Accu splitter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu splitter

Berichtdoor Lotte » 18 Aug 2019, 20:26

Vraagje:

Ik begrijp iets niet goed. ik heb een accu seperator volgens foto:
Afbeelding

Op G (links) zit de dynamo aangesloten. Op B2 (midden) zitten 3 aansluitingen, 1 gaat er naar de hoofdschakelaar (dus de laadstroom van de dynamo gaat via de hoofdschakelaar naar de accu??) voor de serviceaccu en de andere 2 gaan naar het zekeringkastje in de hoek, daar vandaan gaan de 2 uitgaande kabels naar deze: Hella power regulator:
Afbeelding

Aansluiting B1 (rechts) gaat richting motor, niet naar de accu. Dit snap ik niet, je zou toch verwachten dat B2 en B1 naar de accu's gaan?

De Cyrix is aangesloten op de startaccu en de boegschroefaccu, dat lijkt me juist. De hoofdschakelaar " Start " onderbreekt de + die naar de startmotor gaat.

Kan er iemand logica zien is deze aansluitingen? misschien leg ik het wel verkeerd uit, maar dat hoor ik dan wel.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Accu splitter

Berichtdoor eagle » 20 Aug 2019, 23:54

De twee zekeringen in de hoek zijn in een Joda 7500 de voeding voor het boordnet,en gaan direkt naar het schakelaar paneel van de stuurstand. Ze zijn te zien achter het luikje in het toilet, Wat dat te maken heeft met een Power Regulator is me niet duidelijk..

De B2 aansluiting levert de laadstroom voor de licht accu; Van B2 gaat die via de licht-hoofdschakelaar naar de lichtaccu. De voeding van het boordnet (de twee draden naar de twee zekeringen) wordt hier in plaats van direkt van de licht-hoofdschakelaar, in dit geval afgetapt van B2. Dat is gelijkwaardig aan de hoofdschakelaar, omdat die derde draad daar toch naar toe gaat..

De B1 aansluiting levert de laadstroom voor de start accu. De draad gaat naar de motor, waar hij aangesloten is op de startmotor,en wel op het startrelais van deze, op klem nr 30. Dat is tevens de klem waarop de dikke + kabel van de accu aan zit. Aldus komt de laadstroom bij de startaccu..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Accu splitter

Berichtdoor Lotte » 21 Aug 2019, 12:23

Eagle,

dank voor je heldere uitleg.

eagle schreef:De twee zekeringen in de hoek zijn in een Joda 7500 de voeding voor het boordnet,en gaan direkt naar het schakelaar paneel van de stuurstand. Ze zijn te zien achter het luikje in het toilet, Wat dat te maken heeft met een Power Regulator is me niet duidelijk..


Nog eens gekeken en die power regelaar is leeg, niets op aangesloten. Die twee kabels komende van de zekeringhouder lopen er achterlangs. Is er ook bekend waarom twee aparte voedingen voor het boordnet?

Gr. Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Accu splitter

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2019, 18:21

Zekering 1:
Alle verlichting in kajuit en toilet.
Dieseltank; Meter en gever.

Zekering 2:
Ruitenwissers,3x
Navigatieverlichting
Ankerlicht
Hoorn
Drinkwaterpomp
12Volt outlet

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Accu splitter

Berichtdoor Lotte » 22 Aug 2019, 23:36

Dank Eagle,

Gr. Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten