rfcdejong schreef:Niet alles geloven wat er op forums staat?
Nee, dat niet zo zeer,
Als de accu los wordt genomen van een vermogen leverende dynamo
loop je de kans dat door de oplopende spanning de veld diodes eruit geblazen worden.
Immers, de stroom wordt opeens 0 en de spanningsregelaar doet dan niet anders dan het opvoeren van de spanning.
Wat ik bedoel te zeggen is, kijk eens kritisch naar je eigen installatie, en niet te veel naar wat er getoeterd wordt op fora.
Als de kabel lopende van de batterij naar de dynamo ergens onderweg kapot zou kunnen gaan en verbinding met massa zou maken gebeurt er het volgende:
Door het gedeelte van de massasluiting naar de dynamo zal kortstondig een hoge stroom lopen, ter grootte van het kortsluitvermogen van de dynamo.
De spanning van de dynamo zal namelijk naar 0 getrokken worden waardoor de dynamo zijn maximale kortsluitstroom zal gaan leveren.
Met een beetje geluk overleefd de dynamo dit, maar er is ook een gerede kans dat de windingen verbranden en de dynamo kapot gaat.
Maar dan de bonus:
Het gedeelte tussen de massasluiting en de accu, indien hier een zekering is opgenomen zal deze direct doorbranden, gevaar geweken, alleen in het slechtste geval een kapotte dynamo.
Indien er geen zekering in dit gedeelte zit zal de kortsluitstroom van de batterij op dit kabelgedeelte komen te staan en deze zal zeker in de brand gaan.
Dus ik zeg niet dat je een zekering op moet nemen maar dat je vanuit bovenstaande gedachten kritisch naar je installatie moet kijken.
Over de puntjes van ErikH, het min verzamelpunt moet uiteraard aan massa worden gelegd, net zoals de aarde vanaf de galvanische isolator (getekend in je schema)
De Multi ligt met de min NIET aan aarde!
10mm² is overkill voor het start-assist contact, je schakelt enkele mA, gebruik hier bijvoorbeeld 1,5mm²
Aquanaut