accu service set vervangen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Apr 2019, 23:29

Noordvaarder schreef:waarom geef je dan niet effe een seintje aan de e.o.a. vereniging in je dorp waar je woont.

Die zien me aankomen om even voor het sjouwen van een paar accu's een slordige 300km te rijden . . . :mrgreen:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor quichot » 24 Apr 2019, 08:34

Is er dan geen gewichtheffersclub in de buurt?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aquanaut » 24 Apr 2019, 09:07

Het verwachten dat een accu 10 jaar meegaat bij verkoop is een beetje vreemd, en is vooral een commerciële gedachte.
Tenzij hij een lifecycle berekening heeft gemaakt met bijvoorbeeld lograpporten van de installatie.
Deze berekeningen maken wij dagelijks voor machines waarvan precies bekend is wat ze per dag aan vermogen in en uit de batterij stoppen/halen.
Bij een recreatievaartuig, maar ook de caravan en de camper is dit vanwege het grillige patroon niet te doen.
Een accu is een slijtage product, de verkoper kan dus bij verkoop niet vermoeden hoe lang jij er mee gaat doen.
Het is precies hetzelfde als dat de bandenboer mij gaat voorspellen dat in 100000 km ga rijden met mijn nieuwe banden.
Hij kan niet voorspellen wat mijn rijstijl is, weet niet hoe hard ik over rotondes rij etc.

Floatlife van de GEL accu is 12 jaar.
Dit betekend de levensduur van de accu als hij nooit wordt gebruikt en altijd in float verkeerd bij een omgevingstemperatuur van 20°C
Bij 10 graden gemiddelde temperatuurstijging halveert deze levensduur naar 6 jaar (let op, nog steeds zonder enige energie te gebruiken)
Stijgt de gemiddelde temperatuur naar 40°C dan halveert de floatlife nogmaals tot nog maar 3 jaar levensduur!!
Dus accu's die bijvoorbeeld in de MK staan slijten harder dan die onder het bed geïnstalleerd worden.
De andere vorm van te verwachten levensduur is het aantal keren dat je de accu kunt opladen na hem geleegd te hebben,
400 cycles at 80% discharge
600 cycles at 50% discharge
1500 cycles at 30% discharge

Verdere negatieve invloeden op de levensduur:
Te hoge laadspanning (bijvoorbeeld door verkeerd gebruik van het temperatuur gecompenseerd laden.
Niet afmaken van laadcycle
Permanent laden zonder verbruik.
Hoge ontlaad stromen (>0,1C) dit doet je Multi 3000 echt!!
Hoge laadstromen (>0,1C) Is de laadstroom aangepast voor 440Ah GEL, of staat hij nog op de fabriekswaarde?

Je schrijft een aantal keer dat je niet zwaar belast, maar anderzijds lees ik "broodbakmachine", "wasmachine/droger" vind je het erg dat ik dat niet vind rijmen?
De aanbevolen accucapaciteit voor de Multi 12/3000/120-16 ligt tussen het absolute minimum van 400Ah en 1200Ah (dit maximale in verband met de 120A lader)

Als ik hoor dat de, erg kleine, verkeerd gekozen, in de machinekamer opgestelde batterij 7 jaar dienst heeft gedaan zeg ik petje af!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Apr 2019, 11:23

quichot schreef:Is er dan geen gewichtheffersclub in de buurt?

Ja zeker, de leverancier . . . . :mrgreen:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2019, 11:36

aquanaut schreef:Je schrijft een aantal keer dat je niet zwaar belast, maar anderzijds lees ik "broodbakmachine", "wasmachine/droger" vind je het erg dat ik dat niet vind rijmen?
De aanbevolen accucapaciteit voor de Multi 12/3000/120-16 ligt tussen het absolute minimum van 400Ah en 1200Ah (dit maximale in verband met de 120A lader)
Als ik hoor dat de, erg kleine, verkeerd gekozen, in de machinekamer opgestelde batterij 7 jaar dienst heeft gedaan zeg ik petje af!
Aquanaut

Dank voor je reactie. Eerst even een verklaring voor de "zware apparaten": Die draaien nooit zonder walstroom of dieselmotor aan. Walstroom spreekt voor zich en nooit aan kleine verenigingsstekkers van 4A, doorgaans 10A en meestal 16A. Heel incidenteel springt de Multi een beetje bij omdat ik de walstroom regelaar op 9A bij 10A walstroom. Onderweg draait de (extra) dynamo (Bosch 150A 2 v-snaren) voor was, droog of brood. De BMV accumonitor heeft nog nooit onder de 80% aangegeven. Als de wasmachine onderweg draait kan ik duidelijk aan de belasting van de dieselmotor merken dat de dynamo de energie moet leveren. De BVM heeft in die situaties nog nooit low-battery op 2x220AH gel batterij gegevens. Vandaar mijn verklaring nooit zwaar belast. Dat even om te duiden waarom ik denk dat de 440AH nooit zwaar belast is. De Multi geeft momenteel voor het eerst 's-nachts om een uur of drie low-battery als ik hem aan laat staan. Het spanningsverloop wordt momenteel geregistreerd en bewaard.

Ik begrijp je verklaring over de levensduur en de verkeerde keuze voor GEL volledig en kan het daar best mee eens zijn. Andere accu's in de machine kamer houden het ook ongeveer 7 jaar uit maar die zijn een stuk goedkoper. Die zijn beide 155AH eentje voor boegschroef en eentje voor starten+hekschroef. Gesloten onderhoudsvrij calcium loodzuur accu's waarvan de prijs tegenwoordig €1 per Ah is. Voor de service-set dacht ik aan Varta 2x230Ah dual purpose maar die zijn helaas te groot, de accusteun van hoeklijn is destijds op die Victrons GEL ingemeten en is 500x550mm en daar past deze Varta maat niet in. Ik moet noodgedwongen dan maar een maatje kleiner 2x180Ah en ik waag het erop.
Te klein volgens jouw berekening, die ik totaal niet snap. Waarom moet er minimaal 400Ah aan de Multi voor de Multi zelf, zoals je schrijft?? Die Multi gebruikt onbelast toch geen 400Ah?? Als ik zorg dat die nieuwe (relatief kleine) set niet extreem belast wordt kan de Multi, ondanks dat deze over-sized is de boel toch wel trekken? Die hoef ik toch niet in te ruilen voor een kleinere Multi?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor rfcdejong » 24 Apr 2019, 12:47

aadbloem schreef:....Die hoef ik toch niet in te ruilen voor een kleinere Multi?


Mij werd meerdere keren verteld dat mijn MP 12/2000/80 te licht zou zijn voor redelijke simpel verbruik (senseo, magnetron), dus waarom zou jij dan je 3000 inruilen en een 2000 nemen, zet gewoon een paar prijs/kwaliteit bewuste nieuwe AGM accu's erin van totaal 500Ah en je kan weer 5 tot 7 jaar vooruit? :)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2019, 15:35

rfcdejong schreef:Zet gewoon een paar prijs/kwaliteit bewuste nieuwe AGM accu's erin van totaal 500Ah en je kan weer 5 tot 7 jaar vooruit? :)

Al lezende weet je op een gegeven moment niet meer wat wijsheid is want AGM wordt ook sterk afgeraden in de machinekamer en ruimte om de accubanken ergens anders neer te zetten heb ik echt niet.
Alles is in de machinekamer gebouwd, service-accubank, start- boeg- en hekschroefaccu's, Multi300 en de Scheidingstrafo.

Over AGM zegt men dan weer: Een hoge temperatuur heeft een zeer negatief effect op de levensduur van een AGM accu. Volgens de ontwerpstandaarden heeft een Long Life AGM accu een functionele levensduur van 10 jaar bij een omgevings- temperatuur van 20°C. Bij een temperatuur van 30°C zal dit 4 jaar zijn en bij 40°C zelfs nog maar 2 jaar. Dit laat zien hoe belangrijk het is dat accu ruimtes goed gekoeld zijn zodat AGM accu’s optimaal presteren. In de machinekamer zal het toch wel regelmatig zo 'n dertig graden met de huidige zomers. Dus prijs/kwaliteit bewuste nieuwe AGM accu's durf ik daarom ook niet aan.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor Klaver vier » 24 Apr 2019, 15:46

Het wordt in de machine veel warmer dan je denkt,maar hoeveel uur per jaar is dat,de meeste vaarders halen de 200 uur niet
Ik heb in de machine kamer gesloten loodzuur accu’s van bosch volgens mij TL5 en die gaan best lang mee.
Als ik een dag gevaren heb is het in de motorruimte echt wel heet,ik denk wel 60 graden.
Als een 6 cylinder warm is blijft hij ook lang warm
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2019, 15:52

Klaver vier schreef:Het wordt in de machine veel warmer dan je denkt,maar hoeveel uur per jaar is dat,de meeste vaarders halen de 200 uur niet
Ik heb in de machine kamer gesloten loodzuur accu’s van bosch volgens mij TL5 en die gaan best lang mee.
Als ik een dag gevaren heb is het in de motorruimte echt wel heet,ik denk wel 60 graden.
Als een 6 cylinder warm is blijft hij ook lang warm
Gr René ( klaver vier)

Ja geheel mee eens, ik heb weliswaar maar een 4 cylinder maar wel een donkerblauwe boeg, als de zon er op staat kan ik een eitje bakken op de boeg en precies de machinekamer is niet echt bekleed met warmteisolatie. Ons verblijf aan boord is doorgaans drie maanden, echt permanent in juli, juni en augustus varend naar en door Frankrijk en afgelopen drie, vier zomers is het gewoon de hele zomer heet geweest in de machinekamer. Dus dat AGM dat niet fijn is dan weer begrijpelijk.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor ErikH » 24 Apr 2019, 22:21

aadbloem schreef:Te klein volgens jouw berekening, die ik totaal niet snap. Waarom moet er minimaal 400Ah aan de Multi voor de Multi zelf, zoals je schrijft?? Die Multi gebruikt onbelast toch geen 400Ah?? Als ik zorg dat die nieuwe (relatief kleine) set niet extreem belast wordt kan de Multi, ondanks dat deze over-sized is de boel toch wel trekken? Die hoef ik toch niet in te ruilen voor een kleinere Multi?


Aquanaut schrijft over 0,1C ontlaadstroom, die 400Ah is om de boel nog een beetje hufterproof te houden. Jij gaat nu naar 2x180Ah = 360Ah. Je mag dus max. 36A uit je accu's trekken wil je je accu's een beetje heel houden. Bij 12V is dat dus 12x36 = 430W! Grofweg mag je dus maar 400W aan 230V gebruikers aan zetten. Ervan uitgaande dat je een 12V accuset hebt, bij een 24V set mag je 800W verbruiken. Bij de keuze van een nieuwe accu is in jou geval de prijs vs. het type vs. capaciteit vs. maximale ontlaadstroom bepalend.

Vraag aan Aquanaut; is die 0,1C ontlaadstroom een grove vuistregel? In hoeverre is die ontlaadstroom 0,1C bepalend in de tijd? Of zijn daar ook weer grafieken voor? Kan me voorstellen dat Aad's accu's niets leiden als er kortstondig 100A getrokken word, zeg een half minuutje.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten