extra accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 26 Apr 2012, 04:31

Henk, het slepen met koelboxen hebben we de afgelopen jaren ook gedaan met eigelijk het nadeel dat aan het einde van de dag toch de dranken warm zijn en dat is met een pilsje maar in de ochtens met melk niet zo erg lekker bijv.
vandaar dat we nu graag een koelkastje willen gaan gebruiken. mede daar we ook dan een stoompunt kunnen maken om eventueel een camping waterkokertje op aan te sluiten. Verder wat verlichting en stroom laadpunten voor dus telefoon en laptop.
We hebben nl de plannen om nadat de schuit verlengd is deze zomer met het gezin het ijsselmeer over te gaan steken, en dus echt een tijdje onderweg gaan.
Om de koelkast voor te koelen kan deze ook gewoon op het 220/230 net wat we dan ook altijd al deden als we op vakantie gingen met de vouwwagen. Deze camping ligt een 1 uur en 30 min hier vandaan en bij aankomst was de koelkast meestal nog wel redelijk koel. De schuit ligt hier 5 min lopen vandaan dus het voorkoelen zal geen probleem zijn denk ik.
Verder we varen veel, maar we hebben ook overnachtings plekken waar we heen varen en dan rond 1uur in de middag aankomen daar tot de volgende morgen blijven liggen. Je kunt nl 7 kinderen niet de hele dag op zeg eens 15m2 (2x7.5 aan beloopbaar oppervlak, waar dan ook nog stoelen op staan) aan boord houden. ;)

Hans mede daar het koelkastje een grotere vrager ( de grootste) is wilde we 2 gebruikers accu's plaatsen om meer cappaciteit te hebben naast de red top start accu.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor gast » 26 Apr 2012, 07:38

Elektrische koelbox is ideaal.
gast
 

Re: extra accu

Berichtdoor quichot » 26 Apr 2012, 08:28

Als ik het goed begrijp heb je een open praam, geschikt of bedoeld voor dag- of weekendrecreatie, met in totaal 9 (ik bedoel dus veel) opvarenden. Dat betekent dat je:
1. relatief veel voedsel en dranken een paar dagen koel moet kunnen bewaren, en
2. relatief weinig vaaruren maakt, waardoor je de accu's nooit echt kunt doorladen.

In theorie kun je eindeloos veel accu's bijplaatsen, een omvormer kopen waarop je vanalles kunt laten werken, maar in de praktijk gaat dat niet werken, tenzij je bereidt bent de accu's iedere keer mee naar huis te slepen om ze doorgeladen weer mee te nemen als je gaat varen (ik meen me te herinneren dat je niet aan walstroom ligt).
Daarom raad ik je aan: eis niet het onmogelijke van je systeem en houdt het vooral simpel. Een campinggasstelletje in plaats van een waterkokertje dus. En een simpel 12V koelboxje, direct aan te sluiten op je accu, zonder verlies van omvorming. Geen probleem zolang je vaart (en nog een paar uurtjes daarna). Ik kocht zo'n boxje ooit voor 40 euro bij de HEMA. Kan ook op 230V, dus inderdaad thuis voorkoelen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: extra accu

Berichtdoor reijmerink » 26 Apr 2012, 09:13

ha, met een open praam en zeven( jonge naar ik aanneem) kinderen het ijsselmaar oversteken?.........ik vind dat vrij onverantwoordelijk gefantaseer, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Bejakruiser » 26 Apr 2012, 09:48

reijmerink schreef:ha, met een open praam en zeven( jonge naar ik aanneem) kinderen het ijsselmaar oversteken?.........ik vind dat vrij onverantwoordelijk gefantaseer, grtn reijmerink


Dat was ook mijn eerste gedachte.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Klaas » 26 Apr 2012, 13:19

tja, tis een ander onderwerp, maar even om jullie uit de zorgen te halen.
voor de oversteek komt er een kap of bovendek over de schuit welke tot ongeveer de helft van de schuit zal afdekken tegen buiswater welke als we zijn overgestoken weer plat of ingeschoven kan worden en met regen weer uitgeschoven of omhoog worden gedaan zodat mijn vrouw en kinderen kunnen schuilen.Verder ga ik zoiezo de voorplecht al met een halve tot een hele meter met stalen dek verlengen. Dat wordt een afgesloten plek van de koelkast en reisspullen.
daarbij heb ik nu al een pompje aan boord om eventueel regen of toch nog spatwater te kunnen weg pompen, heb ik een groot 4punts anker aan de boeg om voor anker te kunnen met de neus in de wind.
Het is overigens niet de eerste keer dat dit wordt gedaan er zijn meerdere schuiten het ijsselmeer overgestoken en is er vanuit de vereniging kogge-schuiten een tocht in de planning om voor deze zomer om naar Berlin te gaan varen.
Deze gaan dan, net als wij plannen, bij Medemblik buitendijks en bij Stavoren weer binnendijks.
het verschil is alleen dat zei zonder kap of bovendek de oversteek maken, en alleen losse zeilen bij zich hebben, en wij dat dus duidelijk anders doen.
Dit is een toch van circa 2 a 2,5 uur bij tegenwind. Dit hebben we uitgezocht. En kunnen op een uurtje varen, de meuk heet dat geloof ik, bij opkomend weersomslag schuilen bij het natuur eiland voor Medemblik.
verder heb ik dus dan de laptop mee waar ik windkracht, regen en windrichting op kan bijhouden. Ik ken het ijsselmeer redelijk goed, en weet dat ze voor verassingen kan zorgen, en zeer onberekenbaar kan zijn.
verder gaan ik zelf ook nog proefvaren na de verlenging vanuit de overhaal te Bovenkarspel naar de sluizen in Medemblik om te kijken hoe ze zich houd kwa stuur- en vaar-eigenschappen.
Maar dit is wel ver van het onderwerp afdwalend, maar ik hoop dat ik jullie wat gerust heb kunnen stellen dat we echt wel verandwoord iets ondernemen
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: extra accu

Berichtdoor henkvd » 26 Apr 2012, 22:48

De stuur eigenschappen zullen niet slechter worden eerder beter, verder blijft een absorptie koelkast een enorme stroomvreter die je bij niet draaiende motor in de gaten moet houden zodat dat hij je accu's niet in notime leeg trekt, een nachtje doordraaien is een behoorlijk aanslag voor je accu capaciteit.

Een compressor versie is heel wat vriendelijker in gebruik en slaat nog af, dat is bij een absorptie niet het geval, de thermostaat werkt alleen op 220V bij de kastjes die ik ken.
Nadeel van de compressor versie, ze zijn niet goedkoop.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: extra accu

Berichtdoor vuuren1 » 27 Apr 2012, 00:16

Elektrisch koelen op de manier van Klaas zal waarschijnlijk niet bevredigend gaan werken.

Als je niets op de schuit achter kan laten wordt het wel steeds een hele operatie om alles weer mee naar huis te moeten nemen.
Dan is een stalen afscheiding met luik of deur en een goed slot onder het voordek de oplossing voor een minder moeizame situatie.

Een gasbun met een gasfles voor de koelkast en het dure probleem is opgelost.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: extra accu

Berichtdoor Dehler » 29 Apr 2012, 14:20

Ik neem aan dat je 12 volt boord net heb.
Je kan een diode blok monteren met 2 a 3 uitgangen.
Of een scheiding relais.
Bij 12 volt alleen accu's parallel monteren.
Als je geen kennis heb van elektrotechniek, blijf er dan af en laat een vakman dit doen.

Als je het zelf wil doen zonder kennis van zaken, Be my guest.
problemen die bij fout aansluiten kunnen ontstaan zijn:

24 volt in plaats van 12 volt en kan je alles wat bij staat op 12 volt weg gooien.
kortsluiting met accu's gaan hele grote stromen lopen, en kan brand ontstaan.
Accu ontploffen door kortsluitstroom.

;)
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten