door Davidos » 29 Aug 2019, 22:34
Eerst wat algemene dingen:
Lood-zuur accu's "met doppen" behoren denk ik tot de meest eenvoudige lood-zuur accu's. Dat wil niet zeggen dat ze ook per definitie slecht zijn.
"Start accu's" moeten in een korte tijd veel stroom kunnen leveren (Cold Cranking Amps, CCA, koudstartstroom), en hoeven niet heel lang maar een beetje stroom te kunnen leveren zoals voor een koelkast, verlichting, etc. Deze accu's hebben in de regel relatief dunne platen, kunnen veel stroom leveren en kunnen niet tegen diepe ontlading, ze gaan stuk (de platen vreten door). Meer dan 20% ontladen is vaak al te veel.
"Semi tractie accu's" hebben dikke platen en zijn speciaal gemaakt om dieper te kunnen ontladen, bij de accu's die je linkt staat allemaal 70% genoemd.
het zijn allemaal "semi tractie accu's". Ook wel deep-cyle genoemd. Deze accu's zijn zo enorm dat ze ook een startstroom kunnen leveren..... (CCA is hoog)
Gas dat tijdens het laden onstaat (water wordt waterstof en zuurstof = knalgas) gaat bij een eenvoudige accu de accu uit, waardoor uiteindelijk je platen droog komen te staan. Vandaar de doppen, kan je bijvullen met gedemineraliseerd of beter gedestilleerd water.
Lood-zuur accu's met glasvezelmatten zijn wat luxer, die kunnen een deel van het ontstane gas helpen 'recombineren' tot water; je accu raakt minder snel leeg. Ook is de glasmat een isolator die je accu intern beschermt mocht er toch een stukje lood weg-eroderen ergens. De cel sluit dan niet kort....
Lood-zuur accu's met glasvezelmatten en van het type "onderhoudsvrij" doen dat recombineren (en binnen houden van het knalgas) zo goed, dat je ze niet eens KUNT bijvullen. Ze raken altijd wel iets kwijt, maar zo weinig dat gedurende de levensduur van de accu, bijvullen niet nodig is.
Alles staat of valt met het gebruik van de juiste lader. Laden met een te hoge spanning, te lang laden, of de spanning onder de 12,6V (of daaromtrent) laten komen (tijdens opslag dus) is allemaal niet goed, en verkort de levensduur van je accu.
Tijdens opslag van accu's is het belangrijk dat je zorgt dat je de accu af koppelt, en de polen schoon maakt, zodat de accu niet onverwacht snel door zelfontlading/lekstroom onder de 12,6V (of lager) komt, en stuk gaat.
Alle drie de accu's die je linkte zijn 230Ah, maar die verschillen met 200Ah kunnen komen uit plaatdikte, dikte van de accubak, mechanische opbouw, beetje fop-specificatie (stiekum toch 200Ah ipv 230Ah) etc. Daar ga je denk ik niet achter komen wat het precies is....
Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.