Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Apr 2019, 09:16

Yep schreef:En haal die 16A. zekering maar weg richting de 12v automaten.

Idem die 200A in de + naar je accu, die is nl al gezekerd en zekeringen in serie hebben niet zoveel zin en de zekering in de (als het goed is) reeds beveiligde uitgang van de MP

Al met al vind ik het allemaal nogal onoverzichtelijk worden met al die zekeringen en schakelaars waarvan ik het nut niet in zie.
Zoals ik al eerder schreef: Keep it simple

Ik kan niet in je geldbuidel kijken en je hebt aangegeven dat je een beperkt budget hebt, maar persoonlijk vind ik dat je op verkeerde zaken bezuinigt en geld uit geeft aan zaken die in mijn optiek geen/nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Wacht bv even met die ST tot je budget verzameld hebt voor een 3.5 KVA versie, zeker als je vooral op zoet ligt, zal die corrosie niet zo'n vaart lopen. Een 2KVA versie ga je spijt van krijgen.
Desnoods zet je er voorlopig zo'n galvanische insolator tussen.

PS:
Zit er geen elektrische boiler in je schip? Die zie ik nl nergens terug komen . . .
Zo ja, dan moet je die ook meenemen in het hele verhaal . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 15 Apr 2019, 09:19

Nerissa schreef:Haal de aarde van de wal nog ff van je trafo/schip af

Grt

Frans


Nope.
De walstroomaarde dient fysiek te eindigen in de trafo.
In de trafo zit namelijk een mogelijkheid tot doorkoppeling in het geval de boot op de wal ligt.
Deze mogelijkheid (draadje omzetten) zorgt ervoor dat de boot dan in zijn geheel op walstroomaarde zit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Popeye » 15 Apr 2019, 11:03

Ik heb het draadje een beetje meegelezen en om eerlijk te zijn gaat het mij ver boven de pet. Wat ik volgens mij wel waarneem is dat er soms tegenstrijdige adviezen gegeven worden. Zonder de anderen te kort te willen doen; volgens mij is Erik hier de professional op elektragebied, of vergis ik mij met een andere Erik?
Wat betreft het budget, tv en tv ontvanger, stofzuiger, magnetron, koffiezetter (desnoods senseo) en waterkoker kun je volgens mij wel een poosje zonder. Ik doe het tenminste al 12 jaar zonder, en dan kun je ineens met een behoorlijk goedkopere installatie toe. Een koelkast heb je waarschijnlijk wel veel plezier van!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 15 Apr 2019, 11:05

Ik snap ook niet dat die andere reaguurders een partijtje mee willen blazen....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Apr 2019, 11:20

Yep schreef:Vanaf de Cyrixxen kan ik even niet beoordelen.
Ik ken die dingen niet.


Ik ken die dingen wel,heb er zelf een in de boot zitten.
Heb hier nog 1 setje liggen,die ik tussen een service-accu en een start-accu moet maken.

Hoe het hier op de tekening staat, klopt ook niet.
1 Cyrix eruit,want zo werkt het niet.
Het is een accu scheider,maar hier op deze tekening wordt niks gescheiden.
1 Cyrix per 2 accu's

Tussen bv accu 2 en de HH accu kan een Cyrix.

Maar als ik boel hier zo bekijk,kan Aquanaut beter eens zijn lichtje laten schijnen over dit geheel,want volgens mij zitten hier veel teveel adviZeurs die elkaar tegenspreken. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 15 Apr 2019, 11:41, in totaal 2 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 15 Apr 2019, 11:22

Zeker, tenslotte de expert.
Maar het is ook goed dat niet-Aquanautjes proberen een beetje Aquanaut te worden ;-)

Mijn laatste bijdrage:
Is het een idee om in plaats van al die Cyrixxen simpelweg een scheiding aan te brengen tussen de startaccu met een eigen dynamo en de HH accu's met een eigen dynamo?

Kom er maar in Aquanaut ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Apr 2019, 11:36

Yep schreef:Mijn laatste bijdrage:
Is het een idee om in plaats van al die Cyrixxen simpelweg een scheiding aan te brengen tussen de startaccu met een eigen dynamo en de HH accu's met een eigen dynamo?

Kom er maar in Aquanaut ;-)



Oh ik zie nu dat er van 2 dynamo's gebruik worden gemaakt.
Foutje van mij dus.

Of je beide laadstromen van 2 dynamo's samen kunt voegen naar 1 Argofet weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat 2 Cyrixxen geen zin hebben zoals ze nu zitten.
Die ene Cyrix kan tussen de HH-accu en een Startaccu,en tussen de het systeem en de andere start accu ,daar moet de Cyrix tussen weg.

En dan aansluiten met 87 op 1 startaccu +,en 30 op HH-accu +,en 86 naar min .


Iemand die nog een schema zoekt voor het aansluiten van de Cyrix?
Hier : https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -FR-ES.pdf
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 13:24

Noordvaarder schreef:Wat ik wel weet is dat 2 Cyrixxen geen zin hebben zoals ze nu zitten.
Die ene Cyrix kan tussen de HH-accu en een Startaccu,en tussen de het systeem en de andere start accu ,daar moet de Cyrix tussen weg.

En dan aansluiten met 87 op 1 startaccu +,en 30 op HH-accu +,en 86 naar min .


Zeker weten? Ik zou optie 2 een FET kunnen gebruiken en dynamo's parallel.. twee start accu's parallel of 1 HS parallel met 1 startaccu.
Maar..

Ik wil:
- tenminste 1 startaccu los hebben die ook opgeladen wordt aan wal, bij voorkeur gewoon allemaal
- dat dynamo 1 en dynamo 2 alle accu's opladen, maar bij voorkeur de accu waar deze bij hoort

want: niet altijd staan beide motoren aan, soms linker motor, soms rechter motor.

Ik zou zeggen dat de cyrixxen wel goed zitten, maar als dat niet zo is dan wil ik dat heel graag weten.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 15 Apr 2019, 13:48

Ik snap trouwens geen snars van dat gedoe met 2 startaccu's, 1 startaccu voor beide motoren zou toch voldoende moeten zijn. KISS; 1 startaccu, dynamo1 naar startaccu, dynamo2 naar hh accu.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Ivoisrood » 15 Apr 2019, 13:51

Mocht je interesse hebben, heb nog een 2e hands, Victron ArgoFET 100-2 in de kast liggen, heb hier 1 seizoen meegevaren tot ik erachterkwam dat ik er een boegschroef in wilde hebben en de ArgoFET dus vervangen heb voor de 100-3.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten