Waterpomp perikelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Mei 2019, 08:12

Hoi Eagle, bedankt voor de moeite die je neemt om zo'n uitgebreid verhaal neer te zetten.

Als ik jouw uitleg goed heb begrepen dan kan ik daar, ten aanzien van mijn probleem, een aantal conclusies uit trekken.

1. Het feit dat mijn pomp af en toe aanslaat als er geen watervraag is, betekent dus dat er ergens een lek (klein of groot) in mijn systeem zit.
Dat lek kan zitten in de pomp zelf.

2. Dat er ergens een lek in mijn systeem zit verontrust me. Ik heb echter nergens water in de boot, voor zover ik kan zien. Ik heb de luiken omhoog gehad, maar zie geen water onderin de boot.

3. De druk die verloren gaat door een klein lek kan worden opgevangen door zo'n drukvat, dat ding dat dus boven mijn pomp hangt.
Als dat drukvat dus goed functioneert zou mijn pomp dus nooit moeten aanslaan als er geen watervraag is?
Dus kan dit drukvat (ook) kapot zijn?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mei 2019, 09:09

Hoovelt als een kraan maar minimaal doorlaat en je expansievat is kapot slaat de pomp regelmatig aan
Het kan zelfs al komen door temperatuur verschillen.
Ik denk gewoon dat je filter verstopt zit en dat de pomp daardoor niet genoeg aangevoerd krijgt waardoor hij waarschijnlijk ook meer geluid gaat maken.
Net als Henk al opperde bij het begin beginnen dus eerst filter dan pomp dan opbrengst geiser dan weet je wat
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor broekie » 20 Mei 2019, 09:17

De druk die verloren gaat door een klein lek kan worden opgevangen door zo'n drukvat, dat ding dat dus boven mijn pomp hangt.
Als dat drukvat dus goed functioneert zou mijn pomp dus nooit moeten aanslaan als er geen watervraag is?
Dus kan dit drukvat (ook) kapot zijn?

Het drukvat vangt het verlies op in het systeem net zolang het op druk staat. Bij een lekkage in het systeem zal ook op enig moment de druk in het vat weg zijn en gaat de pomp weer lopen.
De pomp zal wel minder vaak kort aanslaan. Wel langer pompen om ook het vat weer op druk te zetten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor bas » 20 Mei 2019, 09:49

Dat er ergens een lek in mijn systeem zit verontrust me.


Niet doen. Iets wat niet 100% dicht is is per definitie lek en dat zijn bijna alle systemen. kan een druppel aan de kraan zijn, intern in de pomp, beetje zweten op een koppeling, etc,. Allemaal vrij onschuldig, je ziet er waarschijnlijk niks van maar het is wel lek.

Volledig off-topic maar ter illustratie: Zat van de week een stukje te lezen over een plan om waterstof te gaan vertransporteren via het huidige gasleidingen systeem tegen de tijd dat we van het aardgas af gaan. Grote bottle-neck in dit plan is is dat het aardgasnetwerk verre van lekvrij is. Weliswaar minimaal en schijnt voor aardgas geen probleem te zijn maar met waterstof wel. Stond ik zelf nog wel raar van te kijken. Kortom...een lek hoeft niet per definitie een groot probleem te zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor ToinFM » 20 Mei 2019, 22:33

Hallo Jan,

Ik heb net de afgelopen weken ook problemen gehad met de inbouw van een nieuwe geiser. Wellicht heb je wat aan mijn bevindingen.
Oude situatie: oude geiser, eenvoudige waterpomp (cap 7 liter), drukvat en het warme water kwam als klein straaltje uit de kraan. Voldeed altijd prima voor ons, totdat de vorst deze winter de geiser de das om deed...

Ik heb vervolgens een nieuwe geiser gekocht, ook eentje met elektrische ontsteking. Ik had vervolgens voor ongeveer 1 minuut prima warm water en vervolgens sloeg de geiser uit. Wanneer ik vervolgens de warme kraan dicht deed, even wachtte en weer open deed, herhaalde zich dit ritueel.

De leverancier gooide het op een te lage waterdruk. En inderdaad, wanneer ik de warme waterkraan open zette, dan liep de pomp eerst niet. De druk kwam uit het drukvat. Na verloop van tijd sloeg de pomp aan. Alleen de pomp sloeg net te laat aan. De druk van het water was te laag geworden, waardoor de geiser steeds uit ging. Pas als de pomp het drukvat weer enigszins gevuld had, wilde de geiser weer aan, maar sloeg ook weer uit als het drukvat weer te leeg was. Ik eerst het drukvat gecontroleerd, maar die leek ok. Vervolgens het besluit genomen op zoek te gaan naar een betere pomp met veel capaciteit. Ik kwam uit bij een Jabsco v-flo 5.0 pomp (cap 19 liter). Met deze pomp heb je geen drukvat meer nodig. Ik heb vervolgens deze pomp ingebouwd. In eerste instantie ging de geiser helemaal niet meer aan. Ik had de gastoevoer op max staan en de temperatuur op max. Wanneer ik echter de temperatuur van de geiser richting de min (minimaal) zet, dan functioneert de geiser goed! Door de temperatuur richting de min te zetten, stroomt er meer water door de geiser. Het water wordt op deze stand nog altijd tussen de 40 en 55 graden, meer dan genoeg.

Nadeel van de nieuwe waterpomp is (naast de prijs) dat deze direct begint te lopen zodra je de waterkraan open zet. Het geluidsniveau van de pomp loopt gelijk op met hoeveel water je vraagt. Vraag je weinig water, dan horen we de pomp niet. Als we veel water vragen, dan staat de pomp aardig te loeien. Voordeel is wel weer dat we geen drukvat meer nodig hebben en we nu een flinke straal warm water hebben. Mijn vrouw is erg in haar nopjes omdat ze nu veel beter haar haren kan wassen :-)

Het effect overigens dat jouw pomp af en toe aan slaat, hadden wij ook met onze oude pomp. Willekeurig ging drie tot vier keer per dag kort de pomp even aan. Reden is ons altijd onbekend gebleven, het lekte echt nergens.
ToinFM
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2019, 21:37
ligplaats: Waspik
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Mei 2019, 23:39

Een duur pompje die Jabsco.
Daar heb je ook 2 en halve Shurflo's voor van dezelfde capaciteit.
https://www.combinoord.nl/Catalogus/Pom ... oduct.aspx
Mooi bij Jan in de buurt.
CN zit in Grou.
Noordvaarder
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 21 Mei 2019, 07:49

@ToinFM: bijna identiek aan mijn situatie. Bedankt voor je bericht. Inderdaad een erg prijzig pompje. Dan is dei Shurflo die Noordvaarder tipt een heel stuk goedkoper en, zo te zien, gelijkwaardig.

Nooit op gelet eigenlijk dat Combi Noord in Grou zit. Hebben zij ook een winkel waar je alle artikelen die ze op hun website hebben ook gewoon kunt afhalen? Dat weet jij vast Noordvaarder?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mei 2019, 09:46

Nu wordt hier 5 bladzijde gepraat en nog is niet bekent wat voor geiser het is hoeveel water deze nodig heeft om goed te branden
Ook nog steeds niet duidelijk hoeveel de bestaande pomp nu werkelijk geeft.
Straks is alles vernieuwd en zit gewoon het waterfilter half verstopt,zou mij niks verwonderen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Marie Christina » 21 Mei 2019, 11:00

Het klinkt misschien wat hard maar ik moet René wel gelijk geven hierin, Jan.
Het komt op mij over dat je al besloten hebt de boel te vervangen.

Dikke kans dat dat je probleem op gaat lossen.
Dat is zo .
Maar lees dit topic nu nog eens aandachtig door, want er worden je diverse oplossingen geboden die óf een stuk goedkoper óf zelfs gratis zijn.

Before you decide rule out the obvious first

In kleinere vorm heb ik ooit een (destijds nog) peperdure 12v stofzuiger vervangen omdat die het niet meer deed.
De nieuwe deed het ook niet.
Bleek uiteindelijk gewoon de accu leeg te zijn...
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 21 Mei 2019, 11:22

Nee, nee, de conclusie trekken dat ik alles al maar ga vervangen is geen juiste. Ik neem deze opties echter wel in mijn achterhoofd mee.
Ik heb eergisteren aangegeven dat ik volgend weekend weer naar de boot ga. Dat wordt echter volgende week pas. We slaan a.s. weekend over en gaan rond de hemelvaart.
Dus dan kan ik pas weer verder gaan kijken/testen/aan de slag met alle suggesties e.d.

Maar René, ik heb al getest hoeveel de pomp daadwerkelijk geeft. Die suggestie deed Henk. Ik heb toen de kraan een minuut laten lopen op mijn twee tappunten. Lees maar terug.
In de keuken (tappunt dichtst bij de waterpomp) was de opbrengst bijna een emmer. Dat is dus precies wat de waterpomp ook geeft. Namelijk 11,3 liter per minuut.
Vervolgens in mijn toiletruimte (verder weg van de pomp, ik schat ongeveer 2,5 meter slang)) daar was de opbrengst ongeveer 7 liter na één minuut.

Één van de suggesties was ook om te kijken of er ergens een knik zit in de slang die loopt vanaf de pomp naar mijn verste tappunt. Dat probeer ik volgende keer te doen. Maar ik schat dat de slang achter betimmering zit weggewerkt. Dat zou niet handig zijn, maar goed. Ik heb de boot zo gekocht. Mijn keuze zou zijn om hem via de motorruimte te laten lopen zodat je er altijd bij kan. Misschien is dit ook wel zo. Ik heb er nooit op gelet. Maar laat ik niet op deze zaak vooruit lopen.

Ook deed Wiebren de suggestie dat als de pomp aanslaat zonder watervraag, de pomp zeer waarschijnlijk niet helemaal in orde zou kunnen zijn. Dus zou vervanging geen onlogische gedachte zijn.

Maar goed, eerst testen en proberen, daarna zien we (ik) wel.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten