Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 18 Apr 2019, 21:23

Noordvaarder schreef:Ja het mag bedoeld zijn als grap , maar er zijn dus wel degelijk boilers voor inbouw in een boot of camper die je kunt verwarmen middels je koelwater van de draaiende motor tijdens het varen.
O.a deze: https://www.uw-outdoorwinkel.nl/nl/isot ... ter-detail
Heb je (veel) geld over ,en je wilt het water,nadat je de motor hebt afgezet,en je kan het niet via 230V verwarmen,dan kun je je verwarming nog uitbreiden met een warmwaterverwarmer, zoals deze: https://www.carcoolsystems.nl/webasto_s ... rmer/p/42/
Deze tref je wel aan in bestelbusjes of andere voertuigen,waar je in de winter met een warme motor wilt vertrekken,maar waar je ruiten ook ijsvrij zijn.Dat noemt met ook wel een blokverwarmer,omdat deze het koelvloeistof van de motorblok verwarmt.


Grappig, maar is voor een nieuw topic ;)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 20 Apr 2019, 12:21

Het definitieve schema:
- de cytix-ct bij de start accu en een 225A zekering op die hele korte kabel heeft toch geen nut
- de - kabel van 1.5mm vanuit cytix
- geen zekering meer tussen dynamo en accu, want schijnt dat je dynamo stuk gaat als zekering doorbrand!
- smart battery protect als hoofschakelaar vanuit de hoofdverdeling naar de onderverdeling van de 12v verbruikers
- iets minder overdreven met draaddiktes, zoals de + voor start assist is 10mm waarschijnlijk nog te dik met die 0.1A zekering in de kabel !?

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 22 Apr 2019, 22:43

Maak van de startassist maar een touwtje wat je voorhanden hebt, 0,75mm2 is al prima.

Nog steeds de PE niet op het sterpunt bij de min DC.
Nog steeds lompe 35mm2 naar dynamo(s), 16mm2 komt meer in de richting.

Wat vind je nu zelf van je schema t.o.v. je eerste schema? ;)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 23 Apr 2019, 16:01

rfcdejong schreef:- geen zekering meer tussen dynamo en accu, want schijnt dat je dynamo stuk gaat als zekering doorbrand!

Precies om die reden heb ik mijn airbags in de auto uit laten zetten, anders klappen ze bij een aanrijding, en duur dat die dingen zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 23 Apr 2019, 21:20

ErikH schreef:Maak van de startassist maar een touwtje wat je voorhanden hebt, 0,75mm2 is al prima.

Ik bestel voldoende 10mm, dus blijft wel een stukje over :)

ErikH schreef:Nog steeds de PE niet op het sterpunt bij de min DC.

Is die niet in de Multiplus aan de min gekoppeld? Ik ga hem meten en evt. zelf ook aanlegen.

ErikH schreef:Nog steeds lompe 35mm2 naar dynamo(s), 16mm2 komt meer in de richting.

16mm zou in theorie kunnen inderdaad voor zo'n korte kabel, maar ik neem wel 25mm2 dan.
Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mm2 (quadraat-millimeter) 70 x 1,5 x 0,2 = 21mm2

ErikH schreef:Wat vind je nu zelf van je schema t.o.v. je eerste schema? ;)

Veel beter, sowieso duidelijk voor mijzelf, maar ook om er over te praten. Plus geen miskoop begaan en waarschijnlijk niet meerdere bestellingen ;)
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 23 Apr 2019, 21:22

aquanaut schreef:Precies om die reden heb ik mijn airbags in de auto uit laten zetten, anders klappen ze bij een aanrijding, en duur dat die dingen zijn.


Niet alles geloven wat er op forums staat? :)
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... agje#75083

In deze link
Heb je een zekering in je startkabel (wat niet zo vaak voorkomt) dan is deze waarschijnlijk ook groot genoeg voor de dynamo.
Bedenk wel dat als de zekering doorbrand terwijl de dynamo draait, de dynamo kapot gaat. Daarom wordt deze zekering meestal achterwege gelaten. Je moet er dan wel op letten dat je de (start)kabels zo legt dat ze nergens kunnen schavielen of op een andere manier kunnen beschadigen.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 24 Apr 2019, 10:00

rfcdejong schreef:Niet alles geloven wat er op forums staat? :)



Nee, dat niet zo zeer,
Als de accu los wordt genomen van een vermogen leverende dynamo loop je de kans dat door de oplopende spanning de veld diodes eruit geblazen worden.
Immers, de stroom wordt opeens 0 en de spanningsregelaar doet dan niet anders dan het opvoeren van de spanning.
Wat ik bedoel te zeggen is, kijk eens kritisch naar je eigen installatie, en niet te veel naar wat er getoeterd wordt op fora.

Als de kabel lopende van de batterij naar de dynamo ergens onderweg kapot zou kunnen gaan en verbinding met massa zou maken gebeurt er het volgende:
Door het gedeelte van de massasluiting naar de dynamo zal kortstondig een hoge stroom lopen, ter grootte van het kortsluitvermogen van de dynamo.
De spanning van de dynamo zal namelijk naar 0 getrokken worden waardoor de dynamo zijn maximale kortsluitstroom zal gaan leveren.
Met een beetje geluk overleefd de dynamo dit, maar er is ook een gerede kans dat de windingen verbranden en de dynamo kapot gaat.
Maar dan de bonus:
Het gedeelte tussen de massasluiting en de accu, indien hier een zekering is opgenomen zal deze direct doorbranden, gevaar geweken, alleen in het slechtste geval een kapotte dynamo.
Indien er geen zekering in dit gedeelte zit zal de kortsluitstroom van de batterij op dit kabelgedeelte komen te staan en deze zal zeker in de brand gaan.

Dus ik zeg niet dat je een zekering op moet nemen maar dat je vanuit bovenstaande gedachten kritisch naar je installatie moet kijken.

Over de puntjes van ErikH, het min verzamelpunt moet uiteraard aan massa worden gelegd, net zoals de aarde vanaf de galvanische isolator (getekend in je schema)
De Multi ligt met de min NIET aan aarde!

10mm² is overkill voor het start-assist contact, je schakelt enkele mA, gebruik hier bijvoorbeeld 1,5mm²

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 24 Apr 2019, 12:38

Duidelijk, de huidige situatie is vrij brandgevaarlijk, nergens tot het verdeelblok van de 12v zit een zekering tussen de kabels. Overal zwarte dikke kabels die zowel min als plus zijn en ook vanuit de dynamo zwarte kabels of bij een van de twee, zoals hieronder te zien, een overbrugging waarbij deze potentieel los kan schieten en de plus de massa zou kunnen raken of zelfs op de massa blijft liggen.

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 24 Apr 2019, 20:37

In mijn vorige boot lag de ongezekerde 70mm2 naar startmotor los in de bilge te rotten :shock:

Mantelbuizen, kabelgoten, opletten op schavielen, tules bij schotdoorvoeren, goed beugelen, geen doorhangen, adereindhulzen, goede krimpverbindingen met het juiste gereedschap, snoer i.p.v. draad, zekeringwaardes afgestemd op de draadddikte, geen aanleg waar bilgewater kan staan of in de buurt van warmtebronnen, trekontlastingen, voorzieningen tegen trillen, geen mechanische belasting op verbindingen, geen 230V naast 12V, mechanische afscherming bij verbindingen, duidelijke kleurcoderingen etc. zijn natuurlijk zaken waar je allang aan gedacht hebt. Als je al deze zaken bij de aanleg checkt en dubbelcheckt met name voor de onafgezekerde leidingen naar startmotor en dynamo zal er weinig mis kunnen gaan en heb je voor de rest van je (boot)leven plezier van een storingsvrije installatie.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 02 Mei 2019, 22:17

Inmiddels ben ik elke avond een paar uurtjes bezig met + kabels loskoppelen en nieuwe kabels leggen. 3e accu geplaatst, startkabels verlegt van voren naar achter. Startkabel van 35 mm2 van accu direct naar start motor is toch wel genoeg? Korter dan 1 meter.

Dingen die mij nu duidelijk zijn geworden en opvallen:

- De dikke 2 polige schakelaar is een massaschakkelaar, alle - polen van mijn accu's gaan naar de schakelaar. Is dat tegenwoordig nog gebruikelijk? Wat vinden jullie? Ertussen houden of eruit?
- De kabels vanuit de dynamo gaan naar het dashboard voor Ampere meters, maar ook naar de startmotoren, hoe die precies bij de accu's uitkomt zal ik nog moeten doormeten.

2 oude laadregelaars, bij elke dynamo 1, blijkbaar niet meer aangesloten, misschien was dat van een vorige dynamo waarbij dat nodig was (die Iskra's hebben intern al een laadregelaar?)
Zie onderin, doorgeknipt... ik ga dingen dus eraf halen, weg ermee
Afbeelding

2 scheidingsrelais, bij elke dynamo 1, een Hella 4RA 003437. die scheid alleen de dynamo laadstroom en niet natuurlijk niet sterk genoeg voor een MP
Ik laat dit wel even zitten, maar ga wel meten waar de draden precies heen lopen
Afbeelding

2 zekeringen, bij elke dynamo 1. Best wel verborgen..
Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten