van alles wat en nog geen oplossing

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2019, 13:30

En geen gas, maar wel benzine aan boord wekken bij mij wat bedenkingen op ..... :roll:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor luukie25 » 11 Jul 2019, 17:56

Inmiddels al een aantal keren gezegd, maar toch ook van mij een bescheiden aanvulling.
Op mijn huidige, nieuwe schip, begon ik met elektrisch koken. Daarbij was er destijds een 210Ah gebruikersaccu aanwezig. Wat een ramp was dat. Binnen no-time te weinig stroom, even goed koken kon gewoon niet, tenzij we het alvast opzetten tijdens het laatste stukje varen. Reken maar mee. Eén kookpit 2kW. Op 12V is dat dus zo'n 170A bij vol vermogen van die pit. Twee pitjes zacht aan zal dus vergelijkbaar zijn. Bij zo'n hoge ontlading zal je effectieve accucapaciteit dalen. Daarmee zal de 210Ah die je hebt effectief veel minder zijn. Die onderstaand figuur ter begeleiding van dit verhaal, cijfers zijn afhankelijk van type accu, temperatuur etc etc.

Met max 25-30% capaciteit beschikbaar (50% max ontlading voor enige levensduur plus verminderde capaciteit) kun je dan een minuut of 25-30 koken, mits je accu voldoende cel spanning behoudt. Accu kwaliteit gaat ook hard achteruit. Daar je niet kunt bijladen op de motor zul je dan enige tijd moeten wachten tot je weer wat kunt. Je hebt al wel 250Wp nodig om dat in een zonnige dag weer vol te krijgen.

Om die reden heb ik vorig jaar een gasinstallatie aangelegd (en mn accus vervangen door 420Ah AGM). Alles zelf gedaan maar daarna laten keuren door een officiële instantie. Alles OK bevonden. Wat een genot om te koken. Een heel seizoen met één fles en ook 's ochtends nog een kop thee kunnen zetten. Na het koken de fles weer dicht en elke twee jaar opnieuw laten afpersen. Zelf de manometer in de gaten houden en die verliest geen procentje druk de eerste 12 uur. Ik ben blij dat ik van dat elektrisch koken af ben! Het enige op elektriciteit is de Nespresso.
Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2019, 19:26

Ik weet niet meer wààr ik het gelezen heb, maar net als dat er richtlijnen zijn mbt de min laadstroom die een lader moet kunnen leveren (10% van je accu cap) zijn die er ook voor de accu cap bij gebruik omvormer.
En die is, voor zover ik me kan herinneren: Ah = 2x Imax, ofwel als je 2 KW wilt trekken (inderdaad zo'n 170A) moet je minstens 350 Ah installeren.

Ik heb een 2KW omvormer, gevoed op 3x230Ah en die wordt regelmatig vol belast (broodjes bakken, zalm in de oven) en dan praat je inderdaad over 180A (zichtbaar op de BTM).
Maar gezien de niet al te krappe accu is dat geen enkel probleem en kom ik zelden onder de 50% uit, ook niet na een dag liggen zonder walstroom.
En dan zetten we thee en koffie ook nog elektrisch .....

Zonnepanelen destijds wel overwogen. Maar na koel doorrekenen van wat ik kwijt kon, kwam ik tot de conclusie dat die door de week genomen (met de accu als buffer) net het verbruik van de koelkast bij zou kunnen houden.
Meer kon wel, maar dan hadden we het schuifdak moeten schrappen en dat was een no-go
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor broekie » 11 Jul 2019, 19:52

Hallo, ik heb het al meer gezegd, stroom opslaan en voldoende in voorraad hebben is en blijft een probleem.

Ik heb zelf een 12V en 24V dynamo op een 95 pk diesel, 2 x 220 Ah AGM voor 24 V huishoud en 120 Ah start.
Walstroom en een 40 A lader. 2 zonnepanelen 100 pW
De boiler staat op de motor (koelwater) of 220V 1200 W walstroom, kachel op diesel.
We koken op gas.Waarom? Er is te weinig stroom.

Als we vastlopen met vrij liggen is dat op warm water wat op is indien we geen walstroom hebben.
Daarvoor is er een 2000W generator die de boiler kan opwarmen als we niet varen.

Dus als je zonder walstroom en gas alles wil doen op accu, s met zonne panelen.... kansloos.
Maar ik zou zeggen ga het proberen en laat het hier weten.

Verklaring: een gastank vertegenwoordigt een enorme hoeveelheid energie.
Diesel ook.
Accu,s kunnen dat in vergelijking niet evenaren. Zelfs de grootste accubank niet.
Alleen walstroom, een ongelimiteerde accu, kan daarin meegaan.
Zonnepanelen kunnen bijdragen. Ook hier weer de beperking van de capaciteit.

Komt u maar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor luukie25 » 11 Jul 2019, 19:57

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet meer wààr ik het gelezen heb, maar net als dat er richtlijnen zijn mbt de min laadstroom die een lader moet kunnen leveren (10% van je accu cap) zijn die er ook voor de accu cap bij gebruik omvormer.
En die is, voor zover ik me kan herinneren: Ah = 2x Imax, ofwel als je 2 KW wilt trekken (inderdaad zo'n 170A) moet je minstens 350 Ah installeren.


Goede aanvulling! Dat is ook waarvoor het door bij toegevoegde plaatje dient, maar goed om dat ook even te bewoorden. Je ziet in mijn figuur dat met een ontladingsstroom groter dan C/2 (dus wat jij aangeeft met 2xImax) de celspanning enorm snel daalt (voor bijv. AGM is dat wel iets minder, maar hetzelfde blijft gebeuren). Het geleverde vermogen dus ook -> omvormer harder werken -> meer amperès -> etc.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Popeye » 11 Jul 2019, 20:12

Ik heb vanaf dag 1 een spiritustoestel. Een bewuste keuze. Schijnt wat minder heet te zijn dan gas, echter geen moment spijt van gehad. Spiritus is in elke supermarkt te koop dus als je een of twee flessen op reserve hebt kun je altijd koken. Ik heb het onderste iets smallere deel ingelaten in het aanrechtblad, daardoor een stabiel en handzaam tweepits toestel!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Hans van Zijl » 11 Jul 2019, 20:22

Halllo,

Ik heb ook het gasstel vervangen voor een spiritus brander. Heb er ook geen spijt van maar doe er liever geen spiritus van de supermarkt in. Ik koop bij de Action brandalcohol en heb het idee dat dit wat minder ruikt bij het koken.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2019, 22:59

broekie schreef:Verklaring: een gastank vertegenwoordigt een enorme hoeveelheid energie.
Diesel ook.
Accu,s kunnen dat in vergelijking niet evenaren. Zelfs de grootste accubank niet.

Eens, en om het maar even met een paar kille getallen weer te geven:
Mijn accuset bestaat uit 3x230Ah, dus zeg 700Ah bij 12V ofwel 8.4 Kw bij een totaal gewicht van rond de 200kg ofwel 8.4/200 = 0.042 Kw/kg
1 kilo Diesel heeft een energetische waarde van 12 Kw/kg, ofwel een factor 285 meer .....

Dat is ook het probleem waar de industrie nog een uitdaging heeft met betrekking tot E-autos: De aandrijving is het probleem niet (ooit een trein met een versnellingsbak gezien), wel hoe je de energie meeneemt.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor Yep » 12 Jul 2019, 12:03

R.C.Grootveld schreef:1 kilo Diesel heeft een energetische waarde van 12 Kw/kg, ofwel een factor 285 meer ......


Met dat verschil dat factor 285 met ca. 65% daalt vanwege de verliezen bij diesel vanwege omzetting naar elektra en/of aandrijving.
Maar inderdaad, ook dan zijn we er nog lang niet.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: van alles wat en nog geen oplossing

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2019, 12:20

R.C.Grootveld schreef: Dat is ook het probleem waar de industrie nog een uitdaging heeft met betrekking tot E-autos: De aandrijving is het probleem niet (ooit een trein met een versnellingsbak gezien), wel hoe je de energie meeneemt.....

Waterstof.

Het mooie van waterstof is dat je het met wind- en zonne-energie via elektrolyse kunt maken van water. Het huidige nadeel van deze energiebronnen, de onvoorspelbaarheid van wind en bewolking, waardoor er naast wind- en zonnecentrales altijd een fossiele centrale stand by moet blijven om pieken op te vangen, vervalt: bij windstilte of zware bewolking verlaagt hooguit de productiesnelheid van waterstof. Dat is geen enkel probleem als er onder gunstige omstandigheden buffervoorraden worden aangelegd.

In tegenstelling tot stroom in een accu kan vloeibaar waterstof in een tank eindeloos lang worden bewaard, vervoert, en op afroep worden gebruikt. De zuurstof die bij productie in de aardse dampkring komt, wordt daar door de energiecel weer uitgehaald, op het moment dat die van water- en zuurstof elektriciteit en water maakt. 100% circulair dus, waarbij zelfs het 'geleende' water weer terug wordt gegeven.

Die hele E-mobiliteit met accu's is niet meer dan een tussenfase. En dat is maar goed ook, want als E-mobiliteit met accu's wereldwijd de norm wordt, zijn binnen de kortste keren de strategische voorraden speciale metalen, zoals lithium, uitgeput. Dit nog los van de geopolitieke spanningen die dat met zich mee gaat brengen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten