Dynamo meerdere B aansluitingen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Robby » 23 Mrt 2019, 00:01

In verband met plaatsen van een boegschroef ben ik voornemens een derde accu bij te zetten.
Na twijfels over een argo fet of een 2de scheidingsrelais bij te plaatsen vind ik achterop mijn dynamo meerdere B aansluitingen.
Volgens de multimeter zijn ze met elkaar verbonden bij niet draaiende motor, draaiend nog niet te testen, lig nog op de wal.

Waar voor zijn deze, totaal 3, B aansluitingen?
En kan ik eventueel een voor de boegschroef accu gebruiken.

Het is een iskra en heb deze link van Noordvaarder bekeken maar het aansluitschema zegt mij niet zoveel.

Robby

Afbeelding

merk en type

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor eagle » 23 Mrt 2019, 01:26

Alle drie zijn dezelfde B+.

Voor opsplitsing is een externe separator nodig..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor pascall » 23 Mrt 2019, 07:51

Hoi Robby,

Ik ken je vaarstijl/kunde niet, maar als ik naar mij zelf kijk gebruik ik de boegschroef uiterst zelden.
Daarom staat de boegschroef dan ook op de gebruikers Accu's, eeuwig zonden om een aparte accu aan te schaffen als deze zelden wordt gebruikt, vindt de accu trouwens ook niet fijn.
Het is afhankelijk vaar je vaarstijl.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Mrt 2019, 14:45

Ik ben het niet met Pascal eens,want de meeste accu's staan in het motorruim.
En of je een BS bijna niet gebruikt of wel geregeld ,moet niet de leidraad zijn.
Leidend moet zijn,waar wil de spanning,en dat is zo dichtbij mogelijk van de gebruiker.
En die gebruiker vraagt nogal wat.
Zet je de bron dus in de motorruim,dan ben je dikke kabels nodig,want anders is je verlies veel te groot.
Zet je een extra voorin,dat heb ik gedaan,een Yellow Top,(op advies van WatersportService Noord),dan kan je met dunnere kabels toe,die alleen nodig zijn voor het opladen van de accu.
Noordvaarder
 

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Ivoisrood » 23 Mrt 2019, 15:29

Heb dat ook gedaan, accu dichtbij de BS en dan alleen dunne laadkabels naar voren. Heb een 35A dynamo met een argofet accuscheider, werkt perfect. Gebruik de BS alleen voor wat korte klapjes dus zit in principe altijd 'vol'.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Robby » 23 Mrt 2019, 21:49

Om het verhaal compleet te maken, de BS (4,3 KW) is aangesloten op de eveneens aanwezige elektrische ankerlier.
Hierdoor zijn er meters extra kabels en verbindingen, dit wil ik ondervangen door de derde accu te plaatsen.
Reden van derde accu is dus inderdaad het voorkomen van spanning verlies op de lange kabels naar de de BS.

En Eagle ik denk wel dat je gelijk hebt maar dan blijft eigenlijk toch de vraag staan waarom en wat kan je doen
met zoveel B+ aansluitingen op de dynamo :?:
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor eagle » 23 Mrt 2019, 23:08

Robby schreef:En Eagle ik denk wel dat je gelijk hebt maar dan blijft eigenlijk toch de vraag staan waarom en wat kan je doen
met zoveel B+ aansluitingen op de dynamo


Om universeel te zijn.

De schroef terminal is voor eenvoudige draad-aansluiting met een AMP-oog (geel, voor 4 mm2)

De dubbele 10 mm vlakstekkers B+, en daarnaast de 6,3 mm vlakstekker D+ is voor een Molex stekker: 1x B+ naar Startrelais klem 30 (+accu). 1x B+ naar voedingspunt 30 van zekeringenkast, D+ voor laadcontrolelampje.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Robby » 23 Mrt 2019, 23:58

Bedankt Eagle, Dat is een duidelijke uitleg !

Gr. Robby
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor ErikH » 24 Mrt 2019, 22:55

pascall schreef:Daarom staat de boegschroef dan ook op de gebruikers Accu's,


Was mijn idee ook, maar ik heb 'm snel van de huishoudaccu gehaald en op de startaccu aangesloten. Door de spanningsval vielen er diverse dingen (kortstondig) uit bij gebruik boegschroef.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Dynamo meerdere B aansluitingen

Berichtdoor Robby » 25 Mrt 2019, 10:05

ErikH schreef:
Was mijn idee ook, maar ik heb 'm snel van de huishoudaccu gehaald en op de startaccu aangesloten. Door de spanningsval vielen er diverse dingen (kortstondig) uit bij gebruik boegschroef.

Gr.

Erik


Is ook mijn ervaring. Niet alleen uitval van andere gebruikers maar de BS zelf is onbetrouwbaar door zelf uitschakeling door spanningsval.
Daarom derde accu dicht bij de BS.

Maarrrrr :) Nu wordt ik weer gewaarschuwd dat de verwachte levensduur van de BS accu kort is door het parallel laden vanaf een start accu 180 ah en de BS accu 95 ah. Bs accu wordt of niet vol geladen of juist te lang geladen met warmte ontwikkeling tot gevolg in de BS accu.

Iemand hier nog een mening over?

Gr Robby
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten