Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 13 Apr 2019, 22:04

Beste allemaal, dit is mijn eerste post op het forum dus wellicht had ik me eerst moeten voorstellen :) Ik heb ook geen FAQ of uitleg gelezen, alvast mijn excuus.

Om met de deur in huis te vallen, wij hebben een motorboot van ongeveer 11,50m en 3,20m breed. Het is al een oudje, maar vaart perfect. Alleen de elektronica lijkt mij erg onveilig.
De boot is van staal en is een zelfbouw, voor zover wij weten in duitsland gemaakt en bouwjaar ergens rond 1974.

Voor de elektronica:
- Twee goed werkende Volvo Penta MD32A motoren, waarvan wij er een volledig hebben (laten) reviseren.
- Twee dynamo's Iskra 14V 70A
- Twee startaccu's (nieuw, vorig jaar gekocht) Dynac 12 volt 135 ah Type SHD 63539
- Een huishoudaccu (leeftijd onbekend, is eigenlijk ook een startaccu!?) VMF VMF165M Sportline SMF 12V 165Ah Multi Function Accu 506x212x210x230 mm
- Een groepenkast voor 230v met:
1 nieuwe Aardlekschakelaar/zekeringautomaat 2-polig 16 A 230 V Eaton 236948
Enkle ouderwetse kleine zekeringen
- Een schakelkastje met automatische zekeringen voor 12v in 2 rijen.
- Een hoofdschakkelaar voor 12v

Huidige situatie
- Geen acculader (alleen een druppellader als we aan wal liggen)
- Geen omvormer
- Geen galvanische isolatie of scheidingstransformator
- Geen hoofdschakkelaar voor 230v (alleen dus die aardlek)'
- Een startaccu parallel verbonden (zonder scheidingsrelais, anodes of FET) met de huishoudaccu
- Een startaccu geheel los voor de 2e motor
- Huishoudaccu op bijna 2 meter afstand van de startaccu's, meterkast en hoofdschakelaar
- Enorme kabel bende, veel dikke zwarte 50mm kabels die ook voor de + worden gebruikt. Diverse kabels die rechtstreeks aan de accu zijn aangesloten en naar het dashboard toe gaan.

De huidige situatie lijkt mij onveilig en/of voor corrosie dankzij corroderende stroom slecht voor de anodes.
Tevens vind ik dat de huishoudaccu los moet staan van de startaccu's.

Gewenste situatie
Altijd volle startaccu's, dus de huishoudaccu losgekoppeld van de startaccu's, maar wel geladen zou moeten worden door een of twee dynamo's.
230v aan boord, bij zowel aan wal als we niet aan wal. Goed genoeg voor een tv en tv ontvanger, maar ook stofzuiger, magnetron, koffiezetter (desnoods senseo) en waterkoker
Veilig met duidelijke kabels en netjes weggewerkt

Inmiddels heb ik mezelf redelijk wat kennis wijsgemaakt. Daaruit heb ik het volgende al geregeld:
- Gekocht: Victron Phoenix Multiplus 12v / 800VA / 30A (op marktplaats gekocht, maar ik wacht tot er een 1600VA te koop is en dan verkoop ik deze weer)
- Besteld: Victron Isolation Transformer 2000W 115/230V (galvanische scheidingstransformator) (deze 550 euro dure uitgave vanwege veiligheid, ik had ook een veel goedkopere Isolator kunnen kopen)

Verder heb ik het volgende in gedachte om te bestellen:
- 2x Victron Cyrix-ct 12v-120A accuscheiders
- 50mm rode kabel met een aantal kabelschoenen (pers tang heb ik)
- 3x Victron Fuse holder voor MIDI fuses (eentje van 100A tussen de multiplus en HH accu en een van 30A voor elke dynamo (2x dus) naar de accuscheider die vervolgens naar de huishoud accu gaat)

Op termijn:
- Victron Accu monitor BMV712
- Betere huishoudaccu (AGM van 200Ah of meer)
- Zonnepanelen

Heeft iemand tips? Vergeet ik misschien iets of zou ik het totaal anders moeten doen?
Andere ideeén? Ik sta volledig open en kan nu nog vele kanten op.

Ik heb feitelijk de volgende vragen:
- Kunnen twee dynamo's wel op deze manier worden gekoppeld, of hadden ze beter parallel aan een elkaar gekunt (kan dat uberhaubt?) aan een FET met 3 accu uitgangen?
- Zijn de kabels dik genoeg? Is het misschien verstandiger om 70mm te gebruiken voor 1600VA?
- Is het verstandiger om de HH accu direct onder de lader te plaatsen of maakt het met 50mm of 70mm kabel weinig uit?
- Is een hoofdschakkelaar nodig voor de multiplus of na de multiplus?
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor broekie » 14 Apr 2019, 08:14

Welkom. Je hebt een heel verhaal en informatie gegeven.
Het is denk ik lastig om op een paar vragen het juiste antwoord te geven.
Je moet het totaal plaatje beschouwen.
Ik ben geen specifieke elektro man dus waag me daar niet aan.

Mijn advies is om even niets te kopen en eerst de gewenste situatie om te zetten in een geheel elektrisch schema wat aan de huidige eisen voldoet.
Dan kijken wat er is aan hardware, bijkopen wat nodig is en dit inbouwen
Met de bekabeling volledig opnieuw beginnen.
Oude kabels waar nodig hergebruiken en alles opnieuw aanleggen.

Dit lijkt misschien erg ingrijpend, maar is de beste en snelste weg bij oude schepen waar in de loop van de tijd door Jan en alleman van alles is bijgemaakt enz.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 12:17

Sluit me bij Broekie aan:
Eerst inventariseren wat je wilt, dat omzetten in een "bestek", daar vervolgens een "ontwerp" voor maken en als laatste de spullen kopen.
Voor je het weet zit je met een infrastructuur die niet biedt wat je in gedachten had.

Waarom heb je nu al een 800W omvormer gekocht terwijl je aan een magnetron (al snel 2000W) zit te denken? Een regulier koffiezet apparaat trekt al snel 1000W
Waarom een 2000W scheidingstrafo terwijl de gemiddelde walstroom vandaag de dag 16A (= 3500W) levert?

Bezint eer ge begint . . . . .

Daarbij is mijn stelling: Keep it simple
Waarmee ik bedoel: laat daar waar nodig de techniek voor je werken/denken
In dat kader:
[list=]Gebruik alleen schakelaars als die ècht een toegevoegde waarde hebben[/list]
[list=]Een combi met Power Assist levert meer comfort dan gescheiden lader/omvormer[/list]
[list=]Hoofdschakelaars in het 12V circuit zijn overbodig als je elk circuit al individueel beveiligd[/list]
[list=]Probeer vermogen zo veel mogelijk te verdelen, maak dus niet de "fout" om (zoals in jouw geval) de ene motor de start- en de andere de boord accu bij te laten laden[/list]
[list=]Richtlijn accu capaciteit voor een omvormer is de "Factor 2" regel: Dwz de Ah van je accubank dient ca het dubbele van de max stroom van je omvormer te zijn.
Als voorbeeld: Een 2400W omvormer trekt aan de 12V kant ca 200A, je accu cap dient dan ca 400Ah te zijn.[/list]
[list=]Scheidingstrafo is een goede investering, niet alleen om corrosie te voorkomen (vooral op zout), het levert ook een stuk veiligheid op[/list]
[list=]Ik weet niet wat je van plan bent mbt tochten maken, maar electrisch vermogen heb je nooit te veel, altijd te weinig.
Wij hebben een behoorlijke elektrische installatie aan boord, een van de beste (deel)investeringen van het hele schip.
Ik hoef er in de praktijk nauwelijks bij na te denken en de kans op 'fouten' (bv agv de beroemde, maar door mij vervloekte 0-1-2-B schakelaars) is tot het uiterste minimum beperkt[/list]
En zo kan ik nog wel even doorgaan....

Is echter slechts mijn mening, anderen zullen (en mogen!) daar ongetwijfeld anders over denken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 12:40

Feitelijk wil ik me verder niet bemoeien met de huidige 12V installatie, alleen de 230v tot de accu's, wat er na de accu's zit (voorlopig) niet.
Ik ben nu al ruim 2 uur aan het zoeken om een schema te maken, maar geen enkel programma maakt het mij makkelijk.. SmartDraw is te uitgebreid en heeft niet specifieke symbols voor accu, dynamo, scheidingstransformator en multiplus, etc..
Misschien maar gewoon wat blokjes en lijntjes met tekst gebruiken

De 800W multiplus gekocht om die later te kunnen vervangen door een zwaardere
De 2000W scheidingstrafo zal ik maar annuleren, ik stond er even niet bij stil dat die mij juist beperkt aan walstroom. De 3600W is nog duurder en past niet in mijn budget. Dan maar een galvanische isolator.

Budget is max 1500 euro, vandaar ook een tweedehands multiplus
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 14 Apr 2019, 12:46

Nog steeds wil je eerst gaan tekenen.
Maak eerst eens een pakket van eisen zoals geschetst door Rob.

Probeer daarna eens TinyCAD, werkt bij mij prima.
Heb zowat de hele elektrische installatie hiermee 'getekend'.
Uiteraard is dit niet een echte tekening maar huisvlijt.
Onderstaand een voorbeeld (waar nog best wat aan geschaafd kan worden ;-)).

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Apr 2019, 13:04

Heb het al vaker voorbij zien komen maar wat is het probleem met de 0-1-2-B schakelaars?
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 13:53

Wat ik in mijn hoofd heb, eerste opzet.
Waarbij ik nu twijfel om de scheidingstransformator van 2000W te annuleren en een victron galvanische isolator aan te schaffen, aangezien dat beter is dan niets en het is er ook voor bedoeld..
Al is deze wat negatief over een galvanische isolator https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... afo#496881

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 14:50

Ivoisrood schreef:Heb het al vaker voorbij zien komen maar wat is het probleem met de 0-1-2-B schakelaars?

1: Potentiële bron van ellende
2: Er zijn alternatieven die minder (in dit geval letterlijk) afbreuk risico opleveren
3: Ik zie er geen toegevoegde waarde van

1 en 2 zijn op feiten resp. ervaring gebaseerd, 3 is persoonlijk, maar ik ben benieuwd naar wat anderen als toegevoegde waarde zien
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 15:16

rfcdejong schreef:Wat ik in mijn hoofd heb, eerste opzet.
Waarbij ik nu twijfel om de scheidingstransformator van 2000W te annuleren en een victron galvanische isolator aan te schaffen, aangezien dat beter is dan niets en het is er ook voor bedoeld..
Al is deze wat negatief over een galvanische isolator https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... afo#496881

Ik ken die Cyrix dingen niet, maar volgens mij zijn dat gewoon varianten van diode bruggen (zo niet, dan mag iemand me corrigeren)
En dan begrijp ik je schema niet . . . .

Zo'n ding is bedoeld om de laadstroom te verdelen over 2 accu's: Je hebt dus 1 ingang (van lader of dynamo) en 2 uitgangen (2 accu's)
En in jouw schema zie ik alleen 2 accu's . . . .

Verder zie ik geen verbinding tussen de lader en start accu

Wat ik zou doen:
1: Start accu's permanent aan elkaar koppelen en als één bank gebruiken
2: Start accu aansluiten op de 2e uitgang van de Multi Plus (tenzij je een zwaar verouderd exemplaar hebt, heeft die een aparte 4A uitgang voor je startaccu!)
3: Service accu aansluiten op de hoofduitgang van de MP
4: Beide dynamo's aansluiten op de ingang van een MOS-FET brug (of zoals je wilt, zo'n Cyrix)
5: Uitgangen van (4) naar de Start resp. service accu

De discussie over ST resp. GI ga ik niet aan, wel adviseer ik je om er voor te zorgen dat ze min 16A (3500W) aankunnen.

Ik weet niet wat je met die aardaansluiting van de ST bedoelt, maar bij gebruik van een ST mag de walaarde geen verbinding hebben met wat dan ook.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 15:34

R.C.Grootveld schreef:Ik ken die Cyrix dingen niet, maar volgens mij zijn dat gewoon varianten van diode bruggen (zo niet, dan mag iemand me corrigeren)
En dan begrijp ik je schema niet . . . .


Zo'n Cyrix ding meet de spanning in beide richtingen, als deze spanning hoger is dan koppeld hij de accu's aan elkaar zodat laadstroom op beide accu's komt.
Hier staat ook wat uitleg https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/

De 2e uitgang van een multiplus had ik nog niet gevonden, maar zal ik eens opzoeken.

MOS-FET brug heb ik naar gekeken en was ook mijn vraag of dat handig is i.p.v. wat ik nu getekend heb. Het is een iets duurder alternatief voor die citrix-ct relais.

De - pool van accu's dan aan de massa van het schip.. en aarde van de ST ook aan de massa van het schip (dus niet vanaf de wal)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten