Verdeling verbruik A / B accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor HappyHarry » 16 Mrt 2019, 14:53

Situatie:
2 x 2 in serie 12v accu's (=24v) welke op 2 meter afstand parallel geschakeld staan.
(Uiteraard met A / B / BOTH switch en flinke kabels)
De omvormer en zonnepanelen staan direct op de service (B) accu polen.

Aangezien de switch vrijwel altijd op BOTH staat ben ik van mening dat de piek en het (incidentele hoge) verbruik van de omvormer uit alle accu's wordt gehaald.
Echter een kennis verteld mij dat dit eerst uit de service (B) accu's wordt getrokken en de andere (A) groep deze begint bij te laden.
Hij adviseerde de aansluiting van omvormer en zonnepanelen in het midden aan te sluiten zodat alles evenredig verdeeld wordt.
Ik denk nonsens verhaal, maar toch, jullie kennis?

Gr. Harry
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2019, 15:17

Zeker geen nonsens, de B bank zal meer krijgen dan de A bank, ivm met de kabels en schakelaar is dat de kortste weg voor de lader en paneel, zit dan ook nog de verbruikers op B dan heeft bank A een stuk minder bijdrage aan de beschikbare capaciteit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor HappyHarry » 16 Mrt 2019, 15:24

henkvd schreef:Zeker geen nonsens, de B bank zal meer krijgen dan de A bank, ivm met de kabels en schakelaar is dat de kortste weg voor de lader en paneel, zit dan ook nog de verbruikers op B dan heeft bank A een stuk minder bijdrage aan de beschikbare capaciteit.


OK, dan heeft het dus zeker zin de omvormer en zonnepanelen in het midden (waar ongeveer ook de switch zit) aan te gaan sluiten. Bedankt maar weer.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2019, 16:03

Nut van de schakelaar zou je ook nog kunnen over denken, dit zou de meest ideale manier van aansluiten zijn

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Mrt 2019, 18:10

henkvd schreef:Nut van de schakelaar zou je ook nog kunnen over denken

Daarbij zijn die 0-1-2-B schakelaars vaak een grote bron van ellende ...
Ik ken diverse mensen die hun accu's gemold hebben "dankzij" zo'n ding.
Daarbij heb ik tijdens mijn E-opleiding (ok, al even geleden) geleerd: Accu's in dit soort opstelling moet je óf vanaf het begin permanent aan elkaar koppelen óf nooit meer.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2019, 21:10

R.C.Grootveld schreef:Daarbij zijn die 0-1-2-B schakelaars vaak een grote bron van ellende ...
Ik ken diverse mensen die hun accu's gemold hebben "dankzij" zo'n ding.

Dan zal ik wel eentje van de weinigen zijn,die er al jaren mee werkt,en er nog nooit problemen mee heeft gehad. ;) ;)
Dat ding kan weinig uit zichzelf "mollen" , dus dan zullen bij degenen waar het fout is gegaan wel iets anders fout hebben gedaan.
Noordvaarder
 

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor HappyHarry » 22 Mrt 2019, 09:08

henkvd schreef:Nut van de schakelaar zou je ook nog kunnen over denken, dit zou de meest ideale manier van aansluiten zijn

Afbeelding


Om zo dicht mogelijk bij het schema te komen kan ik rood wel in het midden oppakken maar zwart niet, deze kabel is fijn weggewerkt.
Wat gebeurt er als ik de midden punten opschuif, rood naar links, zwart naar rechts, de stroomkring blijft dan toch ook optimaal voor evenredige belasting van alle accu's?
Op die manier kan ik aanhaken op een plus pool (L4) in bank A en de min pool (L2) in bank B.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor aquanaut » 22 Mrt 2019, 09:28

Hoewel de afbeelding van Henk absoluut de beste oplossing is, is dit in veel gevallen niet praktisch uitvoerbaar.
Deze "busbar" opstelling met midpoint verbinding wordt bij grote banken zo uitgevoerd.
Tevens is het dan ook mogelijk om het midpoint te bewaken en eventueel te balanceren zodat "hoge" en "lage" accu precies gelijk zijn.
Let op dat midpoint verbindingen (in het plaatje "compensatie" genoemd allen mag worden toegepast bij gelijk gespecificeerde accu's van gelijke batch en levensduur!!
Een "busbar" opstelling heeft naast zijn praktische uitvoerbaarheid nog een belangrijk nadeel: er zijn veel meer te maken verbindingen die potentieel kunnen zorgen voor extra weerstand.

In de praktijk zou ik zeggen dat het belangrijk is om de parallel kabels voldoende zwaar uit te voeren.
(ga hierbij uit van de grootst te verwachten stroom en reken met deze stroom en de lengte van de parallel verbinding de juiste kabeldiameter uit)

Pak vervolgend de afgaande min op de 1e set accu's en de afgaande plus van de andere set.
Laat de andere poolparen leeg (behalve voor de parallel verbinding natuurlijk).
Zo forceer je dat de geladen en onttrokken stroom "over" de gehele bank moet lopen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verdeling verbruik A / B accu's

Berichtdoor HappyHarry » 18 Apr 2021, 10:39

aquanaut schreef:...
Pak vervolgend de afgaande min op de 1e set accu's en de afgaande plus van de andere set.
Laat de andere poolparen leeg (behalve voor de parallel verbinding natuurlijk).
Zo forceer je dat de geladen en onttrokken stroom "over" de gehele bank moet lopen.

Aquanaut

Even een vervolg op het topic:
In Augustus 2020 hebben wij de accu’s vervangen. Nu wil ik er eigenlijk nog een set van twee bij plaatsen omdat de anderen nog geen jaar oud zijn. De mooie oplossing die ik heb toegepast gaat dan niet meer op hè, hoe krijg ik het nu voor elkaar dat het zelfde idee van toepassing blijft en ontlading door alle drie de sets gaan zoals nu door beide sets.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten