Pagina 1 van 1

Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 21:13
door Mopolcamper
Aan boord is de bilgepomp gekoppeld aan een vlotterschakelaar.Deze laatste zit echter in de -draad naar de accu. Het is niet zo eenvoudig om e.e.a. te wijzigen en ik vraag me nu af of ik het niet zo zou kunnen laten. Hebben jullie een andere mening?

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 22:09
door ErikH
Meer delen onder spanning, meer kans op kortsluiting. Kortsluiting naar massa is mogelijk als de pomp uit staat. Bij werk aan de pomp eerst de zekering trekken, jij weet dit nu, een ander wellicht niet.

Gr.

Erik

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2019, 20:41
door Mopolcamper
Duidelijk, er is inderdaad sprake van een zekering in de plus-draad en er is bovendien daarin nog een aan/uit schakelaar. Die staat natuurlijk aan als we aan boord zijn. Misschien domme vraag, maar de accu wordt niet doorlopend belast?

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2019, 10:10
door aquanaut
Mopolcamper schreef:...... Misschien domme vraag, .....

Neu, die bestaan niet!
Als je de schakelaar (die je in je laatste post beschrijft) uit zet komt de plus van je batterij "maar" tot aan deze schakelaar, er is dus geen gevaar voor kortsluiting achter deze schakelaar.
Staat deze aan dan loopt de plus door tot in de motor (er doorheen) en wordt onderbroken in de vlotter.
Je motor staat dus uit maar wel permanent op de plus (er van uit gaande dat de schakelaar voor automatisch bedrijf, die in de plus, altijd aan staat)

In de situatie waar je de vlotterschakelaar in de plus zou plaatsen loopt deze plus niet eerst door de motor heen maar wordt hiervoor onderbroken.
Voor het stroomverbruik (doorlopende belasting) maakt het aansluiten niet uit.

Is het een onoverkomelijk probleem?
Nee, netter is het om de schakelaar in de plus te hebben, maar het verschil is hier erg klein omdat ik er vanuit ga dat de vlotter tegen de pomp gemonteerd zit.
Verder zit er een "bedrijfsschakelaar" in die het apparaat spanningsvrij maakt om veilig te kunnen werken.

Wel ben ik het met ErikH eens dat je zo veel mogelijk moet voorkomen om in de min te schakelen om problemen met geleiders die continue onder batterijspanning staan te voorkomen.

Aquanaut

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2019, 15:29
door Mopolcamper
Begrepen, ik laat het nu zoals het is. Overigens, mijn reactie heeft even geduurd want we waren aan het varen.

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2019, 17:39
door R.C.Grootveld
Mopolcamper schreef:Die staat natuurlijk aan als we aan boord zijn.

Het verbaast me altijd een beetje als mensen de bilgepomp alleen aktief hebben als ze aan boord zijn.
Het lijkt me, dat die veel belangrijker is als je niet aan boord bent .....

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2019, 10:46
door Mopolcamper
Nou, ik doe dat niet omdat dan ook de hoofdschakelaar ingeschakeld moet blijven. Bovendien maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit:: de boot zinkt nadat de pomp de accu heeft leeg getrokken.

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2019, 12:30
door R.C.Grootveld
Mopolcamper schreef:Nou, ik doe dat niet omdat dan ook de hoofdschakelaar ingeschakeld moet blijven. Bovendien maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit:: de boot zinkt nadat de pomp de accu heeft leeg getrokken.

Hoofdschakelaar? Wat is dat?
En walstroom doet wonderen ....

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2019, 12:58
door Yep
Bovendien misschien een idee om een (uitschakelbare) sirene te koppelen.
Dan kan de rest van de haven geactiveerd worden indien je niet aanwezig bent en er stront aan de knikker is.

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2019, 13:58
door Mopolcamper
Op mijn vaste ligplaats is noch wal stroom, noch overige personen aanwezig die e.e.a zouden kunnen begeleiden. Daarentegen zijn we vrijwel het hele seizoen varende.