extra accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: extra accu

Berichtdoor Onrust » 25 Apr 2012, 16:07

Klaas,

Voordat je van alles aan gaat schaffen is het misschien zinvol te kijken hoeveel verbruikers je wilt installeren. En kijk dan meteen ff hoeveel die verbruikers verbruiken. Bijv. een campingkoelkastje (absortie) gaat je accu in een paar uurtjes leegtrekken. Kijk of je een klein compressorkoelkastje kan aanschaffen. En een waterkoker............................ wat dacht je van een gasstelletje ;) . Het is heel belangrijk dat je je accucapaciteit afstemt op jouw verbruikers.

Je verhaal is daarnaast onduidelijk. Nu ben je in het bezit van een 12 volts dynamo. Als deze voldoende vermogen heeft is het misschien niet eens nodig om een extra dynamo te plaatsen. Middels een cyrixrelais of scheidingsdiode kom je een heel eind.

Verder wil ik je het al eerder gegeven advies ook meegeven. Informeer jezelf eens even goed over wat mogelijk is en wat je zelf kan. Ga niet prutsen met stroom want dat kan je vakantie danig verzieken.

Succes.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 16:08

7kinderen schreef:
Maar dan kan ik het dus simpeler oplossen door een tweede dynamo te plaatsen, en dan 1 welke 24 volt leverd welke dan de gebruiks accu´s laad, en de bestaande dynamo alleen de start accu bijlaad.


Hier komt de verwarring vandaan, ik denk dat Klaas hier even duidelijkheid moet geven, hoewel ik er van uitga dat het onderstaande schema van toepassing is.





Een oplossing is deze, het relais zou ook vervangen kunnen worden door een Fet of diode verdeler.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 25 Apr 2012, 18:51

Hoi alle, ja was ff een dagje, zoals elke dag, weze varen en kon daarom niet eerder weer reageren.

Ik heb nu alleen een start accu,12 volt, en verder geen schema of wat dan ook aan bedrading aan boord, ik ben mij aan het voorbereiden om het straks, als de schuit verlengd wordt, de bedrading te gaan aanleggen. Dus is het mijn bedoeling om mij, voor de ingreep, goed te laten inlezen en voor te lichten voor ik uberhoud begin en de tips welke ik hier van iedereen kan krijgen verandwoord te gebruiken, en ben daar 1ieder dankbaar voor.
Daarbij moet ik zoiezo erg goed zorgen voor een veilig systeem, daar het meeste van de bedrading in een open schuit zich bevind en dus gevoelig voor regen, mist en buitenwater.

Nu weer terug naar mijn vraag/onderwerp.

Het is de bedoeling om een nieuw stroom groepje maken aanboord maar wel netjes en verandwoord.
Daarbij voorkomen dat mijn start accu mede wordt gebruikt door de gebruikers.
Het onderstaande schema ben ik iig al erg dankbaarvoor.
Waarop ineens de 24 V, waar iedereen nu overschrijft, vandaan komt is omdat ik het idee heb om 2 accu´s te plaatsen (wel in serie).
En dat lijkt me prettiger voor een koelkastje bijvoorbeeld op oplaad puntjes voor de laptop en telefoon.

En ja ik heb wel wat ervaring met stroom en het aanleggen van bedrading, maar dan gewoon in de woningbouw, 220/380 V wat, zoals ik wel verwacht te vernemen van Hans, dat wel heel wat anders is als in een scheepje. Vandaar dat ik deze informatie van dit fijne forum bij mij kluswerkzaamheden wil gebruiken.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 18:55

@Klaas

Is je koelkast 24 Volt ?

Zo ja dan kan het bovenstaande schema de prullenbak in.
Indien nee, waarom zou je dan een 24 Volt systeem erbij willen hebben ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 25 Apr 2012, 19:03

tja :oops: , ik had dat nog niet nagekeken maar was stellig in de overtuiging dat hij dat was.
Nu op jou vraag wel even extra nagekeken, het koelkastje is 12 V 55W en 7.0 Amp.
dan zou dus in serie niet nodig zijn en kan het wel parallel
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 25 Apr 2012, 19:06

en we doen juist een waterkokertje daar dat veel makkelijker mee neemt dan een gasfles en een gastel als ik een dag weg ga.
Kan namelijk niets achterlaten in de boot, helaas.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 19:33

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om een grote accu te nemen ipv 2 parallel ,ruimte is bij jouw het probleem niet !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor vuuren1 » 25 Apr 2012, 22:18

Klaas gebruikt de term -serie- verkeerd en dat geeft veel verwarring.
Hij wil gewoon een startaccu en een serviceaccu los van elkaar kunnen gebruiken en separaat laden.


Klaas:

Nee, je kan geen tweede accu direct op de dynamo aansluiten als deze 1 B+ uitgang heeft (kan wel, maar dat is hetzelfde als 2 accu's aan elkaar koppelen).
Dan is het simpele schema wat Henk heeft neergezet de basis om het wel goed te doen.
Daarmee koppel je 2 accu's alleen tijdens motorbedrijf om ze te laden en dat is wat jij wilt.
Je sluit de boel aan met de vereiste kabels en zekeringen volgens de gebruiksaanwijzing van het koppelrelais en klaar is Klaas.

En 7 Amp. continue voor een koelkast is slopend voor je accu. Dat is waarschijnlijk een gas/12V absorptiekastje?
Dan is een alternatief wat 6-7 tientjes kost minder slecht: Bij Blokker een koelkastje met een Peltier element (3,5 Amp.).
Een compressorkastje gebruikt minder en is een stuk effectiever maar veel duurder.
(ook dan is een 220Ah 12V accu al krap)

Victron heeft ergens on line het boek -altijd stroom aan boord- staan.
Lees dat eens.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 25 Apr 2012, 22:32

@ Hans

Ik denk dat het in Klaas ze geval niet zo'n vaart zal lopen met het leeg trekken van de accu door z'n koelkast, de meeste tijd zal de motor wel draaien en bij het evt stilliggen zou de koelkast(box) wel uit kunnen. Hij maakt denk ik toch alleen dagtrips.

In dat geval zou ik de koelkast(box) vooraf vullen met koelelementen dan kan het kastje nog uitblijven ook.

@ Klaas ben je niet beter af met een gewone koelbox sleept wat makkelijker mee heen en weer naar huis ook.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor vuuren1 » 25 Apr 2012, 22:55

henkvd schreef:@ Hans

Ik denk dat het in Klaas ze geval niet zo'n vaart zal lopen met het leeg trekken van de accu door z'n koelkast, de meeste tijd zal de motor wel draaien en bij het evt stilliggen zou de koelkast(box) wel uit kunnen. Hij maakt denk ik toch alleen dagtrips.

In dat geval zou ik de koelkast(box) vooraf vullen met koelelementen dan kan het kastje nog uitblijven ook.

@ Klaas ben je niet beter af met een gewone koelbox sleept wat makkelijker mee heen en weer naar huis ook.


Als Klaas veel vaart zal het wel mee vallen maar dan is Klaas toch op de hoogte van het best forse gebruik van de genoemde koelkast.
(Vooraf vullen met ijselementen is iets wat ik bij die traag op gang komende absorptie kastjes ook altijd deed)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten