Waterpomp perikelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor aadbloem » 19 Mei 2019, 15:52

Noordvaarder schreef:Het voorbeeld in jou link,is gebaseerd op een debiet van 40 liter per minuut.
Schrik even niet,dat zijn 4 emmers water van 10 liter elk.
Wat voor normale camper of boot pomp moet dat leveren?

Euh, mijn tabel begint bij 5Liter per minuut, daar kan je dus zelf mee aan het rekenen gaan?
Noordvaarder alleen het voorbeeld gelezen en de rest overgeslagen? Iets met appels en peren of (de)bieten?? :o
Het gaat om het idee, een lange slang van begin tot eind vanaf de pomp van voor en na de geiser tot aan de kraan geeft drukverlies. :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 16:08

Je hebt ook nog de klok en de klepel Aad
Gr René
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 16:35

Voorlopig het enige wat ik kan zien is dat er een slang formaat tuinslang naar de geiser gaat.
Zie op de foto de gele slang.

Ik ben nu (helaas) weer thuis. We zijn vanmiddag gaan rijden.

Volgend weekend waarschijnlijk weer op de boot. Dan ga ik met alle aanbevelingen en (controle) tips aan de slag.

Noordvaarder is de enige die regaeert op het feit dat de pomp ook af en toe aanslaat als er geen watervraag is. Dat zou volgens hem een defect in de pomp zijn.
Als dat zo is dan kan ik net zo goed nu al een nieuwe pomp kopen, want die dan toch kaduuk. Of hij gaat binnenkort echt kaduuk (volgens Noordvaarder).
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Marie Christina » 19 Mei 2019, 16:39

Hooveld960 schreef:Noordvaarder is de enige die reageert op het feit dat de pomp ook af en toe aanslaat als er geen watervraag is.

Dasnie helemaal waar ;)
Ik vertelde het verkeerd om, met de lucht en het water, maar het klopt wel.
Als je drukvat op een of andere manier druk verliest slaat je pomp weer aan.
Uiteraard kan de pomp stuk zijn, maar het is niet het eerste waar ik aan denk.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 19 Mei 2019, 16:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 16:41

Een terugslagklep heb je nodig als er water van een tegengestelde richting kan komen en dat is hier niet het geval,als je pomp veel aanslaat heb je een lek of je expansievat is kapot.
Doe nou maar eerst wat Henk zegt,dan weet je wat.
Het is wel vreemd als die pomp veel lawaai maakt,normaal zijn ze vrij stil
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Mei 2019, 17:19

Excuus Menno.

Ik heb net zelf nog even gegoogled op drukvat en kom dan bijvoorbeeld uit bij deze Jabsco drukvaten van 0,6 en 1 ltr.

https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... liter.html

Dat lijkt inderdaad op dat ding wat boven mijn waterpomp hangt. Het vreemde vindt ik echter, bij die van mij, dat er maar één in- en uitgang is.
Zie de foto. De uitgaande slang van de waterpomp wordt onderbroken door een t-stuk en dan gaat er één naar het drukvat. Op de Jabsco drukvaten zie ik op de foto twee aansluitingen.
Dat lijkt mij ook logischer.

Het kan geen kwaad om een geheel nieuwe set te bestellen, dus nieuw drukvat van 1 liter en een nieuwe pomp?
Of is zo'n drukvat een beetje overbodig? Want de beschrijving van de meeste pompen claimen dat daar sowieso al voldoende druk uitkomt?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 17:28

Hoovelt het drukvat heeft niets met de pompdruk te maken,het drukvat zorgt er voor dat je pomp niet telkens aanslaat,het houdt de druk op pijl als de pomp niet draait
De tegenwoordige pompen kunnen ook prima zonder drukvat.
Ik vind het een beetje gek als je dingen gaat vervangen terwijl je niet eens weet wat er niet deugt
Misschien zit er gewoon een zeefje verstopt of zo
Ik begrijp niet wat dat blauwe ding links onder op je eerste foto is,is dat soms een filter?
Gr René ( klaver vier)
1 aansluiting op een vat is genoeg.
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor bas » 19 Mei 2019, 17:32

Het vreemde vindt ik echter, bij die van mij, dat er maar één in- en uitgang is.
Zie de foto. De uitgaande slang van de waterpomp wordt onderbroken door een t-stuk en dan gaat er één naar het drukvat. Op de Jabsco drukvaten zie ik op de foto twee aansluitingen.
Dat lijkt mij ook logischer.


Het lijkt erop dat in uw systeem dit eerder een expansievaatje is dan een hydrophoorvat, in dat geval klopt de huidige aansluiting wel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mei 2019, 17:39

Wat is het verschil in een hydrofoorvat of een expansievat Bas?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waterpomp perikelen

Berichtdoor bas » 19 Mei 2019, 17:52

Op zich niet heel veel in uitvoering, alleen de functie is nu anders.
In een hydrofoor heb je een buffer met waterdruk zodat niet constant je pomp aanslaat maar dat lijkt me met dit formaat vaatje onlogisch, dat zou al leeg zijn als je een bekertje water pakt.
Denk dat dit nu dusdanig werkt dat de pomp gaat draaien zodra er watervraag is en dat het vaatje er tussen zit om de pulserende werking van de pomp wat af te vlakken en om het membraan van de pomp wat te ontzien als de kraan ineens weer dicht gezet wordt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten