Scheepnet 12volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Scheepnet 12volt

Berichtdoor Hielke » 30 Apr 2019, 02:33

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen met het volgende:

Ik ben goedkoop aan een omvormer van victron gekomen van 12v/3000watt(oranje band). Door ruimte gebrek komt de omvormer op een afstand van 4 meter(kabel lengte) bij de accu's vandaan. Ik wil deze aansluiten met 70mm2 kabels. Op het moment twee batterij banken allebei 120 ah semi tractie batterijen. Wil de eerste bank (gebruikers 12volt/omvormer 12/230volt) verhogen met een tweede 120 ah accu. Tweede bank voor start accu gebruiken. Nabij de omvormer komt een victron lader ip22 20 ampere met drie uitgangen. Tevens op het moment een enkel zonnepaneel welke in de tijd vervangen wordt naar twee panelen van 100 watt elk.

Mijn vraag is kan ik de lader direct op de 70mm2 lijnen zetten nabij de omvormer? Is het uberhaubt een beetje goede set-up? Omvormer is wat aan de zware kant denk ik.

Ik hoor graag suggesties.

Met vriendelijke groet,

Hielke
Hielke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 Okt 2018, 20:41
ligplaats: Eastermar
info: Lauwersmeer

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor gewoonmich » 30 Apr 2019, 07:23

Lees dit topic eens:
viewtopic.php?f=27&t=4505

Daar praat men over een 2000w omvormer. Jij hebt een nog zwaardere en nog minder accu capaciteit
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Apr 2019, 09:16

Sluit me bij de vorige spreker aan:
Richtlijn accu cap is volgens mij 2x de Imax van je omvormer.
Bij een 3000W omvormer is je Imax ca 250A en praat je dus al snel over een accu cap van min 500Ah .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor aquanaut » 30 Apr 2019, 18:16

Hallo Hielke,
Heb je er ook een boekje bij gekregen?
Hierin staat een minimale accucapaciteit van 400Ah.....
Wij adivseren voor deze unit voor enig confort 600Ah minimaal.
Kleiner als 400Ah installeren is slecht voor de accu alsook voor de unit.
Als kabel staat in dit zelfde boekje bij een totale lengte kabel van 8 meter 4+4 een kabel van 120 mm2...
Wij hebben er een afkorting van 4 letters voor aan de muur hangen.
Begint met de R.

Groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor broekie » 30 Apr 2019, 19:42

RTFM :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Mei 2019, 09:52

broekie schreef:RTFM :D

Inderdaad, maar we vragen liever naar de bekende weg en zijn vervolgens pissed off als we niet het gewenste, maar een echt antwoord krijgen ..... :mrgreen:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Scheepnet 12volt

Berichtdoor aadbloem » 01 Mei 2019, 10:08

Hielke schreef:Mijn vraag is kan ik de lader direct op de 70mm2 lijnen zetten nabij de omvormer? Is het uberhaubt een beetje goede set-up? Omvormer is wat aan de zware kant denk ik.
Hielke

Het inzetten van de zware omvormer en kleine accu's stelt wel wat eisen aan je gebruik. Je gaat (net als ik) onder het minimum aanbevolen Ah voor deze omvormer.
De omvormer kan prima 230v maken voor je maar je dient te letten op niet te zware belasting voor deze kleine accucapaciteit. Ga dus aan het rekenen welk vermogen je doorgaans gaat gebruiken.
De kleine zaken zoals telefoonladers, laptop, scheerapparaat, led-tv en dergelijke is prima. Dat kan ook met een kleinere omvormer maar deze heb je goedkoop op de kop kunnen tikken, prima toch :D
Kortom het is niet zo dat het niet of slecht werkt is mijn ervaring maar pas op.

Je andere vraag: over het aansluiten van de lader, ik denk niet dat het veel uitmaakt of je deze aan de ene of aan de andere kant van de 70mm2 zet. Het is wel afhankelijk van hoeveel A je gaat laden.
De Multi 3000 gaat ook je accu's laden, of is dat bij jou niet van toepassing?? Zodra je de walstroom aansluit gaat de omvormer je accu('s) laden. Althans dat is bij mij zo.
Overigens is 70mm2 op die lengte van 4mtr bij zwaar gebruik al een de krappe kant. Maar zwaar gebruik moet je toch niet doen.

aquanaut schreef:Kleiner als 400Ah installeren is slecht voor de accu alsook voor de unit.

Vraag @Aquanaut: Wanneer is het daadwerkelijk echt slecht voor de accu alsook voor de unit? Als de accu en de unit voornamelijk klein vermogen te verwerken krijgen (telefoonladers, zuinige tv etc)? of pas wanneer beide, accu alsook de unit, te zwaar aan het werk moeten, namelijk dik boven de aanbevolen belasting voor de accubank?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten