D+ onderbreken of dynamolampje defect:
Bij draaiende motor mag je de hoofdschakelaar van de accu niet uitzetten anders gaat de dynamo stuk.
Kennelijk kunnen de diodes daar niet tegen.
Als ik het van een dynamo revisiebedrijf goed heb begrepen gaat de dynamo niet stuk als het dynamolampje stuk gaat. (in sommige auto's zou daarom parallel aan het dynamolampje nog een weerstandje zitten).
Dus ook niet als je de D+ tijdens draaiende motor zou onderbreken.
In dat geval zal de dynamo meestal gewoonweg geen stroom/spanning meer leveren.
Waarom komt deze vraag bij mij op: volgorde uitzetten motor is: eerst motor stoppen en dan pas contact uit.
In mijn installatie wordt echter bij contact uitzetten alleen de spanning/stroom verbroken tussen Accu + en de D+ en de diverse metertjes en oliedrukcontact.
De B+ van de dynamo blijft verbonden met de accu+ (via het diodeblok).
Volgens mij maakt dan de volgorde motor stop en contact uit geen verschil (behalve dan de controle op dynamolamp en oliedruk signaal).
Is men het hiermee eens?
vr gr Jan