Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor quichot » 15 Aug 2019, 11:45

aquanaut schreef:Dat heb je helemaal juist opgemaakt!

Mooi! Want ik ben een beetje door schade en schande wijsgeworden. Ik begon met één paneeltje van 65 wp en een goedkoop regelaartje om m'n accu een beetje op peil te houden.

Dat pakte veel effectiever uit dan ik hoopte, dus kocht ik er 2 dito paneeltjes en een MPPT-regelaar bij om de solarset parallel aan de dynamo aan de serviceset te hangen. Ook dit overtrof weer mijn verwachtingen, waarop ik besloot 100% solar te gaan met de serviceset. Ik had nog plek voor een vierde identiek paneeltje, dus hup! Alleen... voor vier was m'n regelaartje weer net te licht. Dus kwam er een nieuwe regelaar.

Ik zei toch: schade en schande? :oops:

Nu vaar ik al drie jaar 100% 'solar' met 260 wp totaal, en dat gaat prima als je geen gekke dingen doet met stroomvreters. Maar in de donkere wintermaanden moet ik de omvormer en koelkast uitschakelen. Dat trekt het systeem niet als het een weekje zwaarbewolkt is.
Maar omdat de panelen die ik nu heb niet meer met exact dezelfde specs leverbaar zijn, kan ik geen panelen meer aan de bestaande regelaar bijplaatsen. Dus vandaar dat ik, net als TS, aan een tweede systeem denk, alleen dan niet tijdelijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor Hooveld960 » 15 Aug 2019, 12:05

Hoi Aquanaut,

De reden dat er een 100/15 regelaar is geplaatst weet ik niet. Het systeem zat al ingebouwd in mijn boot.

Een compleet 2e solar set aanleggen in mijn boot zie ik een beetje tegenop door het werk maar ook door mijn wat mindere kennis van zaken.
Bijvoorbeeld, kan ik de uitgangskabels van zo'n 2e regelaar zomaar op de accu's die ik heb erbij aansluiten? Verstoor ik dan niets?
Ik bedoel, uiteindelijk sluit ik stroomkabels aan ook weer op de uitgaande stroomkabels van die andere regelaar die ook naar die accu's zullen lopen.
Krijg je dan geen kortsluiting?

Het gemakkelijkste is om nog een paar jaar te wachten tot de techniek van de zonnepanelen wat verder is en er voor mijn maat zonnepanelen, panelen met een hogere (minimaal dubbele) capaciteit zijn.
Dat zal toch wel gaan gebeuren?
Uiteraard begrijp ik dat ik dan ook een nieuwe regelaar moet aanschaffen, maar ik kan dan simpelweg de oude panelen eruit en de nieuwe panelen erin en voor de regelaar hetzelfde. Ik hoef dan niet opnieuw bekabeling aan te leggen etc.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor bas » 15 Aug 2019, 19:08

nog een paar jaar te wachten tot de techniek van de zonnepanelen wat verder is en er voor mijn maat zonnepanelen, panelen met een hogere (minimaal dubbele) capaciteit zijn.
Dat zal toch wel gaan gebeuren?


Ik zit niet zo in de materie maar daar ben ik ook wel benieuwd naar. Volgens mij zit er qua capaciteit/opbrengst per paneel niet heel veel schot in de zaak, laat staan 2x zo veel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2019, 08:27

@guido,
Als je mij de gegevens van je huidige panelen (en hoe ze aangesloten zitten) kunt mailen dan kan ik wel even voor je gaan rekenen wat er mogelijk is.
Vermeld dan ook even welk oppervlakte er beschikbaar is om de extra panelen te plaatsen.
Houdt wel in gedachten dat de opbrengt van de panelen in december net iets meer is als 10% van wat ze in de zomermaanden doen!!
Dus om een koelkast bij te houden heb je in de zomermaanden ongeveer 200Wp nodig, in de decembermaand zou dit 10x zoveel moeten zijn!

@Hooveld960 /bas
De gemiddelde efficiëntie verbetering over de afgelopen jaren is ongeveer 3% per jaar, oftewel een paneel met dezelfde grootte gaat door verbetering van de technologie jaarlijks zo'n 3% meer energie afgeven.
Een "verdubbeling van de opbrengst bij het gelijke oppervlakte" gaat dus minimaal 24 jaar duren als de technologie zich zo blijft ontwikkelen als het nu doet.
En eerlijk gezegd verwacht ik niet dat die verbetering sneller zal gaan met de huidige technieken.

groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor quichot » 16 Aug 2019, 11:32

@Mark, dank voor je aanbod, waar ik waarschijnlijk wel gebruik van zal maken. Ik wil dan wel eerst aan boord even kijken hoe en wat er nu precies zit.

Maar nog even hier op het open forum, ter leringhe ende vermaeck voor meelezers:
Ik heb inmiddels zitten begaffelen dat het wellicht voordeliger is om in één keer 520wp aan nieuwe panelen aan te schaffen, dan er 260 wp bij te kopen, plus wéér een mppt-regelaar. Bovendien lijkt me dat overzichtelijker.
Dan houd ik weliswaar mijn oude panelen over, maar die gaan dan hier in de rubriek Tagrijn voor een vriendenprijsje.
Klopt mijn redenering?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2019, 12:13

quichot schreef:begaffelen
moest ik even opzoeken maar heb begrepen dat dit Mokums voor "uitzoeken" is :D
Eén en ander kan ik je pas exact vertellen als ik weet wat er nu precies ligt (dus specs en hoe aangesloten), wat je uiteindelijk wilt, en welke ruimte daarvoor beschikbaar is.
het is per geval verschillend namelijk.
Wel heeft 1 MPPT voorkeur boven 2 zeker als er nog meerdere laadbronnen zijn (dynamo, lader) want je kunt er uiteindelijk maar 1 laten prioriteren.
Als je met 2 gescheiden MPPT's werkt zal je dus een keuze moeten maken wie prioriteit heeft, bij toepassing van 1 MPPT is dat makkelijker.

groet,
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Tijdelijk extra zonnepanelen aansluiten mogelijk?

Berichtdoor bas » 18 Aug 2019, 20:40

De gemiddelde efficiëntie verbetering over de afgelopen jaren is ongeveer 3% per jaar, oftewel een paneel met dezelfde grootte gaat door verbetering van de technologie jaarlijks zo'n 3% meer energie afgeven.
Een "verdubbeling van de opbrengst bij het gelijke oppervlakte" gaat dus minimaal 24 jaar duren als de technologie zich zo blijft ontwikkelen als het nu doet.
En eerlijk gezegd verwacht ik niet dat die verbetering sneller zal gaan met de huidige technieken.

Helder, tenx. Wachten heeft dus geen zin, als je nu panelen koopt zijn ze dus al afgeschreven voordat ze ingehaald zijn door de techniek.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten