal beter lezen in het vervolg. :|
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten