accu service set vervangen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2019, 11:34

Na slechts 7 jaren is mijn 2x220AH GEL Victron service set einde levensduur. Was destijds 2x€440,- en ik had gerekend op een levensduur van minstens 10 jaar. De leverancier De Jong Technovaria die me geassisteerd heeft met de installatie had dit ook in gedachten. Ik kan geen oorzaak aanwijzen waardoor de levensduur zo kort is geweest behalve dan dat je zou kunnen stellen dat ze onvoldoende gebruikt zijn. De set wordt constant (7x24) op spanning gehouden met behulp van twee 200watt zonnepanelen en een MPPT lader. De dagelijkse zwaarste belasting van het boordnet bestaat uit compressorkoelkast en elektrisch toilet en daarnaast de gebruikelijke zaken als verlichting, webasto kachel en andere kleine dingen. De omvormer hoeft ook niet aan voor telefoonladers e.d. dus die staat niet 7x24 bij. De omvormer (Multiplus 3000) die meer via walstroom 230 doorgeeft dan dat het uit de accuset moet worden getrokken met name voor wassen en drogen en broodbakken onderweg. Heel incidenteel dat aan het einde van een vaardag de was/droger nog draait en een restje uit de accu moet komen omdat de motor stopt. Samen met de zonnepanelen kost dat nog weinig extra uit de serviceset. De set wordt geladen middels een tweede dynamo van 150A die duidelijk merkbaar de energie levert voor de was/droogautomaat tijdens varen. De batterij-monitor heeft nog nooit onder de 80% aangegeven.

Mijn twijfel is nu, koop ik weer zo'n dure accuset nu voor 2x€647,- Victron GEL, of zet ik een aanzienlijk goedkoper setje AGM neer voor +/- € 300 per stuk onbekend merk, iets bekender Vetus 220Ah AGM Power Accu a €355. Hier en daar lees ik wel dat AGM niet al te warm mag staan en dat is natuurlijk incidenteel wel het geval in de machinekamer. Maar als ze het ook (dan maar) 7 jaar uithouden....... :o
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2019, 12:57

aadbloem schreef:Mijn twijfel is nu, koop ik weer zo'n dure accuset nu voor 2x€647,- Victron GEL, of zet ik een aanzienlijk goedkoper setje AGM neer voor +/- € 300 per stuk onbekend merk, iets bekender Vetus 220Ah AGM Power Accu a €355. Hier en daar lees ik wel dat AGM niet al te warm mag staan en dat is natuurlijk incidenteel wel het geval in de machinekamer. Maar als ze het ook (dan maar) 7 jaar uithouden....... :o

Van Victron wil ik weinig zeggen,omdat deze firma specifiek in de electra voorziening zit,maar Victron maakt de accu's zelf niet.
Maar waarom mensen in hemelsnaam een Vetus accu moeten hebben ,daar begrijp ik niks van,want Vetus maakt niks, Vetus plakt alleen maar ergens een sticker op,of wordt in hun huiskleur geel gespoten.Vetus is gewoon een ALdi met 1 huismerk, namelijk Vetus.Net zoals dat Casa Koffie van C1000 was,zo is Vetus van Den Ouden.Niks meer en niks minder.Maar ook voor Victron betaal je een hoop voor de naam,en dan voor het produkt.
Maar voorop gesteld, ik vind 7 jaar niet slecht voor een set,dat constant "bij" staat.
Dat het prijzig is,dat is het,maar wij Nederlanders vinden alles te duur.Het moet of voor niks,of voor weinig.
An de andere kant, ik had een setje van 2 stuks VMF accu's van 105Ah per stuk,en de ene heeft het 10 jaar volgehouden,en de andere doet het nu al 12 jaar.Gewone Voac Maintenance Free(VMF) accu's .Geen gel,niet navullen,en hebben met hun beiden nog geen 647 euro gekost.
Je kunt er geluk mee hebben,maar ook pech,maar dat geld net zo goed voor de dure merken die alleen stickers plakken.

Maar kan Victron je garanderen dat hun setje van 2 x 647 euro minimaal 10 jaar meegaat?
Ik denk het niet,sterker nog,zo geven die garantie niet eens.
En als je nu 2 accu's van 300 euro koopt,en die gaan maar 5 jaar mee,dan ben je na 10 jaar,dus 2 setjes , nog altijd goedkoper uit geweest,dan met 1 setje Victron's toch?
Want waarom moet een setje van een ander merk,dat meer als de helft goedkoper is,net zo lang meegaan dan een set van Victron dat ruim 2 keer zo duur is?
En wie 2 keer 647 euro uitgeeft voor een stel accu's,daar is er ergens tussen de oren iets mis gegaan. :lol: :lol:


Ik heb geen gel accu's in de boot,wel op een truck gehad,daarop was het geen succes.
Maar anders neem je toch deze? https://www.accunoord.nl/nl/vmf-agm-dee ... -agm-210ah
VMF is al jaren een goed merk.Wat is daar mis mee?
Koop je accu's bij de accu man,waar het de hoofdzaak is,niet bij de zaak waar het een bijzaak is.
Noordvaarder
 

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2019, 20:34

Noordvaarder schreef:Van Victron wil ik weinig zeggen,omdat deze firma specifiek in de electra voorziening zit,maar Victron maakt de accu's zelf niet.
Maar waarom mensen in hemelsnaam een Vetus accu moeten hebben ,daar begrijp ik niks van,want Vetus maakt niks, Vetus plakt alleen maar ergens een sticker op,of wordt in hun huiskleur geel gespoten. Maar ook voor Victron betaal je een hoop voor de naam,en dan voor het produkt. Maar voorop gesteld, ik vind 7 jaar niet slecht voor een set,dat constant "bij" staat. Maar anders neem je toch deze? https://www.accunoord.nl/nl/vmf-agm-dee ... -agm-210ah Koop je accu's bij de accu man,waar het de hoofdzaak is,niet bij de zaak waar het een bijzaak is.

Ik snap wel dat beide bedrijven geen eigen accufabriek hebben en elders inkopen. Daar kan natuurlijk ook verschil in kwaliteit ontstaan, alle waar is naar zijn geld. Neemt niet weg dat ik zeven jaar geleden dacht kwaliteit in huis te halen terwijl ze het niet eens beter doen dan mijn ouderwetse loodzuur start en boegschroef accu's die onlangs ook vervangen zijn door onderhoudsvrije calcium modellen. Ook maar eens kijken of deze leverancier interessant geprijsde zwaardere modellen heeft.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor rfcdejong » 22 Apr 2019, 22:45

Waarom gel accu's als je ze toch altijd boven de 80% capaciteit houd? Zelfs de goedkoopste lood accu's (afgezien van locatie, ventileren, evt. onderhoud, etc) zijn in dat geval voordeliger dan de dure merk gel accu's.
Gel accu's kennen vooral een langere levensduur als ze cyclisch gebruikt worden, iets wat blijkbaar bij jou niet van toepassing is.

Overigens neem ik wel aan dat je MP 3000 ingesteld staat voor het laden van Gel accu's ;)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Apr 2019, 22:52

aadbloem schreef:Ook maar eens kijken of deze leverancier interessant geprijsde zwaardere modellen heeft.

Ongevraagd advies:
Kijk niet alleen naar de prijs, ook naar de levering . . .

Ik heb destijds voor een adres gekozen waar ik per accu ca € 25 meer kwijt was dan het 'web gemiddelde'.
Waarom? Omdat deze leverancier 'Franco boot' leverde!
De oude accu's werden UIT de boot gehaald en de nieuwe er IN gezet . . . (alleen het aansluiten moest ik zelf doen).
En met 3 accu's van 65Kg elk was het me dat wel waard . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aquanaut » 23 Apr 2019, 16:18

Het is hier vanaf het begin fout gegaan,

GEEN 12V GEL batterijen gebruiken voor een Multiplus/Phoenix inverter of Quattro.
Bij dit soort apparaten gebruik je AGM batterijen, zeker als je besluit om slechts de minimale capaciteit te installeren welke bij deze unit hoort.
De minimale capaciteit voor deze unit is 400Ah, dit is puur voor de unit alleen, dus zonder koelkasten, verlichting, radio etc.
Wij adviseren minimaal 600Ah te gebruiken voor een installatie met deze unit.
Kleiner kan, maar dan moet je rekening houden met prestatieverlies (Multi gaat eerder in storing) of verkorte levensduur, waarvan akte.

2V GEL longlife (mits van voldoende capaciteit) is geen probleem, deze accu's kunnen wel stromen leveren.
Kijk, hang je aan een 12/3000 Multi 1200Ah GEL batterij is er niets aan de hand, doordat er vele batterijen parallel komen te staan demp je de stroom opname per batterij.

Een veel voorkomende fout, dus ook reden voor het vermelden bij de veel gestelde vragen:
https://www.bluepowershop.nl/veel-gestelde-vragen#accu

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor aadbloem » 23 Apr 2019, 16:31

aquanaut schreef:Het is hier vanaf het begin fout gegaan,

GEEN 12V GEL batterijen gebruiken voor een Multiplus/Phoenix inverter of Quattro.
Bij dit soort apparaten gebruik je AGM batterijen, zeker als je besluit om slechts de minimale capaciteit te installeren welke bij deze unit hoort.
De minimale capaciteit voor deze unit is 400Ah, dit is puur voor de unit alleen, dus zonder koelkasten, verlichting, radio etc.
Wij adviseren minimaal 600Ah te gebruiken voor een installatie met deze unit.
Kleiner kan, maar dan moet je rekening houden met prestatieverlies (Multi gaat eerder in storing) of verkorte levensduur, waarvan akte.

2V GEL longlife (mits van voldoende capaciteit) is geen probleem, deze accu's kunnen wel stromen leveren.
Kijk, hang je aan een 12/3000 Multi 1200Ah GEL batterij is er niets aan de hand, doordat er vele batterijen parallel komen te staan demp je de stroom opname per batterij.

Een veel voorkomende fout, dus ook reden voor het vermelden bij de veel gestelde vragen:
https://www.bluepowershop.nl/veel-gestelde-vragen#accu

Aquanaut

Dank voor je advies. Ik neem dit absoluut mee, helaas is mijn huidige set Victron 2x220AH GEL geadviseerd en verkocht door een Victron Dealer die dat dus niet als zodanig had moeten doen. De GEL accu's zijn al na 7 jaren end of life overigens zonder dat er buitensporig gebruik (belasting) van gemaakt is. Omdat we niet zwaar belasten ben ik sinds vandaag op advies van een gewone accuboer van plan om 2x180AH VARTA semi-tractie eraan te hangen maar dat vind jij te weinig voor een Multi3000? Wat kan er mis gaan als we zoals altijd laag blijven belasten? Als deze (overigens vrij goedkope) VARTA's maar 7 jaar meegaan kan ik nog een keer zo'n set kopen en dan heb ik 14 jaar voor dezelfde prijs als mijn oude GEL accu's??
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor bas » 23 Apr 2019, 19:22

En met 3 accu's van 65Kg elk was het me dat wel waard . .


3 x 65 = 195 kilo x 0.60 euro= 117 euro. Geloof toch dat ik iemand ff om hulp zou vragen en ze zelf naar de schrootboer bracht.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Apr 2019, 21:39

bas schreef:3 x 65 = 195 kilo x 0.60 euro= 117 euro. Geloof toch dat ik iemand ff om hulp zou vragen en ze zelf naar de schrootboer bracht.

Tja, als jij voor 117 euro (wat na aftrek van je reiskosten minder zal worden) je rug wilt belasten ....
Daarbij heb je ze dan nog niet . . . . .
En zo maakt ieder zijn eigen afweging . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu service set vervangen

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Apr 2019, 22:29

R.C.Grootveld schreef:Daarbij heb je ze dan nog niet . . . . .
En zo maakt ieder zijn eigen afweging . . . .

Als je er dan toch zo ruim over denkt,waarom geef je dan niet effe een seintje aan de e.o.a. vereniging in je dorp waar je woont.
Hebben die er ook nog iets aan.
Nu gaat de verkopende partij met de eer strijken,en die vangt nu 2 keer.
Zonde van het geld,had bv de plaatselijke voetbalclub ook kunnen gebruiken.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten