extra accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

extra accu

Berichtdoor Klaas » 25 Apr 2012, 08:42

ik wil eigenlijk heel simpel een kleine stroom groep aan boord maken gaan.
dit met diverse redenen. ik heb dit al eerder een benoemd in mijn vragen over wat voor accu op het oude forum.
nu wil ik dit heel simpel met een exstra accu doen welke niet voor het starten wordt gebruikt.
ik heb inmiddels wel begrepen dat ik de accu's niet op elkaar kan aansluiten daar ze van twee verschillende merken zijn.
om het simpel te houden had ik het idee geopperd om dan een tweede draad van de dynamo naar deze accu aan te leggen waardoor de accu rechtstreeks wordt geladen vanaf de motor en niet via de de andere accu. wat voordeel heeft dat je dan uiteraard niet je start accu leeg trekt.
mijn meest simpele oplossing heeft voor mij dan 1 vraag. kan dit, en kan 1 dynamo dit aan?
En als ik op deze accu nog een accu aansluit (in serie) om meer stroom op voorraad te hebben kan het dan nog steeds?

waar ik dit voor wil gebruiken, wat verlichting (4 lampjes) een lader voor telefoon of laptop, een camping waterkokertje en wat ik al had genoemt een camping koelkastje.
Laatst gewijzigd door Klaas op 25 Apr 2012, 10:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: exstra accu

Berichtdoor Bejakruiser » 25 Apr 2012, 09:32

Niet in serie dan krijg je 24v.
Maar lees de volgende keer eerst je post door voordat je hem plaatst... Mijn kind van 3 kan al bijna beter schrijven. :D
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: exstra accu

Berichtdoor jeroenwd40 » 25 Apr 2012, 09:56

Als je de extra accu met een tweede draad aansluit rechtstreeks op de dynamo dan zijn de twee accu's met elkaar verbonden via die draad,en dus ook beiden leeg getrokken worden door de aangesloten gebruikers. Om ze van elkaar gescheiden te houden zul je er een scheidingsrelais of diodeblok tussen moeten plaatsen.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 25 Apr 2012, 11:08

Oke Frank, zal ik beter opletten. ;)

Maar dan kan ik het dus simpeler oplossen door een tweede dynamo te plaatsen, en dan 1 welke 24 volt leverd welke dan de gebruiks accu´s laad, en de bestaande dynamo alleen de start accu bijlaad.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 11:37

@ Klaas
Ik denk dat je de fout in gaat met je tekst een accu bij plaatsen in serie, daarna wordt het in eens 24 Volt.


Even terug,
Je huidge startaccu is 12 Volt ?
Je gebruiks systeem is 12 Volt voor je lampjes, koelkast en waterkoker ?

Dan heb je toch genoeg aan een scheidingsrelais ( Cyrix) of een diode- of fet- verdeelblok !!
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor schottel » 25 Apr 2012, 12:27

die bejakruiser,met zijn fijne opmerking,hoort volgens mij thuis op het vorige forum!!!!!!!
schottel
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 18:05
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Apr 2012, 14:28

TS bedoelt waarschijnlijk hier parallel i.p.v. in serie
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 14:37

Mopolcamper schreef:TS bedoelt waarschijnlijk hier parallel i.p.v. in serie



Dat dacht ik ook, echter hij spreekt wel over een 2e 24 Volts dynamo en daar raak ik ook de weg dan weer kwijt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Tjeerd47 » 25 Apr 2012, 14:58

Je kan natuurlijk proberen zonder enige vorm van kennis een atoombom te maken, of een elektrische installatie te maken voor een boot, werkt alle twee never nooit niet, dus:
Read The Fucking Manual, of te wel RTFM,
Waarom ga je je eerst niet een beetje inlezen, op dit en op het oude forum is zo verschrikkelijk veel geschreven, met verwijzingen naar boeken en zo, :cry:
Een troost voor je, er zijn vele die zonder enige vorm van elektrisch inzicht de meest fantastische dingen in elkaar knutselen die soms ook nog werken ;)
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Apr 2012, 16:05

henkvd schreef:
Dat dacht ik ook, echter hij spreekt wel over een 2e 24 Volts dynamo en daar raak ik ook de weg dan weer kwijt.


Zie ik toch niet in z'n 1e post in dit topic!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten