Waterpomp perikelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 10:44

Ja ik heb weer wat. Afgelopen winter een nieuwe waakvlamloze geiser laten inbouwen.
Maar het probleem is dat hij stopt met warm water geven na ongeveer een liter of 3-4.
Vorige week een monteur aan boord gehad van de werf die hem geinstalleerd heeft
Volgens de monteur levert de waterpomp te weinig druk. Daardoor stopt hij zo snel met warm water geven.
Ik had daar met de oude geiser geen last van. Probleem met de oude geiser was dat we die pas na tig pogingen een keer aan kregen dus dat waren we na één seizoen wel een beetje zat.
Bijkomende symptonen, die we ook vorig seizoen al hadden: met koud water hebben we redelijk druk, maar met warm water is het maar een pisstraaltje.

Ik heb vanmorgen even de pomp opgezocht. Dit is de situatie nu:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de pomp gaat de slang naar dat vat (tenminste daar lijkt het op) en vandaar uit naar een t-splitsing. Waar die beide naar toe gaan weet ik niet. Één naar de geiser voor het warm en één naar de koude leidingen?

Is dit een systeem met hydrofoor? En is deze pomp inderdaad ontoereikend?
Als de pomp aanslaat geeft hij veel lawaai. De pomp slaat ook regelmatig even aan als er geen watervraag is. Is dat normaal?
Ik zet hem daarom 's-nachts uit want ik wordt er waker van als hij even aanslaat. Heel vervelend.

Als er een grotere pomp op moet dan zou ik dat zelf wel eens willen proberen. Is dat te doen voor zo iemand als ik?

Naschrift: ik heb net even op de site van Nauticgear gekeken. Daar staat het volgende:
"Voor een standaard boot met een gewone installatie adviseen wij een 20 PSI drinkwaterpomp. Hierbij is de opgebouwde waterdruk  te vergelijken met de druk van uw waterleiding thuis."

Ik heb een 30 psi pomp. Dat zou dus ruim voldoende moeten zijn toch?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Marie Christina » 19 Mei 2019, 11:06

Die zwarte is de pomp.
Hij verpompt het water van de tank naar het systeem.
Die gele ken ik zo niet maar ik denk dat dat het drukvat is.
Daar wordt een voorraadje water onder druk gehouden zodat de pomp niet bij het minste of geringste drukverlaging weer aanslaat.
Als daar lucht in zit werkt dat veel te nerveus.
Lucht is namelijk samendrukbaar, dus zodra er maar een beetje drukverlaging is gaat het pompje weer nieuwe druk leveren, net zolang totdat ook alle lucht in elkaar gedrukt is.
Maar al rap zal het waterniveau weer zakken, ontstaat de luchtbel weer en begint het spelletje weer van voor af aan.

Hoe de lucht er in gekomen is weet ik ook zo niet.
Hoe het er bij dit model weer uit moet ook niet.
Is er een manual te vinden op het www?
Hij zal toch ergens te ontluchten moeten zijn.

Dat je een pisstraaltje krijgt deze geiser zou kunnen komen omdat de geiser teveel doorstroom heeft.
Je pompje kan het dan gewoon niet bijhouden.
Zie het als een tuinkraan die je aanlsuit op een regenpijpbuis.
Op een tuinslang aangesloten krijg je een mooie straal, op de regenpijp een pisstraaltje.
Wellicht (maar dat gok ik) heeft de nieuwe geiser regenpijp ipv tuinslang?

Er is hier een forumlid die daar alles van weet.
Die gaat je vast meer vertellen.

De T-splitsing houdt ik ook op een vertakking naar het drukvat, eentje naar de koude en eentje naar de warme kraan.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 19 Mei 2019, 11:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2019, 11:11

@ MC Er moet juist lucht zitten in het drukvat, daar is de werking op gebaseerd, zonder lucht kan je hem net zo goed verwijderen en schommelt je waterdruk er vrolijk op los.

Pomp levert te weinig in huidige situatie aan de geiser, nu staat er op de pomp 11 ltr/min dat zou voldoende moeten zijn, er is maar 1 manier om er achter te komen, met een emmer de tap hoeveelheid in het water systeem meten.
Begin met koud water uit de geiser, emmer moet binnen een minuut vol zijn en dan verder terug, test vervolgens direct aan de pomp en trek je conclusies.
Warm water geeft altijd minder opbrengst, houd dat even in het achter hoofd, maar nu is de flow duidelijk te kort om de geiser goed te laten werken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Marie Christina » 19 Mei 2019, 11:13

Je hebt gelijk, Henk.
Ik vertel het precies verkeerd om.... :oops:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 11:16

Vanaf de waterpomp gaat de slang naar het drukvat. Althans, als he goed kijkt zit er onder het drukvat een t-stuk. Hij takt af naar het drukvat, maar gaat ook gewoon rechtdoor. De slang gaat na de pomp achter de pomp weer naar links en danbuiten veeld weer omhoog naar dat rode t-stuk. De slang heeft daar een blauwe streep maar die zie he niet als hij van de pomp afkomt want de streep zit daar aan de onderkant.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 11:21

Hoe bedoel je dat Henk? Test eerst met koud water uit de geiser. Wat bedoel je met dan verder terug?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 11:27

Jan,
Jouw pomp heeft m.i. te weinig capaciteit.
Dat verklaard ook ,waarom je maar 3 a 4 liter per minuut leverd.
Zijn capaciteit is te klein.
Staat ook op het etiket.
LPM 3

Je moet daarvoor een Shurflow Trail King hebben of een ander merk met meer capaciteit.
Ik heb een Shurflow,en die werkt goed.
Die levert ruim 10 liter water per minuut.
We hebben geen geiser aan boord,en geen drukvat.
Schommelt mijn water levering? Nooit iets van gemerkt.
Naar gelang ik de kraan open zet, komt er meer of minder water uit.

Update:
Ik zie nu dat er bij jouw ook Shurflow op staat.
Ik had voorheen een boiler,maar die is defect geraakt,en doen het nu zonder.
Maar met water opbrengst,heb ik nooit problemen gehad.
Stopt je pomp wel als je de kraan dicht zet?
En hoor je hem nadien nooit een keer aanslaan als de kraan dicht blijft?
Zo ja,dan kan het zijn dat er een rubbertje in de pomp lekt.
Dat heb ik al gehad namelijk.
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 19 Mei 2019, 11:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor henkvd » 19 Mei 2019, 11:34

@ Noordvaarder LPM = 11.3 Liters Per Minuut ( GPM = 3 en dat zijn gallons. 1 gallon = 3,78541178 liter)


@ Hooveld, als de geiser koudwater opbrengst de 10 ltr p/m niet haalt, daarna direct aan de pomp de zelfde meting doen, stukje slang direct aan de pomp en weer meten hoelang je er overdoet om een 10 ltr emmer te vullen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 11:45

Ik heb net even getest met koud water. Aan de geiser is na een minuut de emmer voor ongeveer 60% vol. In de keuken (in de voorkajuit zeg maar) is de emmer na een minuut bijna vol. Ongeveer tot 5 cm onder de rand. Ik heb een normale emmer gebruikt. Die zijn 12 liter toch?

Nog wat aanvullende info. Mijn pomp staat dicht bij de keuken. Mijn geiser hangt achterin de boot. Ik heb daar mijn wc en fontein.

@Noordvaarder, mijn geiser slaat af na ongeveer 3 a 4 liter warm water. Maar over die 3 a 4 liter warm water doet hij misschien wel 2 a 3 minuten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mei 2019, 11:52

Henk, ik maar even op internet gekeken op model,want op een smartphone zie je niet veel?
Maar inderdaad,het zou genoeg moeten zijn.

Ik zie nu dat zijn pomp meerdere keren aanslaat,zonder dat daar water gevraagd wordt.
Dat is niet goed.
Een terugslagklep achter de pomp maken,voorkomt dat.
Dus tussen de tank en de pomp,en zo dicht mogelijk bij de pomp.
Die in de pomp zit, die lekt nu.

Jan,
Maar ik zet hem sowieso s avonds helemaal uit,want ik heb er geen behoefte aan,dat het s morgens blank van het water staat.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten