rfcdejong schreef:Hier zit trouwens een busbar MEGA fuse er voor de massa !?
Gepikt van Zeilersforum, sorry
Als voorbeeldje
Beste rfcdejong,
Ik weet niet waar je een megafuse in de min ziet zitten, het omkaderde gedeelte is een DC link box.
Het MIN gedeelte is de meetshunt voor de BMV.
Dit stukje hardware stamt uit de tijd van de BMV 501 (ook getekend) maar mogen we technisch gezien wat gedateerd noemen.
Ga ervan uit dat schema's geplaatst door enthousiaste boot/camper/caravan bezitters op fora voor 80% niet correct zijn.
Neemt niet weg dat die schema's best kunnen werken, maar vroeg op laat ontstaan er problemen en krijgen wij deze mensen aan de telefoon of mail met allerlei rare problemen die automatisch worden toegeschreven aan het "blauwe kastje"
Maar even terugkomend op je schema, je bent begonnen met een systeem met 2 stuks Cyrix, op zich prima maar niet helemaal juist aangesloten.
Nu verontschuldig je je dat je zo weinig tijd hebt en er fulltime 's avonds mee bezig bent...
Ik snap dat wel, want je springt letterlijk van de hak op de tak, nu zijn de 2 stuks Cyrix weer verdwenen en zit er weer een ArgoFet aan 1 van de dynamo's ??!
Terwijl je op de andere motor start en HH accu parallel schakelt?!
Begin eens bij de basis, batterijen worden opgebouwd uit accu's met dezelfde capaciteit, bouwaard, leeftijd en liefst uit eenzelfde productie batch.
Je kunt niet zomaar je HH batterij aan de starbatterij knopen, zo werkt het niet.
Met 3 batterijen (2 x start en 1 x HH) kies je voor 2 stuks Cyrix of 2 x een laadstroom verdelers.
Op de startbatterijen worden de motoren aangesloten.
Kiest je voor laadstroom verdelers dan haal je de dynamo B+ los van de startmotors en verlegd deze per dynamo naar zijn eigen verdeler.
De verdelers verdelen de laadstroom naar de drie batterijen, je hebt dus 2 laadstroomverdelers nodig met 3 uitgangen die je dynamo stroom (70A) kunnen verwerken.
Kies je voor een oplossing met meerdere scheidingsrelais dan laat je de dynamo ongemoeid, je sluit per motor 1 batterij aan en koppelt de 3 batterijen met 2 stuks scheidingsrelais die je dynamo stroom (70A) kunnen verwerken.
Belangrijk is hierbij dat je de startbatterijen onderling niet koppelt maar de twee relais aanbrengt tussen elk van deze batterijen en de HH batterij.
In de bekabeling tussen de batterijen en de gekozen oplossing plaats je zekeringen (deze zijn voor het beveiligen van de bekabeling) zo dicht mogelijk bij de spanningsbron, dus de batterij.
Op de huishoud batterij sluit je de Multiplus aan via een Megafuse van 300A en verder helemaal niets.
Ook deze zelfde batterij nog een zekeringhouder (Mega/Midi) met hieraan de kabel naar je DC verdeling.
In deze kabel kun je ook een hoofdschakelaar opnemen.
Tot slot, de gekozen Multi behoeft een batterij van minimaal 350 Ah (wij houden zelf altijd 400Ah aan voor dit model)
Deze accuklemmen moet je ver van weg blijven!
Groet,
Aquanaut