accu service set vervangen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aquanaut » 25 Apr 2019, 10:41

ErikH schreef:
Vraag aan Aquanaut; is die 0,1C ontlaadstroom een grove vuistregel? In hoeverre is die ontlaadstroom 0,1C bepalend in de tijd? Of zijn daar ook weer grafieken voor? Kan me voorstellen dat Aad's accu's niets leiden als er kortstondig 100A getrokken word, zeg een half minuutje.

Gr.

Erik


Die 0,1C is inderdaad een vuistregel die we hanteren voor GEL batterijen (12V) die ook weer overeenkomt met de aanbevolen laadstroom.
Hoe meer een batterij neigt naar de "traktie kant" van het spectrum des te gevoeliger hij is voor grote stromen.
Voor alle duidelijkheid, de accu gaat niet stuk bij overschrijding, het kost allen wat levensduur, en hoe vaker je (gemiddeld) over die grens zit des te harder dit mee gaat wegen.

Maar ook aan de andere kant van de dikke kabels hebben we een component wat te leiden heeft van (te) kleine accu's.
Een te lage capaciteit accu (of verkeerd gekozen type accu) gaat ook ten koste van de levensduur van de aangesloten omvormer!
Doordat de spanning onder belasting bij een (te) kleine accu verder zakt als bij een grotere moet de omvormer zijn vermogen leveren bij een lagere batterijspanning.
Hierdoor lopen de interne stromen op (immers P=U*I) door deze hogere stromen slijt de unit harder en gaat ook eerder in overbelasting of temperatuur alarm.
Een zijsprong:
Bij lithium batterijen (m.n. LFP) zie je de spanning helemaal niet zo hard zakken onder belasting, deze batterijen zijn "onovertroffen" in het leveren van stroom.
Omdat deze batterijen de spanning onder belasting wel op niveau kunnen houden, zien we bij deze installaties juist dat er meer vermogen uit de unit komt als gespecificeerd.

Over accu's en temperatuur:
Alle loodzuur batterijen hebben last van warmte, dit verkort voor al deze batterijen de levensduur.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2019, 11:01

aquanaut schreef:Die 0,1C is inderdaad een vuistregel die we hanteren voor GEL batterijen (12V) die ook weer overeenkomt met de aanbevolen laadstroom.
Over accu's en temperatuur:
Alle loodzuur batterijen hebben last van warmte, dit verkort voor al deze batterijen de levensduur.
Aquanaut

Ik begreep die 0,1c niet, een voor mij totaal onbekende uitdrukking.
Dank voor beide toelichtingen. Ik ga experimenteren met een zeer goedkope oplossing, de accusteun waar nu de Victron GEL accu's staan is vrij klein en niet passend voor wat zwaardere gesloten calcium loodzuur.
Ik zet voorlopig toch even die 2x Varta 180Ah neer en kijk de komende paar jaar wat dat doet. Met name vanwege het eerder hierboven verklaarde beperkte hoge gebruik. Een buurman hier aan de steiger heeft ouderwetse loodzuur met dopjes, ook 2x 180Ah en die heeft 7x24 een vriezer en een koelkast 230v draaien op een omvormer waar zijn moderne wasmachine niet op wil werken vanwege foute sinus vormgeving :o
Ik ben benieuwd hoelang de Varta's meegaan. Ik zal iig niet zodanig zwaar gaan belasten dat de Multi hierdoor de harder gaat slijten. We hebben ook geen apparatuur die 7x24 230v nodig heeft.
Tot zover allen bedankt voor de reacties en met name Aquanaut voor de zeer interessante technische aspecten en samenhang. Ik zal me niet meer laten adviseren door de Jong Technovaria. :(
Ik zal maar zeggen: Tot de volgende accubank ;)
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor quichot » 26 Apr 2019, 09:06

Petje af, niet alleen voor die accu's, maar ook voor Aquanauts deskundige bijdragen.
Met 5x accuwissels in de 40 jaar Jonge Willem zit ik dus aardig op de gemiddelde levensduur.
Los van de elektrotechnische factoren die daarbij een rol spelen, speelt bij accu's volgens mij ook een geluksfactor een rol. Het blijft kwetsbare, in zekere zin lompe technologie. Als in een accubank met meerdere accu's één cel het begeeft, doe je weinig verkeerds, maar heb je domweg pech.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 26 Apr 2019, 10:07

quichot schreef:Petje af, niet alleen voor die accu's, maar ook voor Aquanauts deskundige bijdragen.
Met 5x accuwissels in de 40 jaar Jonge Willem zit ik dus aardig op de gemiddelde levensduur.
Los van de elektrotechnische factoren die daarbij een rol spelen, speelt bij accu's volgens mij ook een geluksfactor een rol. Het blijft kwetsbare, in zekere zin lompe technologie. Als in een accubank met meerdere accu's één cel het begeeft, doe je weinig verkeerds, maar heb je domweg pech.

100% mee eens. Met name ook die "geluksfactor" :D en natuurlijk de deskundige bijdragen van Aquanaut, valt veel van te leren.
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor RuudM » 26 Apr 2019, 14:38

Leuk om te volgen,

Wij zijn ook toe aan een nieuwe HH-set
Vorig set 6 accu's x 210 ah (24V, 630Ah) Varta-gel ging 12 jaar mee
Huidige set ;bij een accu is een cel defect staat er nu 9 jaar in (Exide -gel)

Dus als we kijken naar levensduur vinden wij dit nu kort, de vorige set ging 12 jaar mee.
Maar als ik over de leeftijd van de boot kijk ligt het boven het gemiddelde. Ondanks dat ze toch in de machinekamer staan met hogere temperaturen niet gek.
Wel gebruiken we gewoon 230V aan boord maar laten het totaal verbruik nooit verder oplopen dan 250-300AH.
en de grote stroom vretende verbruiker is het koffiezetapparaat, al is het maar kortstondig maar zorgt wel voor de grootste stroom.

We zijn dus ook op zoek, en neem het advies van aquanaut ter harte om maar eens te kijken voor AGM-accu's.
6 accu's is toch een leuke investering

@Aquanaut nog een voorstel voor een set AGM of ... iets anders.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aquanaut » 26 Apr 2019, 15:27

Ruud,
Heb jij voor mij een globale opsomming wat er allemaal op de HH set aangesloten staat (laders/verbruikers)

En een off topic vraagje.....passeerde jij afgelopen zaterdag sluis Vianen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor RuudM » 26 Apr 2019, 15:45

Aquanaut,

ik niet, mijn broer wel, die is een weekje aan het varen. gespot begrijp ik
we hebben nu vaste ligplaats Vianen (vrijhaven).

Voor een gebruikerslijst moet ik even gaan zitten. krijg je van het weekend wel.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 30 Apr 2019, 22:27

En met 3 accu's van 65Kg elk was het me dat wel waard . .

De twee Victron GEL accu's wogen samen 129 kilo en dat leverde 55c per kilo op dus ruim €70 meteen in het handje.
Verder een kleine 10% korting bij afname van 2 semi tractie accu's dus nu voor een laag bedrag maar eens kijken hoelang dit het uithoudt. :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten