aquanaut schreef:Je schrijft een aantal keer dat je niet zwaar belast, maar anderzijds lees ik "broodbakmachine", "wasmachine/droger" vind je het erg dat ik dat niet vind rijmen?
De aanbevolen accucapaciteit voor de Multi 12/3000/120-16 ligt tussen het absolute minimum van 400Ah en 1200Ah (dit maximale in verband met de 120A lader)
Als ik hoor dat de, erg kleine, verkeerd gekozen, in de machinekamer opgestelde batterij 7 jaar dienst heeft gedaan zeg ik petje af!
Aquanaut
Dank voor je reactie. Eerst even een verklaring voor de "zware apparaten": Die draaien nooit zonder walstroom of dieselmotor aan. Walstroom spreekt voor zich en nooit aan kleine verenigingsstekkers van 4A, doorgaans 10A en meestal 16A. Heel incidenteel springt de Multi een beetje bij omdat ik de walstroom regelaar op 9A bij 10A walstroom. Onderweg draait de (extra) dynamo (Bosch 150A 2 v-snaren) voor was, droog of brood. De BMV accumonitor heeft nog nooit onder de 80% aangegeven. Als de wasmachine onderweg draait kan ik duidelijk aan de belasting van de dieselmotor merken dat de dynamo de energie moet leveren. De BVM heeft in die situaties nog nooit low-battery op 2x220AH gel batterij gegevens. Vandaar mijn verklaring nooit zwaar belast. Dat even om te duiden waarom ik denk dat de 440AH nooit zwaar belast is. De Multi geeft momenteel voor het eerst 's-nachts om een uur of drie low-battery als ik hem aan laat staan. Het spanningsverloop wordt momenteel geregistreerd en bewaard.
Ik begrijp je verklaring over de levensduur en de verkeerde keuze voor GEL volledig en kan het daar best mee eens zijn. Andere accu's in de machine kamer houden het ook ongeveer 7 jaar uit maar die zijn een stuk goedkoper. Die zijn beide 155AH eentje voor boegschroef en eentje voor starten+hekschroef. Gesloten onderhoudsvrij calcium loodzuur accu's waarvan de prijs tegenwoordig €1 per Ah is. Voor de service-set dacht ik aan Varta 2x230Ah dual purpose maar die zijn helaas te groot, de accusteun van hoeklijn is destijds op die Victrons GEL ingemeten en is 500x550mm en daar past deze Varta maat niet in. Ik moet noodgedwongen dan maar een maatje kleiner 2x180Ah en ik waag het erop.
Te klein volgens jouw berekening, die ik totaal niet snap. Waarom moet er minimaal 400Ah aan de Multi voor de Multi zelf, zoals je schrijft?? Die Multi gebruikt onbelast toch geen 400Ah?? Als ik zorg dat die nieuwe (relatief kleine) set niet extreem belast wordt kan de Multi, ondanks dat deze over-sized is de boel toch wel trekken? Die hoef ik toch niet in te ruilen voor een kleinere Multi?