stroomdraad 220v boordnet

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor aatv » 15 Aug 2019, 06:27

aangezien ik op google geen bevredigend antwoord kon vinden stel ik de vraag hier.
het betreft hier de kabels voor het 220v systeem

de meesten weten dat ik mijn bootje compleet aan het renoveren ben. in mijn nieuwe interieur
verwerk ik meteen electra buizen waardoor alle kabels netjes getrokken worden. hiervoor wilde
ik gewoon drie aderige kabel gebruiken van 2.5 , mijn inziens degelijker dan losse draden, kan ik
hiervoor gewoon, om de vraag heel simpel te houden, een rol draad van de bouwmarkt gebruiken
of is dat niet geschikt voor een boot. ja ik weet dat rubber of neopreenkabels beter zijn maar ook
een stuk duurder. verlengkabels/haspels die ik thuis gebruik zijn van dezelfde kwaliteit en als ik
kijk hoe deze door de jaren tijdens gebruik behandeld worden en te lijden hebben zonder problemen
te geven leek het mij niet zo n probleem deze kabel op de boot te gebruiken. maar goed advies is natuurlijk
zeer welkom.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor Amersfow » 15 Aug 2019, 07:51

Je mag in principe geen 1-aderige kabel gebruiken. Letwel, de draad mag veel dunner zijn dan de 12v kabels; alleen voor magnetron en koffiezet apparaat enzo moet je dikker hebben.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor Marie Christina » 15 Aug 2019, 08:56

Heel officieel schijn je van dat grijze kabel te moeten gebruiken.
Maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb goede kwaliteit 220 snoer aangeschaft, met rubber mantel.
Mijn vader heeft 30 jaar geleden van dat soort snoer eens een walstroomkabel gemaakt en die gebruik ik nu nog, dus voor zo'n netwerkje moet het dan ook wel kunnen.
Ook heb ik goede kwaliteit lasdoosjes en ander aansluitmateriaal gebruikt.
Liever een paar euro meer uitgeven dan later je bootje moeten slopen om gesmolten materiaal te vervangen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor aquanaut » 15 Aug 2019, 09:01

Beste Aat,
Hiervoor kun je gewoon VMvL (dat is dat witte of zwarte snoer wat in de bouwmarkt ligt) gebruiken. (heet ook wel H05VV-F)
Gebruik wel altijd de 3 aderige versie en minimaal 1,5mm² onder andere om mechanisch sterk te zijn.
Aderkleuren bruin, blauw en geel/groen.
Losse aders is inderdaad niet toegestaan omdat deze niet dubbel geïsoleerd zijn.

Leg deze bekabeling wel gescheiden van je DC bekabeling, moet je combineren, merk dan de AC bekabeling dan duidelijk om vergissing te voorkomen.
Er zijn diverse leveranciers die de H05VV-F in fel geel verkopen, dit is (voor bijvoorbeeld CE) al voldoende om onderscheid te maken tussen AC en DC
Hou H05VV-F wel uit de MK, of alle andere plaatsen waar aanraking met olie (damp) mogelijk is.
Hier pas je beter neopreen toe (bijv: H05RN-F) deze is bestand tegen oliën

groet,
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor aatv » 15 Aug 2019, 11:03

dank voor de uitleg mannen, AC en DC gaat zeker goed gescheiden blijven. kleuren die ik
voor het een gebruik gebruik ik zeker niet voor het ander. ook heb ik voor het 220v grijze
buizen gebruikt en voor het 12v de gelige dan weet je precies wat er waar in loopt.
en als je de boel vakkundig aansluit smelt het niet. zoals het het er in zat toen ik de
boot kocht pff dat die niet afgefikt is dan denk ik dat mijn kunde met electra afdoende
is dit netjes en veilig te doen. uiteraard laat ik de electra wel door een vakman controleren.
greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor ErikH » 15 Aug 2019, 14:16

Ik zou maar voor VMvL 3x2,5 gaan achter een 16A zekering. 1,5 of 2,5 kost je de kop niet. VMvL is niet geschikt voor in de motorruimte en voor in direct zonlicht.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor Georges » 15 Aug 2019, 14:49

ErikH schreef:Ik zou maar voor VMvL 3x2,5 gaan achter een 16A zekering. 1,5 of 2,5 kost je de kop niet. VMvL is niet geschikt voor in de motorruimte en voor in direct zonlicht.

Gr.

Erik


2,5 inderdaad, enkel in NL mag je 1.5 gebruiken voor stopcontacten, dus indien je ooit verkoopt moet die ook geschikt/gekeurd zijn voor mogelijk buitenlandse klanten, en het is voor jezelf ook deugdelijker.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor aatv » 15 Aug 2019, 16:45

heb een eind rubber kabel gekocht kan toch meer hebben wel van 1.5 daar deze gebruikt wordt
voor een paar stopcontactjes waar hooguit een tvtje of lappetoppie op gebruikt gaat worden.
stopkontakten in het keukenblok voor magnetron en senseo doe ik wel met 2.5 daar had ik nog
20mtr of zo van liggen ook deze is de rubber uitvoering. zou toch moeten lukken zo.

ook is zitten kijken naar rijgklemmen van wago, voor het 12v Dc gebeuren hebben ze er ook waar je zekeringen in
kan steken. is dat wat of is een losse zekeringskast beter?

verkopen zal ik niet snel, als ik te oud wordt zal het eerder zijn dat mijn zoons hem kado krijgen :D
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor Rob Art » 15 Aug 2019, 17:29

Goedemiddag Aad,

Aanvullend wil ik je adviseren om deze lasdoppen te gebruiken (zijn geschikt voor soepele aders) mocht er ergens kabels moeten worden opgelast (in een lasdoos natuurlijk).
Wat 12V DC automaten betreft, zou ik voor deze automaten in een kastje gaan. zie je meteen of deze is aangesproken en deze automaten zijn geschikt voor DC, de standaard automaten zijn dit niet.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: stroomdraad 220v boordnet

Berichtdoor Marie Christina » 15 Aug 2019, 17:53

Ja, zulke klemmen heb ik ook gebruikt.
Werken uitermate prettig en het ziet er uit of het veiliger is dan die draaidoppen.
Daar heb ik altijd het idee van dat ze vanzelf los kunnen draaien.
(Wat vast niet zo is, maar toch.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten