Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 05 Mei 2019, 23:54

Mijn vermoeden is dat die relais van mijn vorige post een startrelais is, bij elke dynamo een gemonteerd

Inmiddels zit de MP op zijn plaats en kabels naar de zekeringen. De shunt aangesloten en de monitor werkend, wel nog op 1 accu, want de accu's met elkaar verbinden lijkt me beter met nieuwe accu polen die een M10 aansluiting hebben i.p.v. de oude accu polen.
Ik heb 70mm2 besteld, ondanks dat 50mm2 misschien wel goed was geweest, maar tussen MP en accu's zit ook 70 mm2 wat misschien toch wel wat te dik is (vrij lomp die dikke kabels!)

Overigens zijn die MEGA zekeringhouders te klein voor 70 mm2 schoenen (zowel M8 als M10), dat blauwe afdekkapje gaat er niet meer goed overheen! :(

De massa schakelaar laat ik waarschijnlijk zitten
- vanaf de startaccu gaat een massa kabel naar de schakelaar
- vanaf de shunt naar de schakelaar

na massa schakellen gaat massa naar de startmotoren en naar de scheepsmassa

Nog te doen:
- accu's in parallel zetten
- cyrix monteren en kabels aansluiten
- MP 230v aansluiten
- dynamo B+ uitzoeken en dashboard: ampere meters en contactsloten doormeten
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 11 Mei 2019, 19:05

Inmiddels het grooste werk verricht

- Accu's zijn parallel gezet
- Cyrix zit tussen de start en huishoud accu's in
- MultiPlus werkt uitstekend, zowel een bouwstofzuiger en een senseo werken (niet tegelijkertijd vermoed ik) terwijl de koelkast ook op 220v staat.
- BMV werkt via de Victron Connect App, tevens geupdate naar de laatste filmware
- Battery protect werkt via de Victron Connect App
- Galvanische Isolator ertussen

Als extra
- Nieuwe 220v groepenkast ingebouwd met 3 (moderne) groepen en een aardlek


Nog kleine dingen te doen
- Kabel tussen de Cyrix verleggen naar de zekeringhouder, die zit tijdelijk direct op de accu, want is net iets te kort om hem ook netjes te kunnen wegwerken.
- Nieuwe korte kabel van 50mm2 nog tussen zekerhinghouder en hh accu
- Start assist kabeltje trekken naar een nieuw knopje ergens bij het dashboard.
- Kabels netjes vastzetten met kabelzadels en kabelbinders/tyraps.

Twee kabeltjes uitzoeken die rechtstreeks op de + pool van accu waren gemonteerd, een van die kabels ging naar het contactslot wat afwijkt van de andere motor.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor jkb » 12 Mei 2019, 21:49

Vraagje na al deze nuttige discussies: Stel je wilt tussen de twee huishoud/service accu's in serie ( dus bij een 24V systeem) nog een Victron Battery Balancer aansluiten. Doe je dat rechtstreeks op de accu's (zie het datasheet hieronder); of na een (hoofd)zekering?

https://www.victronenergy.nl/support-an ... y-balancer
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 13 Mei 2019, 19:38

jkb schreef:Vraagje na al deze nuttige discussies: Stel je wilt tussen de twee huishoud/service accu's in serie ( dus bij een 24V systeem) nog een Victron Battery Balancer aansluiten. Doe je dat rechtstreeks op de accu's (zie het datasheet hieronder); of na een (hoofd)zekering?

https://www.victronenergy.nl/support-an ... y-balancer
vr gr Jan


Je hijack nu wel mijn topic, maar goed. Wat ik geleerd heb is om eigenlijk altijd zekeringen tussen elke + kabel te zetten, zo dicht mogelijk bij de accu. Al verwacht ik dat er je battery balancer zo dicht op je accu's zit dat je kabels kort zo zijn dat het weinig uitmaakt.
Het is overigens dat ik alles al heb liggen anders had ik wellicht "Compactverzekeringen" overwogen, maar daar ben ik recentelijk pas achter gekomen

Maar misschien dat aquanaut er slechte ervaringen mee heeft, want hij verkoopt ze niet :)

Zie o.a.
https://www.stroomzat.nl/zekering-compa ... a-1-stuks-
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor jkb » 13 Mei 2019, 20:15

Sorry voor de Hijack. Was niet de bedoeling. Nog even terug naar de getoonde link:
https://www.victronenergy.com/upload/do ... 20V-AC.pdf
Ik heb dat even bij een bekende leverancier voorgelegd. Die is het met mij eens dat dit schema problemen bevat.
1. Geen afschakelen dmv de hoofdschakelaar van de mppt laadregelaar (staat in de gebruiksaanwijzing/app: alleen afschakelen voor onderhoud)
2. Geen afschakelen Multiplus via de hoofdschakelaar; krijgen de elco's elke keer een klap. En ik citeer: "Er bestaan wel hoofdschakelaars voor dit soort toepassing, deze zijn voorzien van een "pre-charge" circuit."
Overigens heb ik dit onderwerp heel leerzaam gevonden.

vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 13 Mei 2019, 20:21

jkb schreef:Overigens heb ik dit onderwerp heel leerzaam gevonden.


Fijn, voor mij was hij ook leerzaam, enkele reacties met een korreltje zout..
Ik zou als ik jou was je vraag in een apart topic plaatsen.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten