Kachel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Kachel

Berichtdoor Marie Christina » 27 Aug 2019, 07:18

Bij Eberspächer dient dat wel zo'n thermostaat te zijn die geen voeding nodig heeft.
(Of dat bij deze kachel ook zo is weet ik niet.)

En dat is mooi, want het is de goedkoopste thermostaat die in het schap ligt. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kachel

Berichtdoor Lotte » 28 Aug 2019, 21:39

We hebben de kachel aan de praat gekregen. de ventilator-functie doet het niet. Als ik de kachel aanzet, dan slaat na ongeveer 1 minuut de brander aan. Na de eerste keer aanzetten kwam er veel blauwe rook uit. Na 5-6 keer opstarten waas die rook verdwenen, maar de kachel gaat na 1 minuut ook weer vanzelf uit en blaast dan veel blauwe rook naar buiten. De lucht temp wat de kachel uitblaast wordt ongeveer 55 graden.
Kan het zijn dat de verbranding niet optimaal is en komt dat door vervuiling? Het zou kunnen zijn dat er veel vuil in de kachel zit? Slaat de kachel uit omdat hij niet optimaal brandt?

Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor aquanaut » 29 Aug 2019, 11:09

aquanaut schreef:Er ontbreekt wel een belangrijk deel voor een goede werking uit je kachel.
Tussen de pomp en de brandstof injector hoort een demper te zitten (ziet eruit als een knijpbal van een BBM)

Kan de oorzaak zijn, of....

Heb je de vlamsensor al schoongemaakt?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2197
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Kachel

Berichtdoor henkvd » 29 Aug 2019, 12:24

Hoe hoog is de spanning over de gloeistift bij een start poging ? meten over de witte en gele draad links van de connector met blauwe draden.
Is deze te laag, door bv inzakkende accu spanning komt de kachel ook niet aan starten toe, zou je ca 10 Volt moeten meten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3694
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Kachel

Berichtdoor eagle » 29 Aug 2019, 13:14

Is de Ardic in situ, of gedemonteerd, en op de werkbank?
In dat laatste geval dient de warme lucht uitlaat voor de helft te worden afgedicht ( ducktape) omdat anders de interne bedrijfstemperatuur niet wordt gehaald, en de kachel afslaat..

De zg "Knijpbal" moet er zijn, als accumulator voor de brandstofdruk, afkomstig van de elektrische opvoerpomp. Die opvoer is namelijk niet constant, en om de drukdalingen in de cyclus van die pomp op te vangen, en te zorgen voor een min of meer constante druk op de brandstof klep, is de vering van de knijpbal nodig. Dus niet zoals bij buitenboordmotoren om brandstof op te voeren!! Niet in knijpen!!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor Lotte » 29 Aug 2019, 14:38

De kachel zit nog steeds gemonteerd onder het gangboord. De "knijpbal" is er niet is er niet. is het een gewone bbm bal of moet het een speciale bal voor de kachel zijn?

Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor eagle » 29 Aug 2019, 20:01

Knijpbal die ook in dieselauto,s wordt toegepast als ontluchtingshulp. 6 mm aansluiting. Te koop bij een automaterialen firma. Aansluiten volgens de pijl, van de pomp naar de elektrische klep toe.

Waar is de temperatuur gemeten? Aan Een van de uitblaasroosters, of direkt aan de kachel-uitgang, na afkoppelen van de luchtbuis?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor Lotte » 29 Aug 2019, 20:18

eagle schreef:
Waar is de temperatuur gemeten? Aan Een van de uitblaasroosters, of direkt aan de kachel-uitgang, na afkoppelen van de luchtbuis?

Gr, Eagle


Gemeten in de uitblaasopening in de kajuit. We hebben alleen de dunne luchtaanvoer losgehaald, die was helemaal open. Na 7 keer starten vonden we wel een druppeltje diesel onder aan het ronde zwarte kachelhuis.

Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor Lotte » 29 Aug 2019, 20:40

Kan de oorzaak zijn, of....

Heb je de vlamsensor al schoongemaakt?

Aquanaut


Waar zit de vlamsensor?
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 11:58
ligplaats:
info:

Re: Kachel

Berichtdoor eagle » 29 Aug 2019, 21:09

Het lijkt erop dat er ooit eens aan de kachel is "gerepareerd", en misschien van binnen vervuild.
De verneveling van de diesel gebeurt door een kleine centrifuge op de ventilatormotor-as. Daar zitten kleine gaatjes in, die open moeten zijn.
Behalve de grote luchtventilator is er nog de turbo voor de verbranding, die moet ook schoon zijn.
Servicebeurt nodig..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten