Welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke accu?

Berichtdoor Frank » 28 Okt 2019, 22:27

Leverg schreef:Op marktplaats staat een advertentie voor 2 220ah agm accu,s.
Ik heb zelf ook laatst een accu gekocht 2e hands. Ff accu tester mee en je weet hoe die er aan toe is. Prima ding. Ook victron.


https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr


Thanks voor het meedenken !
Zien er inderdaad mooi uit, maar ja, plastic bakken oppoetsen zegt niets over de binnenkant.
Ze zijn al 5 of 6 jaar oud ( of 7 of 8 ..!?). Als ze slecht behandeld zijn kunnen ze zomaar volgend jaar de geest geven.
Voor iemand die dat aandurft een prima idee, maar ik koop wel nieuwe. Al vind ik Victron veel te duur met accu's.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor quichot » 29 Okt 2019, 16:55

Frank schreef:Even dit draadje weer oppakken.

Ik wil mijn accu's gaan vervangen.
Zelf altijd overtuigd dat je een aparte accu moet hebben voor startaccu (waar ook de boegschroef op staat) en aparte lichtaccu's.
Maar ik kwam de LFD230 Varta Professional Dual Purpose 12V 230Ah tegen.
Deze kan dus als startaccu, maar ook ook verbruikersaccu gebruikt worden. Heeft ook 1150 CCA, dus veel hoger dan een Redtop (was mijn voorkeur).
Daarbij ga ik ook een Victron Multiplus 12/1600/70 plaatsen.
Tevens voor 170W aan zonnepanelen die op dit moment de accu's prima bijhouden.

Dus even geredeneerd, als ik nou twee van deze Varta's parallel zet, dan heb ik 460 Ah. Zat voor gebruikers en het gebruik via de omvormer en ook nog zat CCA om de motor te starten. Geen aparte startaccu nodig toch, want die paar keer starten zal niet echt invloed hebben op die accu's.

Wat zijn de nadelen van deze figuratie?


Zijn er niet echt. Terwijl de eenvoud ervan zeker voordelen heeft. Scheidings/ladings/beveiligingselectronica op dit vlak is mooi, maar het kost veel geld en het kan ook allemaal kapot.
Heb tientallen jaren gevaren met één accubank van 440Ah voor starten en service, één dynamo, en altijd zonder walstroom. Ik lag soms wel een week tegen de kant in the middle of nowhere, en altijd gewoon weer kunnen starten.

Toch ben ik er een paar jaar geleden van afgestapt. Niet omdat het niet voldeed, maar de stroombehoefte (of moet ik zeggen luxe :lol: ) is in de loop van tijd toch flink toegenomen, en ook wilde ik al een tijdje een 100% solar gevoede servicebank (dus helemaal los van een dynamo). Verder wilde ik van m'n inmiddels antieke serie/parallelschakelaar af om de motor te kunnen starten. Dat gaat nu net zo goed met 2 kleine (goedkope!) seriegeschakelde Optima'tjes, gevoed door een lichte 24V-alternator.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten