Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Mei 2019, 20:13

Aan boord is de bilgepomp gekoppeld aan een vlotterschakelaar.Deze laatste zit echter in de -draad naar de accu. Het is niet zo eenvoudig om e.e.a. te wijzigen en ik vraag me nu af of ik het niet zo zou kunnen laten. Hebben jullie een andere mening?
Mopolcamper
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 10:39
ligplaats: Weststellingwerf
info: Gillissenvlet 10.30
Mitsubishi S4S

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor ErikH » 21 Mei 2019, 21:09

Meer delen onder spanning, meer kans op kortsluiting. Kortsluiting naar massa is mogelijk als de pomp uit staat. Bij werk aan de pomp eerst de zekering trekken, jij weet dit nu, een ander wellicht niet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 18:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Mei 2019, 19:41

Duidelijk, er is inderdaad sprake van een zekering in de plus-draad en er is bovendien daarin nog een aan/uit schakelaar. Die staat natuurlijk aan als we aan boord zijn. Misschien domme vraag, maar de accu wordt niet doorlopend belast?
Mopolcamper
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 10:39
ligplaats: Weststellingwerf
info: Gillissenvlet 10.30
Mitsubishi S4S

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor aquanaut » 28 Mei 2019, 09:10

Mopolcamper schreef:...... Misschien domme vraag, .....

Neu, die bestaan niet!
Als je de schakelaar (die je in je laatste post beschrijft) uit zet komt de plus van je batterij "maar" tot aan deze schakelaar, er is dus geen gevaar voor kortsluiting achter deze schakelaar.
Staat deze aan dan loopt de plus door tot in de motor (er doorheen) en wordt onderbroken in de vlotter.
Je motor staat dus uit maar wel permanent op de plus (er van uit gaande dat de schakelaar voor automatisch bedrijf, die in de plus, altijd aan staat)

In de situatie waar je de vlotterschakelaar in de plus zou plaatsen loopt deze plus niet eerst door de motor heen maar wordt hiervoor onderbroken.
Voor het stroomverbruik (doorlopende belasting) maakt het aansluiten niet uit.

Is het een onoverkomelijk probleem?
Nee, netter is het om de schakelaar in de plus te hebben, maar het verschil is hier erg klein omdat ik er vanuit ga dat de vlotter tegen de pomp gemonteerd zit.
Verder zit er een "bedrijfsschakelaar" in die het apparaat spanningsvrij maakt om veilig te kunnen werken.

Wel ben ik het met ErikH eens dat je zo veel mogelijk moet voorkomen om in de min te schakelen om problemen met geleiders die continue onder batterijspanning staan te voorkomen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2175
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 18 Jun 2019, 14:29

Begrepen, ik laat het nu zoals het is. Overigens, mijn reactie heeft even geduurd want we waren aan het varen.
Mopolcamper
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 10:39
ligplaats: Weststellingwerf
info: Gillissenvlet 10.30
Mitsubishi S4S

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jun 2019, 16:39

Mopolcamper schreef:Die staat natuurlijk aan als we aan boord zijn.

Het verbaast me altijd een beetje als mensen de bilgepomp alleen aktief hebben als ze aan boord zijn.
Het lijkt me, dat die veel belangrijker is als je niet aan boord bent .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1703
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 19 Jun 2019, 09:46

Nou, ik doe dat niet omdat dan ook de hoofdschakelaar ingeschakeld moet blijven. Bovendien maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit:: de boot zinkt nadat de pomp de accu heeft leeg getrokken.
Mopolcamper
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 10:39
ligplaats: Weststellingwerf
info: Gillissenvlet 10.30
Mitsubishi S4S

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jun 2019, 11:30

Mopolcamper schreef:Nou, ik doe dat niet omdat dan ook de hoofdschakelaar ingeschakeld moet blijven. Bovendien maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit:: de boot zinkt nadat de pomp de accu heeft leeg getrokken.

Hoofdschakelaar? Wat is dat?
En walstroom doet wonderen ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1703
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Yep » 19 Jun 2019, 11:58

Bovendien misschien een idee om een (uitschakelbare) sirene te koppelen.
Dan kan de rest van de haven geactiveerd worden indien je niet aanwezig bent en er stront aan de knikker is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1358
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Schakelaar in de -draad,wat is er mis mee?

Berichtdoor Mopolcamper » 19 Jun 2019, 12:58

Op mijn vaste ligplaats is noch wal stroom, noch overige personen aanwezig die e.e.a zouden kunnen begeleiden. Daarentegen zijn we vrijwel het hele seizoen varende.
Mopolcamper
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 10:39
ligplaats: Weststellingwerf
info: Gillissenvlet 10.30
Mitsubishi S4S


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten