door eagle » 16 Aug 2019, 22:18
Een dynamo is in de basis een Grote klos koperdraad met dicht daarbij een magneet. Als de magneet beweegt wordt er stroom in de klos koperdraad opgewekt.
De magneet mag ook draaien, dat werkt ook.
Hoeveel stroom er wordt opgewekt,hangt o.a. af van de sterkte van de magneet. Permanente magneten kun je niet be-invloeden, die hebben een vaste sterkte. Als die in een dynamo worden gebruikt, kun je de hoeveelheid stroom dus niet wijzigen in meer of minder.
Maar magneten kunnen ook ontstaan als je op een klosje koperdraad een spanning aansluit; het klosje wordt dan een magneet, maar met als voordeel, dat je de sterkte ervan kunt regelen,door het veranderen van de spanning, van Nul tot Max geeft van geen magnetisme tot zeer sterk. Zo,n magneet heet een elektromagneet
Als je nu een dynamo bouwt, bestaande uit een grote stilstaande klos koperdraad, en daar vlak naast een draaiende elektromagneet, dan kun je,terwijl die draait, uitmaken hoeveel stroom er uit de stilstaande klos komt, door de spanning op het draaiende klosje te veranderen, zodat het magnetisme sterker of zwakker wordt.
Bij een motor met dynamo moet dat,omdat de dynamo altijd draait, maar de behoefte aan stroom is niet steeds hetzelfde; als er minder of bijna niets nodig is, maar de dynamo draait toch, dan kun je de stroom-opbrengst terugbrengen door de spanning op het draaiende klosje te verlagen.
Dat aanpassen van de spanning gebeurt automatisch door een kastje met elektronika, de zg Spanningsregelaar.
Bij een zg Alternator wordt de spanning, bedoeld voor het draaiende klosje, afgetapt van de stroom-opbrengst van de stilstaande grote klos, Das mooi, want dan is er ook geen spanningsbron nodig; De alternator wekt zo zijn eigen magneetstroom op!
Maar er is Een probleem: Als de alternator stilstaat wordt er geen stroom opgewekt. Maar als die begint te draaien moet er magneetstroom zijn om stroom op te wekken. Maar maar er wordt geen stroom opgewekt, omdat er geen magneetstroom is....kip..ei.. enz. De alternator zal niet opwekken, ook al draait hij...
De oplossing is een truck: Aan de alternator is een z.g. Laadlampje aangesloten. Door nu de Min van dat lampje niet aan Min van de alternator aan te sluiten, maar aan het draaiende klosje, dan zal bij stilstand er een klein stroompje door dat klosje lopen, komend van het lampje, dat er voor zorgt dat er een klein beetje magnetisme in het klosje ontstaat, voldoende om in de grote klos het opwekken te laten gebeuren, dus start het opladen.
Lampje stuk..Geen stroompje door het draaiende klosje....dus geen magnetisme.....dus geen stroom-opwekking in de grote klos!
Hier valt nog (veel) meer over te zeggen, maar ik hoop dat het de vraag beantwoordt.
Gr, Eagle