Pagina 3 van 12

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:03
door R.C.Grootveld
rfcdejong schreef:Is het overigens niet zo dat de multiplus vermogen toevoegd met powerassist? dus 2000 vanaf de ST en als meer nodig is dan komt er vanuit de accu's bij? In dat geval kan ik toch de 2000 variant behouden.

Dat ligt er aan . . .
Ik weet van mijn Mastervolt dat die inderdaad "bij" kan leveren, dus 1000W uit de wal en 2000W uit de omvormer levert 3000W aan het boordnet.
Maar of jou Victron dat ook kan, weet ik niet

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:08
door Yep
Yep.
Ik zou, als het even kan, een Multi 3000 en een 3600 watt trafo scoren....
Er is apparatuur die de 2000 al laat stoppen op effectief 1400 watt bij hoge HH accutemperaturen (https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... kVA-NL.pdf).

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:09
door R.C.Grootveld
rfcdejong schreef:Schema bijgewerkt, nog steeds optie 1 o.b.v. de cytix-ct en gescheiden accu's

De locatie van de 'hoofdschakelaar' in het 12V circuit komt me vreemd over, je schakelt 2x de + . . . .

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:14
door Yep
Volgens mij wel goed.
De HH accu's worden losgekoppeld en opbrengst van de dynamo's is dan ook afgekoppeld van het 12v groepencircuit.

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:15
door R.C.Grootveld
Noordvaarder schreef:Ik heb er geen problemen mee, en vooralsnog veroorzaakt, de mijne geen problemen.

Mijn excuses, je hebt gelijk, immers als het bij jou geen problemen veroorzaakt, is het een prima product . . . . :mrgreen:
Dus schakel lekker verder, ik doe het wel zonder . . . .

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:18
door R.C.Grootveld
Yep schreef:Volgens mij wel goed.
De HH accu's worden losgekoppeld en opbrengst van de dynamo's is dan ook afgekoppeld van het 12v groepencircuit.

Op zich heb je daar gelijk in, maar het komt een beetje vreemd over als er 2 schakelaars in serie zitten van wat in feite het zelfde circuit is.

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:20
door rfcdejong
Yep schreef:Yep.
Ik zou, als het even kan, een Multi 3000 en een 3600 watt trafo scoren....
Er is apparatuur die de 2000 al laat stoppen op effectief 1400 watt bij hoge HH accutemperaturen (https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... kVA-NL.pdf).


Zou wel ideaal zijn, maar dat valt ver buiten mijn budget en zijn 2e hands ook niet te koop :)
Wordt dus 2000watt trafo en Multi 2000

Offtopic:
Ik wel al opzoek naar een nieuw accu pakket of 2e hands gel accu's (van max 8 jaar oud lol)
Deze is misschien wel iets https://www.accudienst.nl/p40085/4-x-vmf-vdc31m.html

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:20
door ErikH
Waarom de 100A zekering bij de Multiplus niet direct bij de hh accu VOOR de hoofdschakelaar?

Gr.

Erik

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:22
door rfcdejong
R.C.Grootveld schreef:Op zich heb je daar gelijk in, maar het komt een beetje vreemd over als er 2 schakelaars in serie zitten van wat in feite het zelfde circuit is.


Toch niet echt hetzelfde circuit? Schakel de HH accu geheel los en ook het 12v paneel vanaf de multi, anders zou er nog 12v zijn vanaf de multi vanuit de wal?

Re: Boot elektra vernieuwen

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2019, 23:25
door rfcdejong
ErikH schreef:Waarom de 100A zekering bij de Multiplus niet direct bij de hh accu VOOR de hoofdschakelaar?


Vooral bedoeld voor de multiplus te beschermen? (zal overigens 200A zekering worden)
In het 12v paneel/schakelkast zitten namelijk al voldoende schakelautomaten/zekeringen, incl. een hoofd schakelautomaat/zekering

Dit paneel bedoel ik:
Afbeelding