Pagina 1 van 2

Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2019, 15:40
door G.brul
Ik zit met het volgende probleem. Heb een nieuwe dynamo geplaatst. Deze is voorzien van een B+, B- en de aansluiting voor het laadstroomlampje.
Als ik de dynamo aansluit met de B+ aan de pluspool van de accu en het laadstroomlampje aansluit op het contact dan gaat het lampje branden als ik contact maak en de motor start, vervolgens gaat het lampje uit zoals het hoort. Echter, als ik de B- erbij aansluit op de minpool van de accu (je wil tenslotte dat de dynamo de accu gaat laden), dan gaat het lampje aan bij contact maken en na het starten van de motor blijft het lampje branden.

Nu heb ik begrepen, ik ben echter geen elektrotechnicus, dat het laadstroomlampje dient om het laden van de dynamo te starten. Maar waarom gaat het niet uit? Wat doe ik hier verkeerd?

Gerard

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 00:02
door henkvd
Zo te lezen doe je niets verkeerd.

Geef eens wat gas bij, mogelijk is het toerental van de dynamo wat laag bij stationair.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 08:16
door Marie Christina
Heb ik ook.
Na het starten even in zijn vrij een beste dot gas geven.
(Ik moet zeker 2/3 geven, 1500 toeren van de +/- 2000) en dan gaat hij uit en het laden begint.
Ik vind ook van niet, maar schijnt "normaal" te zijn bij sommige dynamo's.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 10:45
door quichot
Maar daarmee is nog niet verklaard waarom het laadstroomlampje wél direct uitgaat als de min niet aan de accu verbonden is.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 10:52
door henkvd
quichot schreef:Maar daarmee is nog niet verklaard waarom het laadstroomlampje wél direct uitgaat als de min niet aan de accu verbonden is.


Zonder min kan het lampje niet branden.
D+ is bij gestopte motor laag en ligt zeg maar aan de min, gaat de motor draaien dan zal D+ hoog worden en dan gaat het lampje uit.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 11:15
door quichot
henkvd schreef:
Zonder min kan het lampje niet branden.

Henk, dit zegt TS erover bij nietverbonden min:

Als ik de dynamo aansluit met de B+ aan de pluspool van de accu en het laadstroomlampje aansluit op het contact dan gaat het lampje branden als ik contact maak en de motor start, vervolgens gaat het lampje uit zoals het hoort.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 18:16
door Hans van Zijl
Hallo,

Kan de dynamo geen min geven doordat hij is verbonden met de min van het motorblok? Ben eigenlijk wel benieuwd of de dynamo bijlaad als de B- niet is aangesloten?

Even met de multimeter meten en je weet of er wel of niet geladen word.

Mvg Hans

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2019, 23:18
door G.brul
Zoals ik in het begin vermeldde, ik ben geen elektrotechnicus.
Heb wel een multimeter, moet ik dan meten aan de B+ en de B- bij draaiende motor?
Zal in ieder geval morgen de B- weer losmaken, zodat het lampje weer uitgaat.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2019, 09:19
door quichot
Je kunt gewoon op plus- en minpool van de accu meten. Bij niet-draaiende motor geeft de multimeter het basisvoltage van de accu aan. Als de motor draait geeft die het laadvoltage aan. Als het voltage niet meetbaar toeneemt, laadt de dynamo niet.
Als je aan de dynamo zelf meet, kun je wel vaststellen of die werkt ja of nee, maar weet je nog niet of die correct aan de accu is aangesloten.

Re: Dynamo aansluitingen

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2019, 23:43
door G.brul
Sorry, fout gemaakt in het starten van het topic. De B+ van de dynamo is aangesloten op een diodebrug, voor de verdeleing van de laadspanning over 2 accu's . Zit daar soms de foute aansluiting in? Heb ondertussen de B- weer losgemaakt met als enige effect dat het lampje na het starten en wat gas geven weer uitgaat. Dacht een multimeter aan boord te hebben, maar dat is helaas niet zo, dus spanningen meten zit er niet in. Ben op dit moment met vakantie, heb steeds walstroom in de diverse havens zodat via de acculader de accu's wel op spanning blijven. Maar blijf nu wel nog steeds met de vraag zitten, wat gaat er fout?