Welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke accu?

Berichtdoor Lutske » 18 Jul 2019, 18:37

Tip: installeer een Battery protect tussen batterij en afnemers. Nooit meer een lege batterij.
Lutske
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Jul 2019, 18:30
ligplaats: Amsterdam
info: Woonschip, DAF diesel, 18 meter, Victron elektra, Lombardini generator

Re: Welke accu?

Berichtdoor aadbloem » 18 Jul 2019, 23:04

Naast de AGM en de GEL zijn er ook uitstekende onderhoudsvrije (dus zonder dopjes) lood-zuur accu's.
Doorgaans minder dan de helft van de prijs van AGM en GEL.

Van AGM en GEL lees/hoor je vaak dat ze 10 tot 12 jaar mee gaan. Ik betwijfel dat maar wellicht bij gebruik volgens voorschrift en met name continu en niet incidenteel zoals wij in de watersport doen gaan deze AGM en GEL misschien lang mee.

Ik heb onlangs de peperdure GEL set (in een opstelling zoals me geadviseerd was omvormer/lader en zonnepanelen+MPPT lader) na 8 jaar ingeleverd bij de recycleboer. Leverde me 130 euro op :D Ik ga nu verder met 2x180ah onderhoudsvrij zonder dopjes en als die maar 5 jaar mee gaan koop ik opnieuw zo'n zet die dan ook weer 5 jaar mee gaat en dan ben ik in totaal toch minder kwijt dan eenmaal dure AGM of GEL set :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jul 2019, 23:15

Helemaal mee eens, Aad.
En met een beetje verzorging en goede behandeling gaan ze echt wel wat langer mee dan vijf jaar, hoor.

Zoals ik zei: mijn boegschroefaccu is van 2006 en still going.
(Nee, niet meer strong. Maar wel going. Strong genoeg om mijn boegechroefje een paar seconden te laten rammelen.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2019, 08:49

Ik houd me ook maar gewoon bij de traditionele Lood/Zuur accu's, met dopjes ...
Nu aan m'n 2e set bezig, 1e set overleden (wat achteraf nog maar de vraag was) agv defecte lader (ja, ook Mastervolt spul kan kapot gaan) :cry:

Voor start (incl. boegschroef en ankerlier) Optima Redtop, ook 2e set nadat de 1e gedurende de winter zichzelf tot op de bodem had ontladen agv een niet opgemerkte doorgebrande zekering.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jul 2019, 08:57

R.C.Grootveld schreef:I
Nu aan m'n 2e set bezig, 1e set overleden (wat achteraf nog maar de vraag was) agv defecte lader (ja, ook Mastervolt spul kan kapot gaan) :cry:
.

Exact hetzelfde gehad.
Ook met een Mastervoltlader...
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2019, 12:59

Marie Christina schreef:Exact hetzelfde gehad.
Ook met een Mastervoltlader...

Ach het is en blijft electronica, en gezien de stroomsterktes die erin optreden kan ik er wel inkomen dat er af en toe wat de geest geeft.
Mijne is overigens destijds iom werf vervangen door een revisie exeplaar met betere specs.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor Frank » 27 Okt 2019, 20:05

Even dit draadje weer oppakken.

Ik wil mijn accu's gaan vervangen.
Zelf altijd overtuigd dat je een aparte accu moet hebben voor startaccu (waar ook de boegschroef op staat) en aparte lichtaccu's.
Maar ik kwam de LFD230 Varta Professional Dual Purpose 12V 230Ah tegen.
Deze kan dus als startaccu, maar ook ook verbruikersaccu gebruikt worden. Heeft ook 1150 CCA, dus veel hoger dan een Redtop (was mijn voorkeur).
Daarbij ga ik ook een Victron Multiplus 12/1600/70 plaatsen.
Tevens voor 170W aan zonnepanelen die op dit moment de accu's prima bijhouden.

Dus even geredeneerd, als ik nou twee van deze Varta's parallel zet, dan heb ik 460 Ah. Zat voor gebruikers en het gebruik via de omvormer en ook nog zat CCA om de motor te starten. Geen aparte startaccu nodig toch, want die paar keer starten zal niet echt invloed hebben op die accu's.

Wat zijn de nadelen van deze figuratie?
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor varg » 27 Okt 2019, 20:38

Frank schreef:Wat zijn de nadelen van deze figuratie?


Ik zie geen nadelen. Ik spreek uit een 14 jaar ervaring met de huidige configuratie. Twee agm's (Victron) parallel die boegschroef, starten en huishoud voor hun rekening nemen. Geladen met een Yanmar 80 Amp wisselstroom dynamo (ik zie er nooit meer dan 46A uitkomen trouwens) en af en toe met een Studer lader via walstroom opgetopt. Geen moeilijke schakelaars, gewoon 1 massapik (militaire voorraad :)), 1 forse mes-zekering en deugdelijke bekabeling. Mijn batterijmonitor is goud waard voor me...die zorgt dat ik voldoende inzicht heb. De koelkast is een 240V tafelmodelletje (130 liter!). De omvormer een 600 Watt Studer die afslaat zodra de accuspanning te laag wordt. Twee dagen Biesbosch is geen enkel probleem, ook niet als het erg warm weer is. Ik heb gespaard voor een tweetal nieuwe accu's maar de oude set gaat maar door... Mocht er toch een nieuwe set nodig zijn dan is de Varta LFD230 ook een goede (betaalbare) optie. Nog een tijdje heb ik een 70AH auto-accu meegenomen op vakantie...zoor de zekerheid...maar dat ding is nooit gebruikt en slijt nu zijn dagen in mijn oude auto als startaccu. De ontwikkeling op het gebied van accu's is zodanig dat er geen aparte modellen nodig zijn voor koelkast of boegschroef of voor het starten. Daarnaast wordt het leegtrekken van de accuset voorkomen door een zelf-afschakelende omvormer of door een accu-bewaker. Kortom, tijd om terug te gaan naar simpel en degelijk! groet, Arnold
Ps., bijna vergeten; mijn hond verhaard soms..dus ik stofzuig ook nog met een oude Nilfisk.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor Leverg » 27 Okt 2019, 22:08

Op marktplaats staat een advertentie voor 2 220ah agm accu,s.
Ik heb zelf ook laatst een accu gekocht 2e hands. Ff accu tester mee en je weet hoe die er aan toe is. Prima ding. Ook victron.


https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Welke accu?

Berichtdoor kajoe » 28 Okt 2019, 10:56

ook ik hou mij traditioneel aan de lood accu,s ik heb er 4x250amp huishoud en 150 start en 150 boegschroef in liggen ,worden gevoed door een dynamo 90 amp en door 2 zonnepanelen a100wp per stuk er draaien 2 koelkasten op en wat verlichting /radio en ander klein spul omvormer 2000 w ,nog nooit in de afgelopen jaren stroom gebrek gehad ,de dynamo staat op en agofed met 3 banken ,dit op mijn jachtje nu .

voorheen op min luxe motor in de passagiers vaart had ik 6x240 amp op 24 volt staan en uiteraard 2x145 voor 24 volt start deze huishoud werden geladen door 2x een dynamo van 80 amp die door middel van een velt schakelaar uitgeschakeld konden worden ,toen moesten we soms in korte vaartijden de accu,s kunnen laden en kwam je nog wel eens stroom te kort en moest je weer tussentijds laden met de hulpmotor met alle herrie van dien
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten