Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor PatrickD » 17 Apr 2019, 14:39

Klaver vier schreef:Ik lees hier al een tijdje mee,maar mijn conclusie is geef het uit handen,ben je uiteindelijk goedkoper uit als dat je nu loopt te klungelen,want naar mijn idee begrijp je het niet na herhaaldelijke uitleg.
Gr René ( klaver vier)


En dan snap je het nog niet en kun jezelf geen storing oplossen en kom je nooit verder. Goed advies hoor.
Probeer je project in fases op te knippen. Bijvoorbeeld eerst de 12 volt gebruikers netjes organiseren. Dan een slag maken in accu monitoring, dan een slag in opladen, etc etc etc. Dan blijven het kleine projectjes die je zelf kunt doen, vervolgens kunt testen en wat je leert kun je in de volgende stap weer gebruiken. Lees ook eens het boek van victron: Altijd stroom. Kun je zo downloaden en bevat veel info.
Laat je niet van slag brengen door sommige reacties, ga zelf aan de slag met stapjes. Zorg er natuurlijk wel voor dat je altijd veilig werkt.

Owja staar je niet blind op een 230 net aan boord. Ik dacht ooit ook niet zonder te kunnen maar met een 12 volt systeem kun je bijna alles en een 230 net blijft toch vaak beperkt zoals hierboven al beschreven.
PatrickD
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 16:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Apr 2019, 17:31

PatrickD schreef:En dan snap je het nog niet en kun jezelf geen storing oplossen en kom je nooit verder. Goed advies hoor.
Probeer je project in fases op te knippen. Bijvoorbeeld eerst de 12 volt gebruikers netjes organiseren. Dan een slag maken in accu monitoring, dan een slag in opladen, etc etc etc. Dan blijven het kleine projectjes die je zelf kunt doen, vervolgens kunt testen en wat je leert kun je in de volgende stap weer gebruiken. Lees ook eens het boek van victron: Altijd stroom. Kun je zo downloaden en bevat veel info.
Laat je niet van slag brengen door sommige reacties, ga zelf aan de slag met stapjes. Zorg er natuurlijk wel voor dat je altijd veilig werkt.

Owja staar je niet blind op een 230 net aan boord. Ik dacht ooit ook niet zonder te kunnen maar met een 12 volt systeem kun je bijna alles en een 230 net blijft toch vaak beperkt zoals hierboven al beschreven.

1: Kun je mij het verband uitleggen tussen het "laten doen" en al dan niet "in staat zijn om storingen op te lossen" ?
2: Het nadeel van in fase opknippen dat je bezig blijft, mijns inziens kun je dan beter even wachten (Maar ik ben meer van 'in een keer goed')
3: Ik weet niet wat jij met 'bijna alles' bedoelt, maar de mogelijkheden van een 12V systeem zijn toch echt beperkt. Als eens een 12V waterkoker, koffiezetapparaat of oven gebruikt?
Of en in hoeverre de mogelijkheden van je 230V systeem beperkt zouden zijn, worden niet door de techniek bepaald, maar ( zoals hierboven al beschreven . . . .) door je budget.
Als je niet bereid bent bedragen in de richting van de 3-4K€ uit te geven voor een 230V systeem, zullen je mogelijkheden inderdaad beperkt zijn, ben je dat wel, dan gaat er niets boven een goed 230V systeem.
Bij ons draait bijna alles gewoon op 230, maar je hebt gelijk de mogelijkheden zijn beperkt:
Ik kan inderdaad niet en de oven, en de waterkoker, en het koffiezetapparaat gebruiken, terwijl mijn scheepsmaatje aan het stofzuigen is en de boiler ook nog eens actief is :-)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 17:35

aquanaut schreef:Goed, gaan we uit dat dat wat jij "busbar" noemt een zekeringkastje is waar je de hoofdzekeringen in gaat plaatsen.
Bedenk wel dat het stuk kabel tussen de pluspool van de HH batterij en de fusebox on-gezekerd dus onbeveiligd is!
Zaak is dit zo kort mogelijk te houden.
Overigens adviseren wij MIDI fuses tot 100A toe te passen, hierboven is het beter om MEGA fuses toe te passen.

Goed.. ik ga compleet over naar MEGA fuses :)

aquanaut schreef:De Cyrix-en zitten nu goed, alleen ontbreken de zekeringen aan de startaccu zijde, alleen als de Cyrix direct naast de startaccu hangt kun je overwegen deze weg te laten.
(dit direct op de startaccu plaatsen is wat wij de "automotive" opzet noemen, hierop is het schema bij de Cyrix ook op gebaseerd)
Bij een toepassing in een boot wordt er doorgaans met langere kabels gewerkt om een Cyrix op een dichtsbijzijnd schot oid te hangen.
Deze kabel zal dus beveiligd moeten worden.
Uiteraard plaats je deze zekering weer zo dicht mogelijk bij de bron (de startaccu)


Zie reacties van Noordvader, die blijft beweren dat de Cyrix-en zo fout zitten, maar je uitleg is zeer leervol voor mij. Kabels af zekeren met zekeringen zo dicht mogelijk bij de stroom bron.

aquanaut schreef:Je hebt nu ook de shunt ingetekend, deze is alleen verkeerd aangesloten!
ALLE minnen moeten aan de "load&charger" zijde (in jouw schema de pool aan de bovenzijde) aangesloten worden.
In jouw schema zit de min van de 12V verdeling aan de verkeerde kant evenals de min naar het centrale minpunt.
Deze minnen zijn een bypass op de shunt dus worden niet meegenomen in de berekening (dus geeft je BMV onzin aan)


Thanks ! Al was dat zo even vlug in het schema bijgezet, maar ik krijg nu wel alvast duidelijke feedback.

aquanaut schreef:Nu lees ik weer dat je batterijen die al een leven hebben in solo gebruik, wilt gaan koppelen......?! niet doen! (behalve als ze net nieuw zijn)
Overigens als je gebruik wilt maken van de "start-assist" functie van de Cyrix dan ben je voor dit formaat dieselmotor wel aangewezen op de 230A Cyrix!!


Ik denk dat ik toch zo eigenwijs ga zijn om Noordvader zijn tip te gaan volgen en mijn huidige start accu's parallel te gaan schakelen en als huisaccu ga inzetten. Dan maar zien of ze elkaar leeg gaan trekken door minimale verschillen in weerstand & zuurgraat, etc. Inmiddels veel verhalen gelezen op diverse forums over het parallel zetten van accu's. Net nieuwe accu's parallel zetten zijn de meningen ook over verdeeld.

Ik ga de 230A Cyrix bij je aanschaffen :)

aquanaut schreef:Als ik je bescheiden lijstje van 230V gebruikers zie ga je nog een hoop teleurstellingen tegemoet.
Een 2000VA MP heeft een een continue vermogen van 1600W
Een magnetron van 1000W heeft een "zendvermogen" van 1000W, het opgenomen vermogen ligt doorgaans op het dubbele!
Een koffie automaat, als je hiermee doelt op Senseo, Nespresso, Dolce Gusto en dergelijke....85% van deze apparaten werkt niet op een 12/2000, zeker niet als de batterij kleiner is als voorgeschreven.


Magnetron 700 watt die een maximale 1150 watt aansluitwaarde heeft, zou bruikbaar moeten zijn.
https://www.kieskeurig.nl/magnetron/pro ... cificaties

Campeo is een senseo van 700 watt, dus zou het ook zonder problemen moeten doen
https://www.campeo.nl/

aquanaut schreef:Een boiler wil je niet laten werken op een omvormer....
Stel je neemt een 30 liter boiler welke koud is (10°C) en deze verwarm je naar 70°C (veilig ivm legionella) dan kost dit ongeveer 2,5- 3kWh aan energie.
In je 400Ah 12V batterij zit 5kW totaal, bij een advies ontlading van 50% trek je met één keer de boiler opwarmen je accu dus verder leeg dan geadviseerd.
Het zelfde geldt voor de airco, een camper airco gaat uit van een draaiende dynamo, draait de dynamo niet dan sta je op de camping aan de paalspanning.


Een boiler was meer bedoeld als grap, er zit ook een gasfles in een speciale ruimte achter de boot, perfect voor een boiler.
Echter airco op de boot, met draaiende motoren? 2x70 A zou toch wel voldoende stroom moeten opwekken? Nee, niet bij stilliggen in een natuurgebied natuurlijk, maar feitelijk vaar ik toch van stadje naar stadje.. alleen tijdens het 'binnen even naar de keuken' een airco die het enig sinds uit te houden maakt. (en niet van ~30 graden buiten naar 40+ graden binnen)

aquanaut schreef:Staar je vooral niet blind op MP, het gros van de gebruikte apparatuur wordt niet voor niets weg gedaan.
Wij hebben helaas bijna wekelijks MP klanten in onze werkplaats met apparatuur die toch niet helemaal doet wat de MP aanbieder had gezegd...
In bovenstaand zin mag je "niet helemaal" ook omdraaien!


Oke...
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 17:50

Klaver vier schreef:Ik lees hier al een tijdje mee,maar mijn conclusie is geef het uit handen,ben je uiteindelijk goedkoper uit als dat je nu loopt te klungelen,want naar mijn idee begrijp je het niet na herhaaldelijke uitleg.
Ik zou nu wel weer tegen een zeer been schoppen,maar ik denk dat het de beste oplossing is,al waardeer ik dat je het zelf wilt proberen
Gr René ( klaver vier)


Het ziet er misschien nu uit als klungelen, maar dat is omdat ik het wel goed wil doen. In mijn eerste post was ik al iets te voorbarig om dingen te gaan kopen, dat is nu alleen nog maar bij de MP gebleven, al is het nu al een iets zwaardere geworden. Ik snap alleen niet de reacties van een enkeling, elke reactie ben ik blij mee en ik beweeg mee met elke tip. Blijkt achteraf dat niet elke tip even goed is :D

Het doel is een betere elektrische installatie die ik zelf heb geplaatst, waarvan ik zelf weet waar wat zit en wat wat doet. Op een veilig en verantwoorde manier.

Bijkomend voordeel dat er een 'lichte' 230v installatie aan boord is, ook bruikbaar zonder laadpaal. Met gemak even een kopje senseo i.p.v. water koken en gedoe. Dat is een auto met paard en wagen vergelijken. Ik heb liever een auto :)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Klaver vier » 17 Apr 2019, 18:20

Meneer de Jong helaas u begrijpt het niet,dat proberen meerdere u uit te leggen en promp komt u met een opmerking een speciale gasfles in een speciale ruimte voor een boiler,een gasboiler op een boot het moet niet gekker worden
En die accu,s parallel zetten wordt ook niets,zijn bovendien volgens mij veel te klein.
Als een deskundige als Aquanaut u goed adviseert,zou ik die raad opvolgen,maar u gaat u eigen gangetje terwijl u het niet snapt
Ik wens u veel succes,en zie u verhalen van de nog te maken fouten tegemoet,ieder heeft zijn eigenwijsheid.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 17 Apr 2019, 18:21

Je bent wel lekker op oorlogspad zeg ;-)
Slechte dag gehad?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Apr 2019, 18:27

rfcdejong schreef:Campeo is een senseo van 700 watt, dus zou het ook zonder problemen moeten doen

Heb je die dan?
Om eerlijk te zijn,kun je beter een Senseo hebben ,en die via een zuivere sinus omvormer laten werken,dan zo'n ding als een Campeo.
Ik vond het niks,en heb hem retour gestuurd.
Een boiler was meer bedoeld als grap, er zit ook een gasfles in een speciale ruimte achter de boot, perfect voor een boiler.

Je kunt ook altijd nog een boiler aan gaan schaffen,die je kunt verwarmen met je koelvloeistof van de motor,en als bijverwarmen,mocht deze gaan afkoelen via 220Volt.

Nog even over de Cyrixen.
Zoals jij ze hebt aangesloten,zo zitten ze bij mij niet aangesloten.
Maar ik heb makkelijk praten,want ik heb maar 1 motor,en werk niet met een busbar etc.
Ook zitten de zekeringen bij mij niet,waar jij ze hebt zitten.
Ik heb ze bij de bron zitten.
En/of de Cyrixen verkeerd aangesloten zitten,dat mag een ander gaan uitmaken.
Ik heb en had het niet zo gedaan.
Maar het jou keuze om het zo te doen.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Apr 2019, 18:36

Klaver vier schreef:......….en promp komt u met een opmerking een speciale gasfles in een speciale ruimte voor een boiler,een gasboiler op een boot het moet niet gekker worden
( klaver vier)

rfcdejong schreef:......er zit ook een gasfles in een speciale ruimte achter de boot, perfect voor een boiler.


Volgens mij trek je wel een heel vreemde conclusie.
Waar heeft hij het erover,dat hij een gasboiler wil?
Ik zie dat verband namelijk niet.
Ik denk dat hij bedoeld dat de ruimte groot genoeg,om daar nog een boiler bij te gaan plaatsen.
Niet meer en niet minder.

Laat nou eerst je andere oog ook even bijwerken,dan zie je het ook beter. :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 17 Apr 2019, 22:46

Noordvaarder schreef:Heb je die dan? Om eerlijk te zijn,kun je beter een Senseo hebben ,en die via een zuivere sinus omvormer laten werken,dan zo'n ding als een Campeo.
Nee, die heb ik (nog) niet, ik heb me er verder ook nog niet in verdiept.

Noordvaarder schreef:Je kunt ook altijd nog een boiler aan gaan schaffen,die je kunt verwarmen met je koelvloeistof van de motor,en als bijverwarmen,mocht deze gaan afkoelen via 220Volt.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik heb me daar ook niet in verdiept..
PS: In die zin staat het woord grap, blijkbaar worden mijn dubbelzinnige grapjes serieus gezien. Daarbij is het off-topic om serieus over speciale gas in speciale gasruimtes te hebben HAHA

Noordvaarder schreef:Nog even over de Cyrixen.
..Maar het jou keuze om het zo te doen.

Ik was van plan om een duidelijker schema te maken en dan ook o.b.v. huidige 2 dynoc als HH accu. Echter dit schetsen van mij wat ik dus nog nooit eerder heb gedaan wordt verkeerd opgevat, het lijkt op schaal etc? Als ik een zekering teken dan bedoel ik die zo dicht mogelijk bij de accu te plaatsen en het worden nu MEGA fuses, geen busbar of iets meer.

Overigens wordt het dadelijk nog maar 1 cyrix, een wat zwaardere van 230A


Daarbij ben ik op zoek naar informatie wat ik het best in mijn situatie kan doen, diverse tips zijn gegeven, opbouwende kritiek maar er zijn ook enkele die plaatsen totale off topic informatie en destructief t.b.v. de vraagstelling.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 17 Apr 2019, 23:06

Blijf je schema's hier neer zetten, uiteindelijk komen we er wel. Teken in het volgende schema ook je draaddiktes in, ook een aandachtspunt waar vaak fouten gemaakt worden. Cyrixen en dynamo's heb ik weinig verstand van, de rest is basiskennis.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten