Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 22:00

Nieuw schema op basis van optie 3
Waarbij dus niet altijd een van de start accu's wordt geladen

Dit lijkt veel op mijn huidige opzet zoals die nu in de boot zit (alleen dan met MP), 1 start accu parallel aan service accu en 1 losse start accu
Keuze om 1 start accu met HH te verbinden zoals in schema of anders 2 start accu's parallel.

Afbeelding

Zo te zien kan 1x70mm en 2x50 mm dikke kabels aan de accupoolklemmen, daar heb ik dan rekening mee gehouden met aansluiten, heb ik geen stud of verbindingsstrip nodig (maar start accu's hebben ook de startmotor eraan, of zitten die met de - al aan de motor hmz..)
PS: Natuurlijk niet direct naar startmotor, maar via huidige aansluitingen naar contactsleutels
Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Apr 2019, 23:16

Een beetje vreemd vind ik je laatste posting.
In je voorlaatste vroeg je om wat te doen.
Voor mij was dat optie 5.
Daar mee heb ik de doeken gedaan wat je beter kunt doen.
Nu zie ik dat je de raad in de wind slaat.
Moet jezelf weten,is je eigen verantwoording.
Maar ik blijf er wel bij,dat je beter BluePowershop(Aquanaut) kunt raadplegen,dat is een autoriteit op elektragebied.
Hij heeft al velen geholpen.
Ik kan je NIET adviseren in of je 2 dynamo's kunt koppelen,en nog veel meer.
Daartoe reikt mijn kennis niet ver genoeg.
Meerdere hebben je al geadviseerd contact met Aquanaut te gaan zoeken.

Ik heb 1 dynamo, 1 startaccu en 1 BS accu gescheiden door een Cyrix.
Ook heb ik nog 1 HH accu die verbonden is via de door Rob zo vervloekte schakelaar.
Bij mij werkt alles prima tot dusverre.

Voor mij eindigd het hier in dit draadje.
Tabee.
Noordvaarder
 

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 15 Apr 2019, 23:21

Noordvaarder schreef:Nu zie ik dat je de raad in de wind slaat.


Ik was in de tussentijd met optie 3 in het schema te verwerken, ik ben er full time ('s avonds) mee bezig om schema's te tekenen, dat gaat bij mij niet zo snel en ik heb alleen 's avonds tijd :(

Fijn juist dat jij tussendoor antwoord gaf :D
Jouw antwoord komt ook wel in de buurt van optie 3, alleen dan draadje van dynamo 2 samen met andere dynamo op FET navragen aan Aquanaut en een 3e uitgang naar de HH accu op de FET.
3 accu's los gekoppeld.

Maar Aquanaut heeft ook gereageerd en optie 3 in dit laatste schema zijn enkel opmerkingen van iedereen opgenomen en dus ook van aquanaut verwerkt
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 16 Apr 2019, 09:05

ErikH schreef:
Auquanaut, PE vanaf Multiplus niet aan de scheepshuid?

Gr.

Erik


De aarde van de Multiplus moet wel aan de massa gelegd worden.
Dit zorgt ervoor dat er tijdens het omvormer-bedrijf een PE aanwezig is. (Dit indien het aardrelais niet uitgeschakeld wordt)
Indien er geen trafo gebruikt wordt zit de aarde (komende vanaf de wal) al op een eerder punt aan de scheepsmassa.
Ingaande en uitgaande aarde (en aardpunt op de kast) van de Multiplus is allemaal het zelfde potentiaal.
Waar het mij met de ge-quote opmerking over gaat is dat de walaarde bij het toepassen van een trafo nimmer aan de scheepsaarde mag worden gelegd, elke poging of intentie of tekening in die richting moet weggenomen worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor aquanaut » 16 Apr 2019, 09:51

rfcdejong schreef:Hier zit trouwens een busbar MEGA fuse er voor de massa !?
Gepikt van Zeilersforum, sorry :)

Als voorbeeldje
Afbeelding


Beste rfcdejong,
Ik weet niet waar je een megafuse in de min ziet zitten, het omkaderde gedeelte is een DC link box.
Het MIN gedeelte is de meetshunt voor de BMV.
Dit stukje hardware stamt uit de tijd van de BMV 501 (ook getekend) maar mogen we technisch gezien wat gedateerd noemen.
Ga ervan uit dat schema's geplaatst door enthousiaste boot/camper/caravan bezitters op fora voor 80% niet correct zijn.
Neemt niet weg dat die schema's best kunnen werken, maar vroeg op laat ontstaan er problemen en krijgen wij deze mensen aan de telefoon of mail met allerlei rare problemen die automatisch worden toegeschreven aan het "blauwe kastje"

Maar even terugkomend op je schema, je bent begonnen met een systeem met 2 stuks Cyrix, op zich prima maar niet helemaal juist aangesloten.
Nu verontschuldig je je dat je zo weinig tijd hebt en er fulltime 's avonds mee bezig bent...
Ik snap dat wel, want je springt letterlijk van de hak op de tak, nu zijn de 2 stuks Cyrix weer verdwenen en zit er weer een ArgoFet aan 1 van de dynamo's ??!
Terwijl je op de andere motor start en HH accu parallel schakelt?!
Begin eens bij de basis, batterijen worden opgebouwd uit accu's met dezelfde capaciteit, bouwaard, leeftijd en liefst uit eenzelfde productie batch.
Je kunt niet zomaar je HH batterij aan de starbatterij knopen, zo werkt het niet.

Met 3 batterijen (2 x start en 1 x HH) kies je voor 2 stuks Cyrix of 2 x een laadstroom verdelers.
Op de startbatterijen worden de motoren aangesloten.
Kiest je voor laadstroom verdelers dan haal je de dynamo B+ los van de startmotors en verlegd deze per dynamo naar zijn eigen verdeler.
De verdelers verdelen de laadstroom naar de drie batterijen, je hebt dus 2 laadstroomverdelers nodig met 3 uitgangen die je dynamo stroom (70A) kunnen verwerken.
Kies je voor een oplossing met meerdere scheidingsrelais dan laat je de dynamo ongemoeid, je sluit per motor 1 batterij aan en koppelt de 3 batterijen met 2 stuks scheidingsrelais die je dynamo stroom (70A) kunnen verwerken.
Belangrijk is hierbij dat je de startbatterijen onderling niet koppelt maar de twee relais aanbrengt tussen elk van deze batterijen en de HH batterij.
In de bekabeling tussen de batterijen en de gekozen oplossing plaats je zekeringen (deze zijn voor het beveiligen van de bekabeling) zo dicht mogelijk bij de spanningsbron, dus de batterij.
Op de huishoud batterij sluit je de Multiplus aan via een Megafuse van 300A en verder helemaal niets.
Ook deze zelfde batterij nog een zekeringhouder (Mega/Midi) met hieraan de kabel naar je DC verdeling.
In deze kabel kun je ook een hoofdschakelaar opnemen.

Tot slot, de gekozen Multi behoeft een batterij van minimaal 350 Ah (wij houden zelf altijd 400Ah aan voor dit model)
Afbeelding
Deze accuklemmen moet je ver van weg blijven!

Groet,
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 14:16

aquanaut schreef:Maar even terugkomend op je schema, je bent begonnen met een systeem met 2 stuks Cyrix, op zich prima maar niet helemaal juist aangesloten.

2 stuks Cryix niet helemaal juist aangesloten, doel je dan op de zekering die in de verkeerde kabel zit? Verder wel goed aangesloten, dus 2x Cyrix gaat wel werken?

aquanaut schreef:Ik snap dat wel, want je springt letterlijk van de hak op de tak, nu zijn de 2 stuks Cyrix weer verdwenen en zit er weer een ArgoFet aan 1 van de dynamo's ??!

Dat was na diverse opmerkingen van diverse mensen :) Die nieuwe schema ga ik maar vergeten en terug naar het oude en die vanavond aanpassen.

aquanaut schreef:Begin eens bij de basis, batterijen worden opgebouwd uit accu's met dezelfde capaciteit, bouwaard, leeftijd en liefst uit eenzelfde productie batch.
Je kunt niet zomaar je HH batterij aan de starbatterij knopen, zo werkt het niet.

Dat dacht ik ook, maar dat is het nu en daar wil ik juist vanaf.. fijn dat jij dat zo bevestigd

aquanaut schreef:Belangrijk is hierbij dat je de startbatterijen onderling niet koppelt maar de twee relais aanbrengt tussen elk van deze batterijen en de HH batterij.
In de bekabeling tussen de batterijen en de gekozen oplossing plaats je zekeringen (deze zijn voor het beveiligen van de bekabeling) zo dicht mogelijk bij de spanningsbron, dus de batterij.

Zekering tussen cyrixen en HH accu van ong. 120A dicht bij accu, bedoel je HH accu neem ik aan.. dan is zo'n busbar toch wel goed? (2 x zekering voor kabels vanuit cyrix en 1x zekering vanaf HH naar de busbar en dus de rest.

aquanaut schreef:Op de huishoud batterij sluit je de Multiplus aan via een Megafuse van 300A en verder helemaal niets. Ook deze zelfde batterij nog een zekeringhouder (Mega/Midi) met hieraan de kabel naar je DC verdeling.

Sorry, misschien een domme vraag. maar is die busbar echt niet goed? kan ook 4 losse zekeringen, maar maakt het wat overzichtelijker..

aquanaut schreef:In deze kabel kun je ook een hoofdschakelaar opnemen.

Zoals in mijn 2e schema, alleen tussen HH en 12v paneel?

aquanaut schreef:Tot slot, de gekozen Multi behoeft een batterij van minimaal 350 Ah (wij houden zelf altijd 400Ah aan voor dit model)

Zeker! :) Wat gebeurd er als ik tijdelijk mijn huidige accu gebruikt? Om het systeem te testen.. terwijl ik op zoek ga naar een setje

aquanaut schreef:Deze accuklemmen moet je ver van weg blijven!

Is een accuklem waar 2 dikke kabels op samen komen wel goed? Daar zie ik er ook meerdere van.
Wat raad je aan om de vele - kabels op aan te sluiten? Een aantal studs? "Dikke" verdeelstrippen, want de meeste verdeelstrippen zijn voor vele kleine aansluitingen en maar 2 grote bouten.
Een aantal van deze?
Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 20:35

Wat ik niet helemaal begrijp, zie Victron officieel voorbeeld, doet precies wat niet de bedoeling is?
Mainswitch-2 tussen multiplus en accu's, zekering voor schakelaar en een hoofdzekering tussen multiplus en de DC distributie met een tweede schakelaar

https://www.victronenergy.com/upload/documents/MultiPlus-system-example-3KW-24V-120V-AC.pdf
https://www.victronenergy.com/upload/documents/MultiPlus-system-example-5KW-24V-230V-AC.pdf

Maar wat ik dus vooral nu opzoek naar ben is hoe 50mm en 70mm kabels samen mogen komen
Zo'n "CENTRAL NEGATIVE BUSBAR" eigenlijk, maar die zie ik nergens te koop

Alleen maar Shunts.

Hoeveel kabels mogen er op een accu pool, 2 ? Hoeveel op een Shunt, of verdeelstrippen..
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 16 Apr 2019, 21:11

rfcdejong schreef:Afbeelding

Begint erop te lijken, aannemende dat de "busbar" bij de hh accu een zekeringkastje is, ik kan het niet goed zien. Hoofdschakelaar(s) 230V en 12V lijken me overbodig, maar als jij dat leuk vind. Lees Aquanaut z'n opmerking even na, PE 230V klopt nog niet. Verder; min 12VDC en PE moeten op een sterpunt aan scheepshuid, als je tenminste een stalen schip hebt.. Zie nog steeds het nut niet in van 2 startaccu's, maar dat is kennelijk jou keuze. Neem aan dat de dynamo's al aan massa liggen, scheelt weer 2 touwtjes. Of die FET daar klopt kan ik niks zinnigs over zeggen, geen verstand van.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2019, 21:17

Gedrevenheid kunnen we Erik niet ontzeggen waarvoor ik dan weer wel respect heb.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 16 Apr 2019, 21:58

Na tips van Aquanaut had ik schema 1 aangepast, cyrixen terug
Bewust een keuze voor Galvanische Isolator i.p.v. Scheidingstransformator, van die 600 euro die ik anders extra moet uitgeven kan ik beter een 400Ah HH accu setje kopen.
Dit lijkt mij meer definitief? Iets nog fout aan?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rfcdejong op 16 Apr 2019, 22:15, in totaal 2 keer gewijzigd.
rfcdejong
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 21:10
ligplaats: Dordrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten