Blauwe draad is niet de null?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor rfcdejong » 11 Mei 2019, 19:28

Vreemd genoeg is de blauwe draad in mijn boot niet de null, immers meet ik 230v tussen blauw en aarde. Tussen zwart (idd niet bruin) en aarde met ik 0v.
Dus helemaal naar de CEE invoerdoos, daar zit de blauwe draad aan de N

Aan de andere kant lijkt de aansluiting te kloppen, zoals dit plaatje

Afbeelding

Maken havens fouten? Ik ga morgen maar eens direct de CEE aansluiting bij de haven meten, want een Galvanische Isolator heeft weinig nut als de blauwe draad een Fase draad is? Of maakt dat niet uit :)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor ErikH » 12 Mei 2019, 00:39

De isolator zit toch opgenomen in de aarde en heeft toch niks met je fase of nul te maken? Je ziet het; Ook in jachthavens word geklust door handige klusjesmannen (vaak zelfs in 1 oogopslag zichtbaar).

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor jkb » 12 Mei 2019, 09:11

Mijn idee is : houd het zakelijk. Beetje flauw om direct over "klusjesmannen" te beginnen. Je ziet te vaak dit soort opmerkingen in reacties. Vriendelijker is de opmerking "domme vragen bestaan niet". En soms beschrijf je het probleem wat onhandig of verkeerd terwijl je het best wel weet. Overkomt mij ook, soms door te snel reageren.
Los hiervan zie je inderdaad op de jachthaven minder professionele verlengkabels of zelf potentieel gevaarlijke situaties, inderdaad van goedbedoelde klusjesmannen. Of gewoonweg onhandig zoals losliggende verlengkabels die nog onder spanning staan terwijl de boot even een rondje varen is.
Maar goed....
eerst maar even kijken of in de kabel met de beide blauwe stekkers N aan N zit en L aan L zit en PE aan PE. Als je op de wal gaat meten tussen L en PE heb je wel kans dat de aardlekschakelaar afslaat. Maar dan weet je wel of L de 230V voerende fase is.
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor Yep » 12 Mei 2019, 11:18

Is dit wel voldoende meten?
Zelfs als ik hier aan boord de spanning meet tussen N en PE klapt de aardlek er uit.
Wellicht al eerder gedeeld maar https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf geeft heel veel informatie over dit onderwerp.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor varg » 12 Mei 2019, 11:35

Ik heb deze https://nl.aliexpress.com/item/MESTEK-S ... 38408e1-16 aangeschaft. (ong. €7,-) Met een verloop https://www.dewitschijndel.nl/haakse-ko ... -230-volt/ kan je daarmee ook de 2P+e aansluitingen in jachthavens en op campings mee controleren. ErSoms met verassende resultaten! is ook een standaard controlestekker met de naam testboy, https://www.conrad.nl/p/testboy-tv-416- ... ign=308958 maar die is duur en kan je thuis en in je schip niet gebruiken. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor rfcdejong » 12 Mei 2019, 17:17

ErikH schreef:De isolator zit toch opgenomen in de aarde en heeft toch niks met je fase of nul te maken? Je ziet het; Ook in jachthavens word geklust door handige klusjesmannen (vaak zelfs in 1 oogopslag zichtbaar).


Idd, heeft niets met fase of nul te maken, alleen bij gebruik van iets wat ik toch niet heb, zie

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor rfcdejong » 12 Mei 2019, 17:19

Yep schreef:Is dit wel voldoende meten?
Zelfs als ik hier aan boord de spanning meet tussen N en PE klapt de aardlek er uit.
Wellicht al eerder gedeeld maar https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf geeft heel veel informatie over dit onderwerp.


Hmz dat artikel beschrijft ook hoe je met een multimeter kan testen, dus zonder aardlek eruit te laten klappen... en bij mij klapt ie er ook niet uit

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor henkvd » 12 Mei 2019, 17:46

@ rfcdejong

Denk dat je gaat schrikken hoeveel net filters je nu aan boord hebt.

Moderne acculader, TV, laptop, digitenne kastje, senseo, magnetron, nog ff doorgaan.

Galvanische isolator is een theoretisch leuk bedacht trucje, in de praktijk, echt nooit gebruiken, je weet nml alleen zeker dat hij het doet als je er niets aanhangt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor Yep » 12 Mei 2019, 19:09

Yep schreef:Is dit wel voldoende meten?
Zelfs als ik hier aan boord de spanning meet tussen N en PE klapt de aardlek er uit.

Hmz dat artikel beschrijft ook hoe je met een multimeter kan testen, dus zonder aardlek eruit te laten klappen... en bij mij klapt ie er ook niet uit


Ok. Multimeters verschillen wellicht.
Misschien dat de mijne net dat beetje teveel stroom doorlaat bij het meten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Blauwe draad is niet de null?

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Mei 2019, 20:24

In een vroegere boot had ik een simpele complete aardlekschakelaar die was ingeplugd in een wandcontactdoos.Zijn die dingen nog steeds op de markt? Waar?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten